Google 'Translate'

Skadi Discovery Tour
Zeilschip Skadi
 

Thessalië en Chalkidiki

Volos: Website of Noonsite/Volos

2021 onze ervaring. Omdat een zeilvriend (jacht Passion) ons vertelde dat hij op een charterplek was gaan aanmeren en de Port Police (portAuthority?) hem uitlegde dat je daarvoor een boete krijgt en alle privéplekken en charterplekken niet voor bezoekers zijn, zijn wij aan de lange pier gaan liggen. Dit bleek een gouden greep. Geen last gehad van Roma's en geen ongure individuen gezien en ook vonden wij de pier redelijk schoon. Goede plaats voor wandelingen door de stad.

Voor de sterke noordenwind is de plaats aan deze pier open en je moet al je stootwillen tussen schip en pier hangen bij 5 bft of meer en ook is er getijdeverschil.

De eerste 100 meter van de pier is gepacht door een chartermaatschappij: Genua yachting. En voor die ligplaatsen is electra en water aangelegd. Toestemming om daar te liggen moet aan de Port Authority (niet -Police) gevraagd worden. De vraag rijst dus of de Port Authority ook toestemming kan geven voor andere ligplaatsen. Wij vermoeden van wel. Omdat wij een dokter moesten bezoeken in Volos mochten wij een week aan het betonnen piertje van de Port Authority liggen liggen. Daar staat ook een bordje "in geval van nood of invaliden". Maar aangezien je daar snel in swell en golven gaat stuiteren verhuisden we naar de pier.

Het is de moeite waard om naar de Port Authority te gaan en een "ja" te krijgen als je waar dan ook wilt aanmeren, zomaar ergens gaan liggen is niet verstandig. Ook in de noordelijke vissershaven lagen enkele buitenlanndse zeilschepen en daar is Elektra en water.

2019 Onze ervaring: omdat wij verschillende vaak negatieve vehalen hebben gehoord en gelezen over de zuidelijke lange pier, vermeden wij deze. Ook de kade had niet onze voorkeur alhoewel druk bezocht en vol. Wij keken op Google en zagen daar een markeerpunt van een chartermaatschappij aan de achterzijde van de Ferrykade, en die hebben wij gebeld en gevraagd of wij gebruik konden maken van een plek. We kregen een kadenummer en meerden aan en bleven enige dagen liggen om in de gelegenheid te zijn een auto te huren om een zoon van het vliegveld Thessalonika te halen. Kosten kade nihil.

Niet beschermd voor de noordenwind en het geval wilde dat een onweer zich ontwikkelde maar de wind op de kade viel mee en het onweer trok naar elders. Wel iets om rekening mee te houden.

Trikeri Islands in the Pagasiticos Gulf/ tiny Harbour Palaio Trikeri (Παλαιό Τρίκερι) 39°09.2′N, 23°04.6′E / Paleo Trikeri is a small island with a delightful little harbour. If there is room, you can either moor side-to stern-to, space for a few ships at the quay. Anchoring: space for one ship. Warning: Be aware that you may have to move when either the little taxi boat arrives. Ask when they are due.

Our experience

2021 2 taxiboats run on and off and they moor nearest to the restaurants. So there remain only 3 spaces foor sailing or motoryachts. 2 alongside, 1 at hammerhead. Pier is occupied bij wintering large sailing yacht, also bij fisherman. Space for 2 yachts remain. Often in summer a dayly-cruise sailing yacht brengs guests for the restaurant and moors at the pier for 3 hours. Weather: in Bourrini wind we were very safe at the pontoon. Nice walk up to the monastru. Dinner: if you order a large fish you pay per kilograms and price is high. If you have run out of water you can obtain some from the restaurants (comes from the iron pontoon at the hammerhead of the pier) but don't wash the boat. Water is scarse.

Electricity not available.

2019 There are three restaurants. You can moor at the wooden pontoon of the restaurant, alongside! When we were there 3 motorboats moored alongside and we at the hammer head. Dinner: The Octopus was not prepared well.

Agrelia Keramidi / Keramidiou : Beautiful quiet place. Mountainous coast with dense pine forest. No facilities no shops, no water/electricity available. A few houses on the slopes of the pine forest hills.. Clear emerald water. The very small quay for only two ships. Depth 2. 40 meters Take care not to moor at the end, there are underwater rocks and depth is less

Platamonas: Savvi Marina Platamon Part of the former fishing harbour (the north-quay)has been developed for yachts. We sheltered for northwind. Very good service from the marinero's as well as the manager Akis. They inspect mooring situation all the time. Mooring Lines. We paid 32,= per day in July incl.water and electricity. Rent a car. Car was delivered in the harbour. We took a trip to national park Olympus and to the castle. Akis has a contract with Aretsou marina to put ships on the hard. We asked to make a quotation which unfortunately we haven't received.. For sailors that do not wish to go further north to Aretsou, Akis will do it for you.

 Thessaloniki: All yachts are expected to berth at the Aretsou marina, which is situated on the eastern shore, south of the commercial docks. If previously arranged, it may be possible to berth at the yacht harbours at Mikro Emvolon or the Nautical Club of Thessaloniki. The yacht harbour is north of the marina and the yacht club north of that. See
Noonsite for this and more details.

Aretsou: The marina of Thessaloniki (or marina of Aretsou) is located on the southern side of the coastal zone of the municipality of Kalamaria, in an area called “Mikro Emvolo”, only 7km away from the center of Thessaloniki. The marina offers today 242 berths for yachts up to 30 meters of length.
It offers good shelter, with laid moorings on the quays and water and electricity at each berth. Limited hard standing is also available. Most facilities such as ATMs, shops, restaurants etc are available in the nearby suburb of Kalamaria
SY Skadi 2019: nice place, extremely helpful and experienced lady at the reception. A fisherman helps with the mooring lines when she calls him. As we have cats on board we had a little trouble with streetcats that noticed our cats and came on board. Very busy with local people walking the area and piers in the weekend. Bus to Thessaloniki. Car hire at airport: if you call them they will deliver the car at the marina. We paid 18,23 per night incl. water and electricity, you pay 60 euro's deposit. Good place from where to visit Thessaloniki /archeological museum, city and boulevard. We did a tour to the Edessa waterfalls and the royal graves of Macedonian Kings in Agai: A must-see!

Kassandra Peninsula/Nea Skioni Lat 39°56.81 N Long 23°31.59 E.

A long, narrow peninsula on the eastern side of the Gulf of Thermai, the Kassandra Peninsula is the most western of the three “fingers” of the much larger Khalkidhiki Peninsula to the north. (The others being the Sithonia and Akti Peninsulas). Nea Skioni is surrounded by a beautiful nature along equally beautiful coastline. There is a coastal tourist village spread along the sandy coast in the southern part of Kassandra in Halkidiki. The harbour has an authentic traditional Greek touch. It also supplies the whole area with fresh fish. The beach of Nea Skioni is long, sandy, and has been awarded for many years with the blue flag. Tourist village (Romanians, Bulgarians)wih a main street, a lot of (expensive for Greec standard )restaurants. harbour is nicely set against a wooded hill with colourful houses. A ship can moor on the south quay (anchor and stern to) no mooring lines, just around the pier when you enter.Space for 6-8 ships stern to. Water on the quay , no electricity. No charge for mooring.

NeaMarmaras

Good shelter although a sea breeze from the west can make it a bit rolly, like Porto Koufo-south. We were looking for a secure berth to leave the boat while hiring a car and called the harbourmaster. (003023750) who said that there may be a berth on weekdays when charter boats have left. We passed this harbour on a carride and it looked attractive.

Nikitas fishing harbour too many eastern European tourists. But ...there is a lidl supermarket :)

Porto Carras: as well as two hyper hotels the marina complex houses tenniscouts, swimming pools, theatre, casino, restaurants and a lot of shops. We called them for a price indication and hoped to find a berth to hire a car for two days and also take our guests to the airport. Price for a 12 - 13 meter vessel: 124, = euro's per night. A no go for Skadi.

Porto Koufo 39°57.700'N, 023°55.223'E: It is a beautiful natural harbour wooded, and surrounded by steep red cliffs. A large number of fishing boat and some charter boats operate from here.It provides an excellent shelter although there can be occasionally violent gusts when a S wind blows strong. On the rocky and steep coastline there are several caves. The one on the SE side of the entrance can be entered with a dinghy.

We anchored in the northern part, which is the most sheltered. Though there are some windgusts from the north. When the northwind blows do not anchor in the southern bay for risk of scratching anchor and running ashore. In the southern part of the bay some swell rolls in.

We also moored at the quay, about 4 sailing boats can moor at the west side, the right side is occupied by fishing trawlers. When you ask the (Egyptan ) fisherman for water they let you use their hose. The tap is at the beginning of the pontoon. No electricity. No charges. Car rental : ask the kiosk, beginning of the pontoon, they call a carrental. The car is delivered at the kiosk. Nice beach in walking distance on the east side of the bay. Lot of restaurants not expensive.

Second visit of Porto Koufo we anchored in the south with good weather. Note that swell sometimes comes in from the west and sometimes from fast -port leaving- fishing boats. Quiet spot with some Campervans parked on the shore and tourists swimming. no shops/no restaurants. Opposite a lagoon (some musquitoes)

Diaporos very beautiful and quiet. Little turism/blue lagoon/camper favourite/numerous anchorages

Ormos Mesopanayia south passage between Ak (cape) plaka and Ak Xifaras. A reef extends south of Ak Plaka, the passage is between the small islets of Kalamonisia and the above water rock of the south end of the reef extending south of Ak Plaka.Very still and beautiful. You can anchor at various spots in this Ormos. Tke a Dinghy to shore swimm near the shore in very blue water.

Panaghia town and anchorages

On the west of the bay is a small harbour. We visited the marina office a few dyas in advance and reserved a berth. Price low when you surprise the harbourmaster with a bottle of rum or any strong alcoholic that you have. We paid 20 euro's for 3 nights. Marina pontoons are occupied by Greec local tourists with small sailing boats or motoryachts. The outer concrete pontoon has a few berths with a few laid moorings. There is no Ferry. A new Ferry pontoon is now north of the village.It is said that it is too deep to throw your anchor out. This is not true. We dropped anchor in 5-7 meters far from the pontoon. Stern to, no mooring line. Neat place, water available and (!)electricity. From here take a dinghy to explore the shore and nearby anchorage.

Ormos Dhimitriaki: a reef extends from the beach to the east. Do not enter this bay through this passage with a boat. Go past the small island of Kalogria and then turn right into the bay. Beautiful place. Beaches, woods, some tourists.

 

/Ormos Paralias

 

 

Ge-updated 23 JUNI 2021

Sommige Marina's in de golf van Patras / Korinthe zijn niet meer operationeel en het is mogelijk daar aan te leggen, gratis weliswaar zonder stroom en water.

 GOLF VAN PATRAS / Patraikos Kolpos

2020 Skadi in Messolonghi https://www.messolonghimarina.com

  • De Marina (zie ook Noonsite:http://www.noonsite.com/Countries/Greece/Messolonghi) De marinero heeft de neiging je zo dicht mogelijk bij het restaurant te leggen mogelijk omdat daar de wifi goed is. Een ponton verder is de wifi meteen slecht. Dichtbij het restaurant liggen enkele vastgeroeste vertrekkers ( met hond) Receptie service , douches goed. Restaurant goed, niet duur. Eigenaar werkt hard om het hoofd boven water te houden.
  • Ankerbaai: Onze ervaring: een hele comfortabele baai. Ankeren in klei en wier in 7 meter diepte, dit is - in tegenstelling tot de Greek Waters Pilot zegt, een flink gebied tegenover de Marina tot noordoostelijk van de Marina. Neem de tijd om de dieptes te peilen en je beste plek te vinden.
  • Deze marina opgestart en inhanden van Nederlandse leiding is van plan een D-Marin Marina te worden, zie de bouwplannen https://www.messolonghimarina.com/final-status
  • Auto huur: Nautische winkel in de marina is goed. De winkel kan zorgen voor een huurauto of Scooter die geleverd wordt door https://messolonghirentals.gr/en/cars Kosten: 50,= euro de prijs is 10,= hoger dan op de website wordt vermeld. Een Scooter voor 15 euro. Een tweede helm kost 10,= extra.

Juni 2019: (marina gaat open in juli 2019)

In Stadskade 10,= euro per nacht aan de groene zone, langszij liggen. Oncomfortabel bij zuidenwind. Wat primitief, druk, niet onze keuze. Wat muziek en jeugd en er zijn ook camperplaatsen. De stad is verrassend aardig met een goed aangelegd voetgangersgebied met veel mooie caf'e's en lekkere koffie. Goedkoop eten in de oude straatjes nabij de Basiliek, die een bezoek waard is. De Christelijk Orthodoxe Basiliek is prachtig. Veel bakkers, ijzerwarenwinkels en twee nautische zaken.  's Nachts blaffende zwerfhonden aan de rand van de stad. Mooi lagune gebied aan de voet van gebergte, tip: autootje huren of fietsen. Oude vissershuizen op palen langs de lagune worden tegenwoordig als vakantiewoning verhuurd - zeer rustiek gelegen en gerenoveerd. (tip) Bezoek de Garden of Heroes en de kapel buiten de stad.

Patras brug:

5 mijl van te voren melden bij Rion Traffic, VHF kanaal 14. en nog eens op 1 mijl afstand, om permissie te krijgen Groteren schepen moeten reeds 12 mijl van te voren melden dat ze passage willen. Meer een formaliteit dan noodzaak, maar houd je er wel aan!

Advies: bij 3Bft+ zorg dat je wind mee hebt onder de brug door want de wind accelereert zich flink aangeziende Golf van Patras/Korinthe hier een trechter vormt.

GOLF VAN KORINTHE + Korinthe Kanaal (2021 GESLOTEN!)

Trizonía

Trizonía Marina anno september 2020 nog steeds niet operationeel, niet meer in verwaarloosde staat. je kunt gewoon binnen varen en een beschutte plaats zoeken. Weggeroeste schepen zijn voor een deel verwijderd. Voorheen werd je binnen gehaald door de restaurant eigenaren die graag hebben dat je komt eten. Nu was het zelf een plaats zoeken, Gratis liggen dus maar weinig aansluitingen voor water en electra.

  • Aan de noordkade liggen zeilschepen die nooit meer weggaan. En die bezetten de elektra aansluitingen en waterkranen. Er zijn 2 watertkranen aan de noordkade, 1 aan de oostzijde van de oostpier, 1 aan de westkant van de westpier.Binnen aan deze pier liggen wij het liefst vanwege rust en beschutting tegen wind. Water moet je dus halen aan het begin van deze pier met jerrycans of meerdere waterslangen aan elkaar geknoopt.
  • Elektra: 1 elektrapaal aan de westkade en 1 elektrapaal aan de oostkade
  • Nog steeds enkele verlaten en verwaarloosde schepen. Maar niet zo'n erge rommel als in 2018. Oppassen voor de ruwe kiezelmuur als je aan buitenste pier wilt liggen.
  • Een inwoner (ons niet bekend wie) schijnt voor een klein bedrag op je boot te willen passen als je deze hier enkele maanden wilt achterlaten.
  • Alhoewel de haven niet als Marina wordt geexploiteerd was er dit voorjaar sprake van een iemand die geld kwam eisen. Vraag altijd om een Port Authority ID. Naar onze mening zullen vooral de grieken niet blij zijn as zij moeten gaan betalen want er komen veel lokale mensen met een bootje een dag of slechts een paar uur vertoeven om in een restaurant te eten. Wij twijfelen sterk of er ooit een echte marina komt - dat zou al die lokale bezoekers wegjagen.

2019: wrak en de rommel is verwijderd. 3 restaurants concureren met elkaar, men brengt briefjes rond met de menu's. Mooie omgeving!

Tussen Trizonia en Itea veel mooie ankerbaaien, goed voor rustig weer.

Ankerplaats Ormos Anemokambi een ingesloten baai zeer beschut, ook voor de noordostenwinden wanneer je ver dorvaart naar de zuidkant. Diepte is 4-12 mter. Aan de oostkant van de ingang ligt een grote visfarm. Aan de noordwestkant van het begin van de baai ligt de visverwerkingsfabriek. zuidelijk daarvan is een strand met campingplaatsen. Verder zuidelijk liggen 4 grote oranje mooring-ballen. Het verhaal doet de ronde dat die uitsluitend voor de visfabriek zijn om de vrachtboten aan af te meren. Dat is niet waar. Je mag er gewoon aanleggen.. Tijdens ons verblijf kwam laat in de middag 1 vrachtboot, die de werklui van de visfarm had opgehaald. Voor een Catammaran is het mogelijk ver zuidelijk te ankeren in ondiep water. Er staan enkele huizen en er lopen soms honden te zoeken naar resten voedsel, blaffend.

Een heerlijke stille ankerbaai in een mooie heuvelige omgeving. Het water is niet kraakhelder maar wel mooi van kleur. Aan de kusten is het water wel helder. Soms vertoeven er Grieken aan het strandje bij de mooring boeien. Leuke plek onder bomen. Over de heuvels heen is een zomercamp voor kinderen, daar heb je geen last van.

Galaxidi (rentacar aan de kade)  en Itea (bus vertrekt 07.15) uitgangspunt voor een bezoek aan Delphi en het klooster van Osios Loúkas.

Galaxidhi  2020 door ons bezocht. Kades opgekapt; water en electriciteit, vriendelijk personeel, 7,= euro + 7,= electra/water voor de eerste dag.  De volgende dagen 3,= euro per dag. Er is wel wat swell bij sterke noordoostenwind. Autohuur naar Delphi 40= euro.

Itea

2020: nog steeds niet operationeel er lijken wel elektrapalen te zijn aan de pier

2018 Weer een Marina die het "niet gehaald heeft" en dus gratis aan de kade liggen tussen andere vertrekkers. Geen electra, geen water. Een Fin komt later vertellen dat er wel degelijk een havenmeesteres is maar die is te beroerd om geld te innen. Stadje tamelijk doods met veel cafe's aan de boulevard. Ferry kade. Neem hier de bus naar Delphi, vertrekt om 07.15 dan ben je er voordat het druk wordt, rond 15.00 uur gaat de bus terug. Ticket te koop in Itea klein kantoortje aan de straat waar de marina aan ligt tussen de cafe's, met de bushalte er tegenover.

Noordkust Golf van Korinthe / Ormos Andikiron. Een spectaculair landschap met steile hellingen en diepe ravijnen.

  • Ankerplaats Kolpos Andikirrion, baai Isidhorou Hier zijn een paar inhammen waar je kunt ankeren afhankelijk van het weer en de zee. De hele baai is omgeven door steile hellingen met spectaculaire ravijnen. Het is een indrukwekkende kustlijn om te ontdekken maar dat betekent ook dat er vanaf de steile hoge bergen stevige valwinden kunnen waaien. Meest zuidwestelijk in de Golf van Andrikirrion ligt ankerbaai Veresses maar die ligt erg open voor de mogelijk opstekende oost tot noordoostenwind in de nacht. Rod Heikell schrijft dat het dan onhoudbaar wordt. In Ormos Steno en Ormos Volikos liggen visfarms.
  • Wij varen Ormos Isidhorou in. Aan zulke steile bergwanden is het meestal lastig ankeren. De diepte loopt soms ineens op van 20 meter naar 10 en naar 4 en de strook van 4 - 6 meter waterdiepte is dan maar smal. In Isidhorou cirkelden we eerst rond en vonden in een gebied van 10 meter diepte een plek van 6 meter in de noordoosthoek. Ook moesten we ervoor zorgen dat we buiten de zwemmersboeitjes blijven.
  • de wind draait in de middag van zuidoost naar noord noordwest met valwind. Een tweede schip moet hier uitkijken niet tegen de rotsen te raken en kan beter iets verder naar buiten ankeren maar daar is water 10 meter diep.
  • Prachtige ankerplaats aan maanvormig smal grintstrand dat wordt bezocht door Grieken uit de omgeving. Weinig bebouwing op de heuvel.  Aan de baai in de noordoosthoek enkele b&B's en boerderijen. Aan de westkant achter een grote rots ligt een tweede strand dat druk bezocht wordt. Er is 1 groot restaurant met mooi uitzicht en faciliteiten om een supplank te huren of kano.
  • Haven:  lokale bootjes en vissersboten. Een zeilschip kan aan de buitenkant van de nieuwe T-pier afmeren, langszij of stern-to en op anker.

Ormos Andikiron / Antikyra:

  • de Golf van Andikiron is herkenbaar aan de aluminium fabriek gelegen aan de oostkant. Voor de werknemers van de fabriek is ooit Spitia de Witte Stad gebouwd. Deze kan je vanaf Andikiron te voet bereiken.
  • In de baai van Andikiron ligt een Militaire basis. Vanaf Andikiron kun je wandelen naar ankerbaai Isidhorou. Alhoeweler melding is van veel boeitjes "numerous unlit buoys" voor de haven van Andikiron zagen wij er maar een paar en die vormen zeker geen gevaar om binnen te lopen. De nieuwe pier biedt ligplaatsen langszij of stern-to op eigen anker. Meest beschutte plek is de westzijde- zuidwesthoek bij de vuurtoren. Ruimte voor 2 schepen. Verder aan de eestkant wordt het al gauw aan te bevelen op anker te liggen vanwege de valwind. Aan de oostzijde van de pier is het goed langszij afmeren zolang er geen sterke valwinden uit oost zijn die vanaf de bergen waaien in de middag.
  • Havengeld: Een havenmeester vraagt 20,= voor 2 nachten. Soms komt hij niet meer geld vragen als je meer dagen ligt. Restaurants en café's zijn leuk gelegen aan de boulevard, goed eten voor weinig geld.

Ormos Sarande: voor Skadi geen optie want deze baai ligt te open voor de winden en noordoosten valwinden en ankeren wordt onveilig. Ook qua diepte niet aantrekkelijk 12-15+ meter. Hier moet je wel (dag-)ankeren bij stil weer.

KOLPOS DOMVRAINIS: een schitterend gebied met diepe inhammen en hoge bergen. Kleurschakeringen zijn bijzonder mooi. Enkele inhammen maar wij vinden het niet veilig genoeg bij noordwestenwind. Valwinden razen hier hard en je moet ruimte hebben om ver van rotskust te liggen maar de diepte neemt snel toe. Beste ankerplaats lijkt ons de westkant van de Golf van Domvrainis aan de zuidwest inham. Niet geprobeerd met Skadi.

  • 2020 Skadi Ankerplaats Alyki: Mooie omgeving. Alyki ligt aan de voet van een hoge groene berg. Kleine stad met veel faciliteiten. Ook een archeologische opgraving (deels in zee) die te voet te bezoeken is.  Let op de valwinden.
  • Bij 3-4Bft nooroostenwind is de valwind 5-6 Bft.Wij ankerden westelijk van de pier in 5 meter diepte. Noordwestelijk van deze hoek kan ook beschut liggen in de arm van de kust achter de zoutlagune. uitkijken voor rotsen onder water. Nabij de ingang van de haven kan je wel last hebben swell van van vertrekkende ribs voor dagtochten. Vanwege de valwind werd ankeren onhoudbaar en Skadi moest de baai verlaten.

ALKONIDES EIlanden / KOLPOS ALKONIDES

niet geankerd met Skadi: er was teveel wind, de baaien liggen ofwel bloot aan valwind of swell of er zijn onregelmatige dieptes. Het was te winderig weer en naar onze mening kan je hier alleen (dag-) ankeren met zeer weinig wind.

SCHIEREILAND GERANIA

Ormos Skoinou / Almira Paralia: volgens Heikell kan je hier voor de westenwind schuilen net achter de uitstulpende landtong. Geen optie voor Skadi bij de valwinden.

Loutraki: De nieuwe pier van Loutraki biedt aan de binnenzijde plaats voor 4 -6 schepen stern-to. Grote zwarte stootwillen van rubber zijn aangebracht .Via treden in het beton kan je op d ekade klimmen. In de zomer wordt hier veel geplonst door de jeugd en de hele haven is vol Griekse dagjesmensen en vakaniegangers. Ook veel lokale bootjes. Loutraki is een populair Grieks vakantieoord met groot druk grintstrand. De stad biedt veel faciliteiten met een lange boulevard en veel winkels. Stad van bronnen. Van hier kan je prachtige bergritten en wandelingen maken. Ook naar Vouliagmeni - een juweel van een lagune temidden van pijnbomen. Hier ligt de archeologische opgraving van Hera, gratis te bezichtigen.

PELOPONNESOS KUST

2020 Korinthe stad en haven: wij bezochten d ehaven met de huurauto. De hammerhead wordt nu niet meer gebruikt om aan te leggen. Er zijn ieuwe mooringlijnen aangebracht aan de kades zodat je stern-to aan de kade kunt liggen. Allen langzij vlak achter de pieringang. - daar is ruimte voor 2 schepen. We hebben niet gekeken of de vervelende George er nog is om geld of bier af te troggelen. Of dat de Port Authority nu de haven beheert zoals in veel havens nu van de Peloponnesos en Ionische eilanden.

Korinthe Kanaal:2021 GESLOTEN

VHF 11 melden 3 mijl van te voren. Weer melden 1,5 mijl van te voren. Eventueel wat cirkelen in de baai in afwachting van het commando dat je het kanaal in mag/ andere boot volgen. Volle snelheid. Kosten voor Skadi 185,= euro. te betalen aan de Saronische kant aan een kade waar een kantoor (verkeerstorentje) is gevestigd. Toll fee Corinth channel: price 2018 per unit (Skadi-12,16m. length) 152,68+VAT 36,64) Price 2019 Skadi: estimated euro 149,=+35,76 VAT.

2019 Skadi: (Extra)Toll heffing Korinthe kanaal?? het gerucht gaat dat de kosten met 24% zijn verhoogd. Dat is niet waar. Wij hebben niet meer betaald dan vorig jaar. (Skadi 12 meteer-189 euro) Wel moet je opletten of je in weekend of op een feestdag door het Korinthe kanaal vaart, dan betaal je wel 24-30% meer! De website is er heel duidelijk over. Korinte Kanaal toll per categorie schip 

voor Skadi categorie ST= private cruiser (EstutoN) Klik rechts boven op het blauwe vakje toll calculator of hier de link--> http://www.aedik.gr/tolls_calc/tolls-calculator.html

LET OP: weekend en feestdagen +25-30% fee. Nachtelijke passage extra toll fee

Vrachati / Vrakati: wij bezochten deze vernieuwde haven met de auto. De pier is verlengd en er zijn veel goede bolders en ringen om aan te leggen. Zo te zien aan de deksels zijn er aansluitpunten onder de kade voor Elektra/waterpalen.. Bij noordoostenwinden staat er een hevige swell in de haven die tegen de kades stuitert en de haven wordt dan een klotsende kuip.

Kiato haven Skadi in 2020: aan de pier aangelegd. Volgende dag gaan kijken met de dinghy hoe de situatie is: kade is verlengd. Hij zal verder niet opgeknapt worden.
Geen elektra, wel water; water aansluitpunten onder deksel in de kade,misschien moet je de hoofdkraan even open draaien. Visserskade heeft nu wel elektrapalen.
Gratis liggen, gratis water.
Lidl supermarkt op loopafstand, of neem de Dinghy naar de nautische club 1 mijl oostelijker en leg daar aan tegenover de Lidl. Ook een AB in de stad, en een Kritikos.
Veel winkels. Fruithal aan de weg langs de kade/strand 
Autohuur in Korinthe, bij Enjoy Korinthia  40,= per dag. Even telefoneren en Dimitri en vader komen de auto afleveren in Kiato voor 12,50 extra. In Kiato zelf zijn geen RentalCar bedrijven. Een andere RentalCar in Korinthe vroeg 50,= extra aan afleverkosten in Kiato.
diesel gehaald bij 1 van de drie pompen, de goedkoopste, prijs 1,08,7 per liter. Zelf gehaald met karretje en jerrycans.

Skadi bezocht Kiato ook in 2019 en 2018 zie blogs: in de haven lagen de vissers trawlers langszij en verderop 2 jachten. verder was er geen veilige plaats voor Skadi en hebben wij aan de pier aangelegd. Veilig en rustig - tenminste als je niet te dicht bij de punt ligt.

De hele noordkust van de Peloponnesos heeft geen havens waar een schip met een diepe kiel in kan afmeren.

Aigio / Achaia : Theodorakopoulos Marine https://www.tksmarine.gr/en/ Een goede werf om de boot te stallen. Aan de pier zijn hooguit 3 plaatsen om tijdelijk af te meren.

ATTICA EN DE SARONISCHE GOLF

Ankerplaatsen: Annavissiou, veel swell bij alle westenwinden, ondanks het rif.

2018 Skadi Piraeus: Marina Zea Pasalimani Voor beoordelingen zie Noonsite. Wij vonden het een grote marina, maar goede service, centraal, bewaakt, de marinero haalt je op vanaf zee en helpt met de mooringlijnen, je hoeft zelf niets te doen. Veel afvalcontainers beschikbaar, een hek met pasjestoegang, security: beveiliging rijdt rond op scooters. Het is dan ook aangesloten bij D-Marin Group, net als Gouviá op Corfu en Borik in Kroatië. Service van de Marina medewerkers is uitstekend.

We lagen aan een betonnen ponton D, met uitzicht op de straat achter de Marina. Uitzicht op alle levendigheid maar geen last van enige herrie. Overigens valt dat erg mee in de avond. Enkele Chandlers, een kleine en een grote supermarkt "My Market". Naar Parthenon met bus 040 kost 2 euro. Bushalte in de winkelstraat waar de grote supermarkt op de hoek zit. Brengt je naar het centrum halte  Makrygianni (Μακρυγιαννη) van van daar 10 min. lopen.

Lavrion: (Romeins Laurium)De noordelijke stadskade wordt beheerd door enkele chartermaatschappijen. Tip: bezoek het mineraal museum. Open op woensdag, zaterdag en zondag ochtend. Aan de boulevard/weg vlakbij grote versmarkt en Ferryhaven. Jeugd verzamelt zich hier met brommers in de avond, geen nachtelijke herrie. Beschutte plaats maar toch swell bij zuidenwind, kan dan zeer oncomfortabel worden. Restaurant Mesodromos (Grieks voor wandelstraat) eigenaar Dimitri. Spreekt Duits en Engels. Authentiek, gezellig onder de bomen, goedkoop en zeer goed van kwaliteit.

!!! 2019 Hoe is de situatie in Lavrion nu eigenlijk? : in Juli veel overlast gehad van straatbendes in auto's die opgepimpt zijn met veel speakers en low-bass geluidsapparatuur. Duurt soms tot 02.00 uur.

Argolis geen serice en teveel geld. Aangezien wij in het voorjaar van 2019 ondanks reservering niet binnengehaald/opgewacht werden door Argolis en geen druppel water konden krijgen (we hadden niks meer) hebben wij uitgezocht op Noonsite hoe het hier nou eigenlijk werkt. In het vervolg kiezen wij een charterkade aan noordelijke of westelijke kant - voorkeur chartermaatschappij Alpha en Cosmos want Lazareh van Alpha was zeer klantvriendelijk. (2019). Engelse bekenden (SY Irie) lagen bij HDM charters. N.B. vrijdags komen de Charterboten terug dan moet je wegwezen.

Op Noonsite staan enkele commentaren van mensen die ook rariteiten hebben meegemaakt en al met al is Lavrion gewoon een puinhoop. Geen echt mooie plek maar alles dat je nodig hebt in de omtrek verkrijgbaar. En daar gaat het ook om. Het is duidelijk dat de Port Authority de kades beheren maar niemand zich laat zien om geld te incasseren behalve...Let wel oplichters of de Charter exploitanten. Deze op hun beurt beheren slechts de voorzieningen en mogen daar dus een tarief voor vragen. Argolis, begrijpen wij nu, is helemaal geen kade beheerder en hoeft derhalve niet aanwezig te zijn als een schip aankomt. In twijfelachtige situaties over betaling van ligplaatsen nemen wij sowieso het standpunt in dat de geldvragende zich moet identificeren of we zeggen pas te betalen als we gezamelijk even naar het kantoor van de Port Authority gaan. Ook nu na het lezen van commentaar op Noonsite beseffen we nogmaals dat we op onze hoede moeten zijn als iemand om geld komt vragen. We zouden natuurlijk uit eigen initiatief naar de Port Authority kunnen lopen en zeggen:,,hé zeg, wij liggen aan de kade, mogen we betalen?" naar goed Hollandse gewoonte, maar daar zijn we nu zelf ook teveel Grieks voor geworden. In feite vroeg vorig jaar Argolis dus geld voor water en electra en niet voor de kade, alhoewel ze die indruk wel wekten en 15,= euro per dag rekenden ipv 5,= euro tarief electra/water.

Marina Olympia: te ver van alles. Commentaar op Noonsite: het lijkt alsof je hier een heleboel service krijgt maar in feite ben je geheel op jezelf. Niet doen dus, want ook duur. Prijs opgevraagd 2019 Skadi: in mei 61,= exl. water en electra .

Lavrion ankerbaai Ormos Thoriko: grote beschutte baai met strandjes. Herkenbaar aan de rood-witte abriekspijpen in het noorden. Voor alle winden beschut geen swell. Ankerenin klei en zand en wier in 5 meter. Je kunt met de dinghy naar de kant van het oostelijk deel van de stad Lavrion en lopen naar het centrum of naar het museum.

CYCLADEN:

Eiland Kea: Korissia kade: 20,= euro euro incl electra en water

Korissia ankeren: ankeren wordt ontmoedigd door de politie of verboden ivm met de Ferrydienst. Dit wordt bij willekeur toegepast, soms wel soms niet, soms alleen de schepen die iets te ver naar buiten liggen. Onze indruk is dat dit vaker gebeurt wanneer de kade leeg is - dus commerciele reden heeft

Vourkari kade en ankeren: mooringboeien en vrij ankeren. Aan de kade liggen is hachelijk het is hier en daar te ondiep aan de kade waardoor er kans is dat je met je roer tegen de rotsen komt

 

 

Evia (bijgewerkt 9-8-2019)

Er is nu een website van de Evia Eiland Port Authority : O L N E   S.A.

Karystos kade (2018) Karistos Port Authority / +30 22240 22227 / 2 Kotsika Th. Str, 34001 Kade kostte in 2018 4,15 per dag. Je betaalt voor 2 dagen, aankomstdag en vertrekdag. Daarna alle dagen ertussen als je langer blijft. Inklusief water en stroom. Diving:Zeer professioneel duikcentrum. Instructrice Talia neemt alle tijd en doorloopt iedere controle alvorens de duik begint. We betaalden 190 euro voor 2 duiken Peter + voor Ralf 1 refresinstructie aan zee/strand en 2 duiken+zijn uitrusting. Diving Centre Dikelas

Ankeren Petalioi eilanden In 2018 stil gelegen in de baai Chersonisi. In 2019 wederom met noordwestenwind er was toen swell maar die verdween na een paar uur. 's Nachts stil water.

In 2019 eerst geankert in zuidbaai van Megalonisi. Valwinden. Wanneer de wind daar noord staat houdt dat de swell tegen die van de Ferry's af komt. Wanneer de wind zuid staat versterkt dat de swell van de Ferry's. Houd daar rekening mee. Mooie baai erg desolaat.

Almeripotamos

voorjaar 2019: Prachtige ankerbaai links van het dorp. Stranden met Tamarinde bomen. Klein gehucht met 3 supermarktjes en wat terrassen aan de kade. De kade waar de terrassen aan liggen heeft geen mooringlijnen. De beugels om de lijnen aan vast te maken zitten in de kademuur niet erboven op. De Ferry komt hier niet meer, je kunt dus ook aan het (eerste) kleine Ferry piertje liggen. Daarbinnen liggen vissersbootjes. In het voorjaar was er nog geen stroom.

Karavos nabij Aliveri dorp (2 km lopen)

Deze plek heet niet Karastos zoals in de Pilot staat. Karavos is een heerlijke plek. Anker uitgooien en achteruit aan de pier, je ligt er volledig beschut tegen de zuidelijke winden en de soms hoge zee. Stranje met doches, strantent, verder wat taveernes. In het OLNE gebouw (klop op het onderrste raam - het staat meestal open) zit de port Authority. Daar kan je een badge krijgen voor 20 euro om de stroom/waterpaal mee in werking te krijgen.Lidl en AB supermarkt 1,5  km lopen.Er is op de weg naar AB ook een hele handige doe-het-zelf-zaak met veel tuin- en huishoud artikelen.

Eretria

Ankerbaai groot en mooi goede houvast. Mooi klein archeologisch museum. Archeologssche opgraving van oude griekse stad. Boulevard met veel tavernes en terrassen. Supermarkt. Twee Ferry's varen om en om elk half uur tussen Eretria en Oropos aan het vasteland.Dat geeft wat swell. Na 21.00 uur gaan ze aan de kade stil liggen.Dinghy naar de kant naar vissershaventje bij het beboste schiereilandje.

CHALKIS Evripos brug/kanaal


Hoe te betalen

Ga naar het kantoortje van de beambte in het kleine gebouw binnen het hek van de commerciele haven/kade om te betalen. Waarschijnlijk stuurt hij je eerst naar de Port Police om je papieren te laten checken. Dat is de straat inlopen links van het hoofdkantoor van de Port Authority. Naar het plein, bij het plein met de basketbalnetten links. Links na het café is de voordeur. 's Ochtends kan je naar de hoofdingang, 's avonds- om de insructies te krijgen hoe en wanneer je door de brug mag, moet je je vervoegen bij de achteringang van de Port Police. En daar de trap op, linker bureau. Men vraagt naar je e-TEPAI, je DEKPA, je vaarbewijs, je ID, en soms of je vuurpijlen aan boord hebt en tot welke datum die goed zijn. Na 4 uur moet je terug komen want dan zit de avondploeg hier en dan krijg je instructies. Dan kan je binnen treden via de achteringang.

Wanneer de Port Police heeft gezegd dat je papieren in orde zijn moet je terug naar het kantoortje binnen het hek en betalen. Skadi prijs:  35,65. euro. Na 16.00 uur terug naar de Port Police achteringang. Weer worden je papieren nagekeken en je krijgt op ernstige wijze les: stand by vanaf 21.30. Wanneer jou gevraagd wordt : "prepair your vessel", moet je antwoorden. Dan heb je een kwartier om je schip los te maken van de kant. Dan roept de Port aUthority je op dat je door de brug mag. Je moet antwoorden.

Wij vinden het dan een chaos want alle schepen worden direct na elkaar opgeroepen en iedereen draait dan cirkeltjes en in veel gevallen moet iedereen cirkelend nog 30 minuten wachten omdat er een vrachtschip gaat aankomen die eerst door de brug moet

Noonsite: Between Euboea (Evia) Island and mainland Greece, the Khalkis bridge only opens at slack tide or when ships can pass with a following tide, as there is a very strong current at other times. The bridge opens from 2200 to 0400 every day except the first Friday night of the month. Go to the Port Authority between 1600 and 2000 to pay the fee and get your scheduled time. If necessary, contact the Port Authority (Tel: 22210 28888) for information. Info, timetables Chalkis Brug Evia + info Evia Card.  Old Chalcis Bridge timetables etc.

One Island One Card:To all Evia tourist anchorages you will meet the new Pillars for Power and Water supply. Buy a 12€ value card and use it to the new Pillars around the island: https://olne.gr/en/one-island-one-card

TIP: Car Rental Chalkida/Chalkis - Evia

We rented a car at AutoGr Rent a Car  in Chalkida. Kostas the owner was very helpful and gave us a very good price for a C-Class car. Kostas poli efcharistò!!! If you want to rent a car here we strongly recommend Kostas for care rental.

 Marina Vourkari - Chalkis/Chalkidiki - Evripos Kanaal

  • 3 mogelijkheden:
  • je gaat in Marina Vourkari liggen om af te wachten wanneer je door het kanaal wilt.
  • Je gaat aan de kade liggen van de commerciele haven bij de Port Authority om die avond mogelijk door het kanaal te willen
  • je gaat ankeren in Notios Limin links van de brug zuidelijk van het fort. en met de Dinghy naar de Port Authorit of je legt de dinghy aan de kant en loopt de brug over naar de Port Authority in de commerciele haven, om te regelen wanneer je door het kanaal kunt.

Skadi was in Chalcidiki/Chalcis op 8-6-2019: wij besloten in marina Vourkari te gaan liggen. De ankerbaai links voor de stad heet niet Vourkari.!!! Rechts in de baai voor Chalkis is Marina Vourkari. Deze marina is in beheer van de haven authoriteit. Direct nadat je de pier om bent kun je twee betonnen zij-pontons zien waar je in transit mag liggen. Mooringlijnen. Veilig en netjes. Wj hebben de Port Authority van te voren gebeld +30 2221 022275. of we hier mochten liggen voor 3 dagen. Zeer vriendelijke dame zei dat dat in orde was. Bij aankomst hebben wij ze opgeroepen op kanaal 12 VHF maar niemand reageerde. Andere zeilers die daar lagen hielpen ons met aanleggen.

Havenmeester betalen: Deze marina is thuis voor lokale plezierjachten met 2 een jachtclubs. Loop het hek uit door de slagboom (er zit een beveiligingsbeambte) en ga linksaf, loop de weg (grote bocht) 300 meter en dan is links de ingang van de commerciele haven. Daar is naast het bureau van de Port authority beambte een klein kantoortje van de havenmeester en zijn assistente. wij hebben betaald: 12,39 voor 3 dagen. Havenmeester heeft Stratos.  Port Authority beambte verkoopt de Evia Card voor Water en electra. N.B.: er staat maar 1 nieuwe stroom paal op het ponton om met je Evia Card te activeren, de andere stroompalen zijn oude die niet op de Evia Card werken.

Oreoi

De Marina van Oreoi heeft 2 pontons voor achtersteven om aan te meren op eigen anker. Daar zijn water en elektriciteit beschikbaar met de Evia-kaart.

Havenmeester is Vasilis, e-mail: vbabos@icloud.com heeft een kantooringang aan de wegkant van de havenpolitie (die helemaal geen interesse in ons leek te hebben). Hij had geen informatie van ons nodig, omdat hij deze had ontleend aan gegevens die waren ingevoerd toen we Chalkis passeerden. Ligplaats kost ongeveer € 0,68 per m per nacht. (Niet de Micky-Mouse zoals sommigen tegenwoordig doen). Je kan Vasilis e-mailen om te vragen of hij de beschikbaarheid van de ruimte wil controleren hoewel het een openbare haven is, en hij geen individuele reserveringen kan aannemen.

Aan de noordzijde van het zuidponton lig je niet goed bij noordwestenwind en onweersstorm.

Ankeren kan zuidelijk van het havenponton in zand en modder.

 

 

 

Skadi te koop

 De Skadi staat te koop bij makelaar Nick Papageorgiou van YBH (Yacht Broker House) in Prèveza. Zie onderstaande link voor de advertentie.

SKADI TE KOOP

 

Peter vaart mee met Henri en Adèle op hun jacht"A Touch of Destiny over de Atlantische Oceaan naar Barbados. Zij zijn zondag 1 december om 10.00 uur plaatselijke tijd (UTC-1) vertrokken.

 

Trips met de motor o.a. naar Zwitserland vind je hier:

Find Penguins blog update: P en A Motorreizen

 

skadi in Isidhorou

Skadi in de Literatuur

De Skadi, en wij, worden een paar maal vermeld in literatuur van zeilbladen en watersport sites. Hieronder kan je enkele verhalen teruglezen

Bootmagazine Traveler Nr 62 lente/zomer 2020

Bootmagazine Traveler Nr 63 herfst/winter2020

Bezoekers vandaag: 65Laatste wijziging: 01-12-2024