
Ons boek
Wij zijn op 23 mei 2015 vertrokken voor een meerjaren zeilreis op onze Beneteau Oceanis 40. Het eerste jaar heeft ons van Vlissingen langs- en om de Atlantische kusten naar Albufeira in Portugal gebracht.
Wij reizen zonder tijdsbestek. Dat betekent dat we hopen te blijven varen, zolang we gezond zijn en er geen ingrijpende dingen gebeuren. Wij hebben geen ambitie om te wedijveren met anderen die meer mijlen maken of andere mijlen maken dan wij waardoor wij onbekende “schatten” zouden overslaan en spijt zouden krijgen die niet gezien- of beleefd te hebben. We wensen geen prestatie te leveren, al vindt men dat je “de oversteek” moet maken om erbij te horen.
We absorberen indrukken, en spiegelen deze af tegen de maatschappij die wij achter ons gelaten hebben en tegenover het beeld dat ons wordt voorgeschoteld op school, in boeken, kranten en op TV. Wij beleven de andere culturen in plaats van er over te lezen. En zelfs in ons langzame tempo moeten we keuzes maken en slaan we gebieden over.
Op onze website hebben we vrijwel dagelijks een blog bijgehouden met een groot scala van onderwerpen zoals culturen, historie, de mensen en uiteraard onze zeilreis.
Omdat we veel vragen krijgen: “hoe gaat dat nou met katten aan boord?” is er veel aandacht over de aandacht en de zorg voor onze 2 dappere Siamezen.
Dit boek is het verhaal van het eerste jaar zeilen, het ontdekken van culturen en geschiedenis van kusten en landen in voor ons onbekende wateren. Het beschrijft ook de dagelijkse gang van zaken aan boord, de zorg voor- en de liefde van de katten en de emoties die de reis en het leven aan boord bij ons oproepen. Bij elkaar zijn het bijna 470 pagina’s met verhalen geworden en is het geïlustreerd met 460 foto’s.
Het boek is mede vormgegeven door Leo van Dorsselaar, hoofdredacteur van het blad “Bootmagazine” waarin wij meedere malen een artikel mochten plaatsen. Leo zegt het volgende over ons boek:
Lezen in het kielzog van de Skadi
Zeilers staan er om bekend, ze nemen doorgaans de moeilijkste weg om van punt A een punt B te bereiken. Maar niet in de bestemming maar in de weg er naartoe vinden zij het geluk.
Voor Peter en Annelies aan boord van hun zeilschip Skadi is dit niet anders. Hun boek vormt hiervan een mooie illustratie. Vertrokken zij een paar jaar geleden met een welbepaald doel voor ogen, dan werd naarmate de reis vorderde de bestemming steeds meer fluïde. Zij gingen steeds vaker ‘de zeilen naar de wind zetten’. Je kunt de wind niet veranderen, maar wel de stand van de zeilen. En zo struinden zij op en om de Atlantische kusten, met oog voor de historisch en toeristisch aantrekkelijke aspecten die op hun weg kwamen.
Het werd een reis met het hoofd en het hart.
Door hun ervaringen te delen bieden Annelies en Peter naast tal van herkenbare belevenissen, ook inzicht in onverwachte situaties die op hun weg komen. Met een stel ‘superbegaafde’ poezen aan boord, is hier alvast geen gebrek aan.
En zoals de twee Siamezen Odin en Freija hun maar al te graag laten verstaan, overheerst hierbij een gevoel van aanvaarding en nederigheid. Het boek is dan ook wars van grootspraak en bravoure maar vertelt over toerzeilen ‘in het echt’.
Precies daarin schuilt de kracht van dit boek.
In Bootmagazine mochten wij regelmatig een artikel over hun ervaringen en bevindingen publiceren. De bundeling van de eerste paar jaar van de zeiltocht van de Skadi plaats deze bijdragen in een ruimer perspectief. Duidelijk wordt dat de weg nog lang is…
Gelukkig maar.
Leo Van Dorsselaer
Hoofdredacteur Bootmagazine.
Ons boek is ook bedoeld om een inspiratie te zijn voor zeilers die nog aarzelen om de grote stap van vertrekken te gaan zetten.
HET IS NU LEVERBAAR
4 februari, plannen voor seizoen 8
Het begint al weer te kriebelen om naar de boot te gaan.
In oktober hebben we onze zeilen meegenomen naar Nederland, dat kan als je met de auto heen en weer rijdt, en we hebben ze bij "Van de werf sails" in Made gebracht. Nadat Pieter het grootzeil had uitgerold vroeg de zeilmaker: Wil je een aardig antwoord of een echt antwoord. Uiteraard gingen we voor het echte antwoord en dat was: het zeil is helemaal op! Wij moeten een nieuw grootzeil aanschaffen. De Genua kan nog gerepareerd worden zodat die nog even meekan.
Na wat offertes te hebben aangevraagd kwamen we toch weer uit bij Van der Werf. Hetgrootste voordeel was dat ze de oude maten van ons grootzeil nog hebben en dat we de verjongde zeillatten ook weer kunnen gebruiken. We hebben afgesproken dat we de zeilen pas eind februari of begin maart ophalen omdat we van plan zijn om begin april weer op weg te gaan.
Onze reis begint overigens wel weer dichtbij te komen en we zijn dan ook volop bezig om plannen te maken voor de tocht van ons 8e seizoen. Het wordt dit jaar Kroatië en ik hoor al veel roepen: Maar dat is toch heel duur?
We zijn 4 jaar geleden al in Kroatië geweest (zie ons blog van 2017, en voordat we vertrokken hadden we veel negatieve reacties :
- De Kroaten zijn chagrijnige mensen
- Je kan nergens fatsoenlijk ankeren
- Het is ongelooflijk DUUR
- Het is vreselijk druk met Charters
- Ze komen overal met rubberbootjes geld halen
- De Bora waait altijd in Kroatië
- De Med is een grote klotszee
- Overal drijft plastic
- De stranden zijn ernstig vervuild met Pet flessen
We wilden dat zelf wel ondervinden en "Surpise, Surprise": Van deze vooroordelen hebben we toen niets gemerkt. Ook nu horen we weer negatieve geluiden voornameljk: ,,het is zo duur", maar als je de belastingkosten van Kroatië vergelijkt met die van Griekenland dan zit daar niet veel veschil tussen. Volgens de officiele Kroatische websites betalen wij voor 3 maanden € 500 en voor een heel jaar € 600. In Griekenland betalen wij voor ons schip € 95 per maand. We varen 5-6 maanden, dus die kosten ontlopen elkaar niet veel.
Wat natuurlijk wèl duurder is zijn de havens. Kades in Griekenland kosten vrijwel niets (€ 7,50 per nacht) terwijl dat in Kroatië € 60 tot € 100 per nacht is maar onze ervaring is dat je overal prma kan ankeren ook met een Bora. Dus je kan het net zo uur maken als je zelf wilt.
Het reisplan tot nu toe: Medio april vertrekken uit de overwinterhaven Crotone en naar Brindisi, oversteken naar Montenegro en vervolgens door Kroate naar Triest. Een uitstap van 2 weken naar Venetië. Daarna door Kroatie terug, naar het zuiden, terug naar Montenegro en dan voor de eerste keer Albanië. Dat laatste is wel spannend maar een kennis van ons komt uit Albanië, heeft daar nog familie en wil dan graag als wij daar zijn, een dagje meevaren.
Overwinteren op Sicilie passeert ook onze gedachten en daar niet de volle 6 maanden op de boot leven maar eens een huis huren op Noord Sicilië voor een maand.
Het zijn nog slechts plannen maar je weet: plannen worden met laag water in nat zand geschreven... Wat het wordt weten we pas wanneer we weer terug zijn :D

Reizen zonder Tijdsbestek
Ons boek is gereed en het eerste exemplaar hebben we op 5 januari overhandigd aan Leo van Dorsselaer, redacteur van Bootmagazine. Leo heeft ons boek vorm gegeven en zonder zijn hulp, advies en eindeloos enthousisme hadden we ons boek nooit uit kunnen geven.
We zijn hem dan ook heel veel dank verschuldigd.