Google 'Translate'

Skadi Discovery Tour
Zeilschip Skadi
 

Noord Spanje: fietspaden, lolly's en druiven

VIAS VERDES

Heerlijke temperaturen, veel zon, weinig regen en een fris briesje. Uitstekende weersomstandigheden om te fietsen- en wel in Spanje. Ruim tweeduizend kilometer aan schitterende routes liggen te wachten: dit zijn de in onbruik geraakte spoorlijnen, de Vias Verdes. Het gaat hier om niet meer aan internationale normen voldoenende smalsporen zoals spoorlijnen van mijnen of spoorlijnen die men links liet liggen na in gebruikname van de Spaanse hogesnelheidslijn. De lengte van ongebruikte spoorlijnen in heel Spanje beslaat 7.000 km. De Spaanse Spoorwegen richtte een stichting op (FFE) en stelde de verlaten infrastructuur open voor de aanleg van wandel- of fietspaden, getransformeerd met in totaal ruim 100 routes. Dit aantal zal blijven toenemen. overheid en gemeentes gingen met de FFE samenwerken om de sporen geschikt te maken voor recreatief gebruik, met rustieke gastenverblijven, restaurants, picknickplaatsen. Dit zijn de ingerichte routes. Bij de NIET-ingerichte routes is enkel de weg geschikt gemaakt voor wandelaars, fietsers, paardrijders. De ingerichte routes bieden meer faciliteiten zoals de picknickplaatsen, maar ook bankjes, fietsenrekken, bezoekerscentra, of lokaties waar je paarden kunt huren. Langs populaire Vias Verdes zijn fietsen ook te huur.

De routes leiden je door prachtige landschappen, boomgaarden, bossen, vlakten en bergen.De routes gaan ook langs stads- en dorpskernen, waardoor het mogelijk is de heenweg te fietsen en de terugweg af te leggen met de trein, die nog wel over een stuk spoorlijn gaat dat wel in gebruik is.

De website Viasverdes.com geeft in het Spaans en in het Engels veel informatie over elke route.

ASTURIERS HOUDEN VAN LOLLY'S

In een van de valleien in Asturië waar veel industrie voorkomt, werd vanaf het jaar van de uitvinding tot de zomer van 2001 de beroemdste lolly ter wereld geproduceerd : de Chupa Chup. Tegenwoordig is het merk in handen van de Italiaans-Nederlandse snoepfabrikant Perfetti Van Melle.

De bedenker was Enric Bernat, en de man die het bloemenlogo heeft ontworpen was Salvador Dali, beiden van Catalaanse afkomst.

De eerste slogan van het merk was "És rodó i dura molt, Chupa Chups" dat, vertaald uit het Catalaans, "het is rond en langdurend" betekent.

Naast bij kinderen is ook bij volwassenen de Chupa Chup populair. Het bekendste voorbeeld hiervan is Johan Cruijff, die, nadat hij gestopt was met roken, regelmatig te zien was met een lolly in zijn mond.

NUNCA UNA UVA LE DIO TANTO A UN VINO

De reputatie van Rueda en bijbehorende Verdejo wijn is groot en heeft momenteel zowat het stadium van "hype"bereikt. Het is een volle, frisse en aromatische wijn, die goed als aperitief maar ook bij een vismaaltijd gedronken kan worden. De geschiedenis van deze wijnen gaat 5 eeuwen terug toen deze wijnen als hofwijnen werden gebruikt. De wijn wordt geproduceerd in het hoge gebied van de Duero rivier. De bodem waarop de druiven groeien wordt gevormd door riviersediment. De druiven groeien in arme grond met goede ventilatie en drainage. Het klimaat is Continentaal droog.

In het herkomst gebied Denominacion de Origen Rueda groeien alleen druiven voor witte wijn waarvan de eerder genoemde Verdejo de belangrijkste is. Verdejo wijnen worden liefst jong gedronken. Door eventuele rijping op hout is een langere bewaartijd mogelijk. De houtgerijpte Verdejo's zijn nòg rijker, complexer en bevatten zachte tonen van noten en honing.

Bijzonder is dat de Verdejo druif erg gevoelig is voor zuurstof. Daarom worden de druiven in de koelte van de nacht geplukt, zo snel mogelijk geperst en in metalen vaten gegoten. Met behulp van stikstof worden de druiven gedurende dit proces zoveel mogelijk beschermd tegen zuurstof om voortijdige gisting te voorkomen.

Classificatie:

RUEDA SUPERIEUR: deze wijnen bestaan voor minimaal 75% uit Verdejo druiven. Ze hebben een fruitig bouquet en nuances van anijs. Ze hebben een stevige body en een lange afdronk. De kleur is strogeel met tinten groen. Ze worden als jonge wijnen in de markt gezet maar de op hout gerijpte wijnen bestaan ook : de Crianza Reserva.

RUEDA SAUVIGNON : deze wijnen bestaan voor 100% uit Sauvignon Blanc druiven welke zich perfect hebben aangepast aan het regionale klimaat en de regionale bodem. Ze hebben een sterk bouquet van tropisch fruit.

RUEDA : er bestaat verwarring over wat Rueda wijnen nu precies zijn; Rueda wijn is niet hetzelfde als Rueda Verdejo wijn. Rueda bestaat voor minimaal 40% uit Verdejo of Sauvignon Blanc druiven. Het zijn jonge wijnen, fris en plezierig en net een beetje lichter door het gebruik van ook de Viura druif.

RUEDA ESPUMOSO : deze wijnen worden gemaakt volgens de traditionele methode: gisting op fles, met 75% Verdejo druiven. De gisting duurt 9 maanden.Er zijn 3 typen: BRUT NATURE (extra dry), BRUT (dry), en SEMISECO (medium dry).

DORADO en PALIDO NUEVO : dit zijn nobele droge wijnen gevormd door oxidatieprocessen. Ze hebben een mahoniekleur en een sterk intens bouquet. Het alcoholpercentage is minimaal 15%. Dit zijn de historische wijnen van Rueda.

 

 Terug
Geplaatst: 26-09-2015 22:24:19

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactieformulier

Moorspots: Find info, photos and reviews for marinas and anchorages worldwide

Wees gerust wij waren al weg van Halkidiki toen de storm daar huis hield.We wachten de volgende slecht weersystemen af in Chalkis  / eiland Evia. I.v.m. de slecht weer systemen passen wij onze route telkens aan route 2019 Griekenland wellicht niet om de Peloponnesos.

  • 2020: mogelijk Cycladen en Dodecanesen Kreta of route 2021
  • 2021: terug naar zuid Dalmatie/Apulië-zuid Italië-rondje Sicilië mogelijk overwinteren in Marina di Ragusa
  • 2022: Italiaanse westkust Balearen, Barcelona, zuidelijk naar Andalusië, Portugal en in de winter doorvaren naar de Canarische eilanden, door naar:
  • 2023: Madeira, Azoren en nazomer terug naar Iissabon, zuid portugal en zuid Spanje

 

 

 

SY Skadi Halkidiki Lagonisi

Nieuws over onze site en de reis - naar de 11.000 mijlen

Weerbericht www.windy.com

DEKPA en E-TEPAI

Naast de gebruikelijke Dekpa, vaarvergunning Griekenland, gaat Griekenland een extra belasting heffen. E-Tepai  www.aade.gr/polites/etepai

Het is Skadi gelukt om te registreren zie ---> Skadi website Griekenland algemeen/ belasting voor de instructies op onze site: registreren, formulieren afdrukken (bij online betalen niet nodig maar wij bewaren ze als bewijs van registratie), naar de bank. Wij hebben online betaald maar onze bank stortte het geld terug omdat de Griekse bankrekening niet goed zou zijn. Wij hebben daarna E-Tepai cash betaald in een postkantoor. Betalen van een volgende maand: je blijkt je opnieuw te moeten registreren. Nu slechts 5 cijfers ingevuld van ons kadaster registratie nummer. Snel gelukt. Betalen hebben wat opgeschort ivm veel ankeren en afwezigheid van bank/postkantoor. We maken ons daar niet zo druk over. Registratieformlieren wel uitgeprint.

Uitschrijven uit Griekenland: Ons is tevens door de authoriteiten in Gouvia gezegd dat wij als EU inwoners ook behoren uit te checken uit Griekenland, en stempels halen bij de haven authoriteiten, zodat de Griekse overheid min of meer gerechtvaardigd is om de volgende keer bij binnnenkomst de 15,= euro "entry money" kan vragen.

Korinthe kanaal: het gerucht gaat dat de kosten met 24% zijn verhoogd. Dat is niet waar. Wij hebben niet meer betaald dan vorig jaar. (Skadi 12 meteer-189 euro) Wel moet je opletten of je in weekend of op een feestdag door het Korinthe kanaal vaart, dan betaal je wel 24-30% meer! De website is er heel duidelijk over.http://aedik.gr/transit fees

De Oude Evripos brug Evia-Chalkida zie website https://olne.gr/en/ timetable transit info

Skadi in de Literatuur

De Skadi, en wij, worden een paar maal vermeld in literatuur van zeilbladen en watersport sites. Hieronder kan je de verhalen teruglezen.

Skadi in Zilt 129

Skadi in Nauticlink editie 147 - februari 2017

Skadi Interview in Moorspots Blog

Bootmagazine nr 59: editie juni/juli 2019

 

Bezoekers vandaag: 37Laatste wijziging: 16-07-2019

Andere vertrekkers