Katten mee op zeilreis
Katten aan boord: het is een zorg en het beperkt ons in onze reis en afstanden. Deze factor woog mee bij het overwegen van een eventuele oversteek naar Suriname. Maar...de katten zijn een troost en een groot vermaak.
De ouderwetse rieten fietsmand met hengsel: een veilige - en een rustplek onder de buiskap. Sinds 2018 sinds we naar huis rijden in de winter gebruiken we die fietsmand ook in de auto. Ze voelen zich er op de boot en in de auto veilig in. De mand zit zowat als "gegoten" en daardoor voelen ze zich "ingepakt" en veilig bi de beweging van de boot bij wat vervelende golven. Een dekentje onderin en eventueel een dekentje op hun lijf en ze duiken onder en slapen zich door een vervelende tocht. Ook bij relaxt ankeren zoeken ze die mand op alsof het hun strandstoel is.
Speelgoed: voor onze Siamezen is de speeltunnel een groot succes. Ze rennen er doorheen. Als je een touwtje door de tunnel trekt jagen ze er op. Ze voelen zich er veilig in bij enge geluiden. Freija vindt een kartonnen supermarktdoos (graag vierkant) het leukst en wanneer je er een nootje in legt probeert ze die steeds te pakken. Verder is weinig speelgoed leuk. De katten vermaken zich door juist die dingen te doen die niet mogen: kastjes open trekken en de handdoeken eruit halen, vechten met de deurmat, papier verscheuren.
kattenvoer Royal Canine en grit te verkrijgen op de website van Betiba in bijna heel Europa behalve Griekenland. We laten het afleveren in een marina en ook de Nederlandse Chanderly in Ayamonte (Spanje) kan het voor je ontvangen. Soms maak je snel vrienden in het buitenland en de lokale vrienden zijn gauw bereid je te helpen.
Hartworm en Inentingen: Hartworm bij katten: zie website medisch centrum voor dieren
Rabies: Hoe weten we dat er een Rabies inenting nodig is? Bij het surfen op het net naar allerlei info over onze bestemmingen kom je allerlei informatie, ook door de verhalen van andere zeilers. Het probleem is echter dat er nergens een goede volledige informatie is te krijgen. Leuke reissites geven beperkte info en je wordt dan doorverwezen naar de IATA ook door de ANWB.
Iata heeft een hoop info voor Australie tot Japan maar niet over-dicht bij huis- zoals de Adriatic. Zo kom je uit op zelf zoeken naar douane- en overheidswebsites bijv. in het Kroatisch. De betreffende pagina die we uiteindelijk vonden is lang en we gaan hem een keer lezen.
europa/food/animals/pet-movement/eu-legislation/non-commercial-non-eu_en
Kroatië
Kroatië overheidswebsite dierenvervoer : non commercial movement of pets
Terugkeer in elke EU lidstaat
Entry into the territory of any EU Member State, including the Republic of Croatia, of dogs, cats and ferrets over three months of age is permitted if a minimum of 21 days have elapsed since the day the pet was first vaccinated (that means if an animal was vaccinated on 1 January, the earliest date of permitted entry will be 22 January). If the vaccine manufacturer prescribes the requirement of revaccination, the 21-day period will start from the date the second vaccination (so-called booster dose) was administered. If the animal was regularly revaccinated within the period of validity of the previous vaccination (before the date stated under "vaccine valid until"), the animal may enter the territory before the aforementioned 21-day period has elapsed. In the Republic of Croatia it is required by law to annually vaccinate pets against rabies. The validity period of vaccinations varies by state and, depending on the type of vaccine, may be two and three years, as prescribed by the vaccine manufacturer. However, that will be taken into consideration only if such data has been entered into the documentation accompanying the pets and certified by a veterinarian, otherwise the vaccination validity period shall be considered to be one year.
https://www.google.com/search?client=firefox-b&q=montenegro+movemnetof+pets. En open PDF:
- 17_12-14_Brochure - dogs, cats nad ferrets english(1).pdf
Montenegro:
http://www.ubh.gov.me/en/sections/regulations/90312/18838.html
Ondertussen bieden de leuke websites de certificaten aan die door de dierenarts ingevuld moet worden, maar je moet hem dan wel even kopen op het web a 12,50 dollar minimaal. Onze dierenarts op Sicilië bracht ze zelf gewoon mee. We nemen aan dat een andere dierenarts in Italië of Griekenland/Spanje dat ook zal doen
Zeekaarten
Imray Kaarten
Engelse kanaal
C10, Western English Channel passage chart, ISBN 978-1-84623-216-9
C12, Eastern English Channel passage chart, ISBN 978-0-85288-212-2
C18, West Approaches to the English Channel & Biscay, ISBN 978-1-84623-406-4
Frankrijk
C32, Baye de Seine, ISBN 978-0-85288-907-7
C33A, Channel Islands, ISBN 978-0-85288-973-2
C33B,C hannel Islands and N coast of France, ISBN 978-1-84623-242-8
Spanje Middellandse Zee
M1, Southeast Spain, 978-0-85288-291-7
M2, Northeast Spain, 978-0-85288-292-4
Kroatië
M24, Golfo di Trieste to Lošinj and Rab, ISBN 978-1-84623-662-4
M25, Otok Rab to Šibenik, ISBN 978-1-84623-425-5
M26, Split to Dubrovnic, ISBN 978-1-84623-630-3
M27, Dubrovnik to Bar and Ulcinj, ISBN 978-1-84623-644-0
M28, Southern Adriatic and Ionian Islands, ISBN 978-1-84623686-0
Delius Klasing, Venedig- Rijeka - Sybernik - Drvenik, ISBN 978-3-76882-407-1
Delius Klasing, Žirje - Split - Dubrovnik - Bar, ISBN 978-3-76882-408-8
Griekenland
Nicolas D Elias, Greece, Sea Guide deel 1, 978-960-90131-1-2
Nicolas D Elias, Greece, Sea Guide deel 2 part 1, 978-960-88464-9-4
Nicolas D Elias, Greece, Sea Guide deel 2 part 2, 978-960-89472-0-3
Nicolas D Elias, Greece, Sea Guide deel 3, 978-960-90131-3-9
Ionische eilanden
G11, North Ionian Islands, ISBN 978-1-84623-393-7
G121, The inland sea, ISBN 978-1-84623-595-5
G12, Sourh Ionian Islands, ISBN 978-1-84623-634-1
G13, Gulfs of Patras and Corinth, ISBN 978-0-85288-933-6
G14, Southern Pelopónnisos, ISBN 978-0-85288-706-6
G141, Corinth Canal to Ákra Soúnio, ISBN 978-0-85288-708-0
G15, Southern Polepónnisos, ISBN 978-0-85288-706-6
G16, Western Polepónnisos, ISBN 978-1-84623-161-2
Dodecanese, Cycladen en Kreta
G27, Nísos Lésvos & the coast of Turkey, ISBN 978-1-84623-165-0
G28, Nísos Khíos & the coast of Turkeyt, ISBN 978-1-84623-574-0
G3, Aegean Sea (south), ISBN 978-1-84623-076-9
G31, Northern Cyclades, ISBN 978-1-84623-077-6
G32, Sporades, Dedocanese and E coast of Turkey, ISBN 978-1-84623-626-6
G33, Southern Cyclades west sheet, ISBN 978-1-84623-627-3
G34, Southern Cyclades east sheet, ISBN 978-1-84623-018-9
G35, Deodcanese and Coast of Turkey, ISBN 978-1-84623-434-7
G36, Marmeris to Kekova Adasi, ISBN 978-1-84623-466-8
G37, Nísos Kríti (West), ISBN 978-1-84623-176-6
G38, Nísos Kríti (East), ISBN 978-1-84623-078-3
G40, Kas to Antalya, ISBN 978-1-84623-629-7
Navionics
Central and west Europe,46XG, 805-4-24290-927-2
Mediterranean and Black sea, 43XG, ISBN 805-4-24290-583-0
Almanacs
Wij hebben gedurende onze reis gebruik gemaakt van de volgende Almanacs om de havens, Marina's, Cala's en velige vaarroutes te bepalen.
RCC pilotage Foundation
* Atlantic France, ISBN 978-1-84623-280-0
* Channnel Islands, 978-1-84623-443-9
* South Biscay, ISBN 978-1-84623-375-3
* Atlantic Spain and Portugal, ISBN 978-1-84623-282-4
* Costas del Sol and Blanca, ISBN 978-1-84623-183-4
* Costas de Azahar, Dorada and Brava, ISBN 978-1-84623-414-9
* Islas Balares, ISBN 978-1-84623-645-7
* North Africa, ISBN 978-1-84623-281-7
* Atlantic Islands, ISBN 978-1-84623-336-4
Imray
* Mediterranean Almanac, Lucinda Heikell, ISBN 978-18463-598-6
* Corsica & North Sardinia, John Marchment, ISBN 978-0-85288-914-5
* Adriatic Pilot, Croatia, Slovenia and Montenegro, ISBN 978-1-84623-333-3
* Greek Water Pilot, Rod Heinkel, ISBN 978-0-85288-971-8
MagnaMare
* Sardegna e Corsica, Edizioni Magnamare, 978-88-6200-039-0
Diversen
* Reeds Almanac Atlantic Coasts, ISBN 978-1-4729-0699-1
* The Shell Channel Pilot, Tom Cunliffe, ISBN 978-1-84623-446-0
* Vaarwijzer het Kanaal, Clemens Kok, ISBN 978-9-06410-509-8
* The Straits sailing handbook, Gibraltar Tourist board
* Küstenhandbuch Italien, Rod Heikell, ISBN 978-3-89225-348-9
* The Ionian Islands, The Creek National Tourism Organisation
* The best anchorages of Croatie, ISBN 978-9-53731-714-0
* Ionian, Rod Heinkel, ISBN 978-1-84623,295-4
* The atlantic sailors handbook, Alastair Buchan, ISBN 978-1-4081-0011-0
* The best Adriatic Anchorages, ISBN 978-9-53731-714-0
Reisgidsen
Met dank aan:
Capitool reisgidsen
* Portugal, ISBN 978-9-00034-211-2
* Mallorca, Menorca en Ibiza, ISBN 978-9-04751-818-1
* Sicilië, ISBN 978-9-04751-850-1
* Griekse eilanden, ISBN 978-9-00034-175-7;
* Griekenland Athene en vasteland, ISBN 978-9-00034-174-0
ANWB Extra
* Bretagne, ISBN 978-9-01803-356-9
* Franse Atlantische kust, ISBN 978-9-01803-583-9
* Andalusië, ISBN 978-9-01803-599-0
* Algarve, ISBN 978-9-01803-337-8
* Costa Blanca, ISBN 978-9-01803-342-2
* Rome, ISBN 978-9-01803-157-2
* Napels, ISBN 978-9-01803-351-4
* Sicilië, ISBN 978-9-01803-371-2
* Malta, ISBN 978-9-01803-477-1
* Istanbul, ISBN 978-9-01803-224-1
* Venetië, ISBN 978-9-01803-353-8
* Kroatische kust, ISBN 978-9-01803-473-3
* Corfu, ISBN 978-9-01803-226-5
* Slovenië, ISBN 978-9-01803-482-5
Trotter
* Noordwest Spanje, ISBN 978-9-40142-309-0
* Kroatië, ISBN 978-9-40141-460-9
Diversen
* Puur Sardinië, Ester van Veen, ISBN 978-9-49117-254-0
* Le Sentier des Douaniers, ISBN 978-2-73736-020-6
* Gibraltar, Europe Tourism collection, ISBN 978-8-43782-332-4
Leesboeken
Boeken van Vertrekkers:
* Dat nemen ze je nooit meer af, Ben Rutte, ISBN 978-9-06410-576-0
* Kan je vrijen als het stormt, Ton Bruns,
* Rondje Atlantische Oceaan, Jolanda Sprokholt, ISBN 580-0-06238-236-1
* Zoute droom, Aad Twigt en Hella Janiczek, ISBN 978-9-08104-871-2
* Zeezigeuners, Aad Twigt en Hella Janiczek, ISBN 978-9-08104-872-9
* Dochters van Kaap Hoorn, Aad Twigt en Hella Janiczek, ISBN 978-9-08104-870-5
* 50 tinten Blauw, Leonie Kok-Tiddens, ISBN 978-9-08213-230-3
* De Wereld is rond, Jean Heylbroek, ISBN 978-9-06410-457-2
Overige Boeken
* Solo, Tania Aebi, ISBN 978-9-06410-297-4
* Alleen op reis, Maureen Jenkins, ISBN 978-9-06410-359-9
* Alleen met de Spray de wereld rond, Joshua Slocum, ISBN 906-0-45533-9
* Mayday jachten in Nood, J Schult, ISBN 978-9-06410-175-5
* Zout op mijn huid, Benoite Grault, ISBN 978-9-06974-825-2
* Waarom zeelui niet zwemmen, Nic Compton, ISBN 978-9-06410-596-8
* A Passion of the sea, Jimmy Cornell, ISBN 978-0-95563-960-9
* De Ongeloofelijke reis, Tristan Jones, ISBN978-9-06410-437-4
* De Eerste keer, Ingrid van der Broek en Willem Willemse,ISBN 978-9-09022-51-7
* Atlas van afgelegen eilanden, Judith Schalansky, ISBN 978-9-05672-490-0
* Beyond the break, Wouter Verbraak, ISBN 978-9-06663-065-9
Tips en weetjes ( wordt aan gewerkt, laatste update 18/4/2019)
Autohuur:
Wij reserveren auto's via website RentalCars.com en eenmaal een zoekopdracht gedaan dan krijg je aanbiedingen binnen. Net als bij het boeken van goedkope vluchten moet je in de gaten houden wanneer de prijs zal stijgen en dalen. Wij boeken met de mogelijkheid te annuleren. Wanneer dezelfde auto goedkoper wordt annuleren wij onze reservering en boeken meteen de goedkopere deal voor dezelfde auto. Onze favoriete verhuurmaatschappijen zijn: Joyrent en Interrent vanwege de service, het lage bedrag aan borg en de snelle resitutie van de borg na inlevering auto. Zie ook "havens/ankeren' waar we een auto hebben gehuurd en voor welk bedrag.
Energieverbruiker:
We zijn zeer tevreden over de hoeveelheid zonnecellen 400watt. Ook over de lithium batterijen.
Energie: verwarmen/koelen
- Van te voren hebben wij niet ingeschat dat we zoveel energie nodig zouden hebben en ook is de behoefte aan energie steeds groter geworden naarmate we langer op reis zijn.
- Koelen is belangrijker dan verwarmen. Terugkijkend op investeringen voor deze reis hadden we beter een generator laten inbouwen dan een kachel aanschaffen. Ook al is het koud in zuid Europa in de winter en stoken we de kachel, een airconditioning is gewenster dan een kachel. Onze Webasto is ook elk jaar defect, ieder jaar gaat de brander kapot en zouden we die moeten vervangen - kosten 250 euro. In de winter 2017/2018 hebben we de kajuit + 1 slaapkamer gewoon verwarmd met elektrische blaaskacheltjes.
- Airconditioning: om uitgavekosten te dempen kiezen wij in 2019 niet voor het systeem inbouw-airco op ingebouwde dieselgenerator maar gebruiken wij een draagbare airco gekocht in Spanje, deze staat op de zitbak. Nu (2019) met een kleine benzine generator , zoals ook gebruikt wordt door Camperaars. Ons is door Bostools 2 merken aangeraden, met het minste geluid: de Honda EU22i inverter benzine generator en de Powerkick 2000 i. De bezine generator levert de extra stroom om tijdens ankeren langdurig de draagbare airco in de salon te laten draaien op de heetste uren van de dag. Winter 2019/2020 schaffen wij een ibouwairco aan die wordt aangesloten op het buizensysteem van de Webasto kachel.
- een ecologisch verantwoorde oplossing is: EFOY COMFORT 140i brandstofcel 6 A maar deze is prijzig: 4.000,=
- op de beurs in Dusseldorf zagen we: SWI TEC Hydro Charger, een schone manier van stroom opwekken
- wasmachine: De zonnecellen zijn zeer goed, ruim voldoende capaciteit en doordat we met de Victron Dongelde MTTP omvormer hebben kunnen instellen werkt het perfect. De nieuwe batterijen (Lythium) hebben ruim voldoende capaciteit om aan onze tegenwoordige energiebehoefte te voldoen. Dit betekent dat we ankerend en zeilend gewoon een espresso kunnen maken, melk kunnen opschuimen en electrisch water kunnen koken, zij het een voor een. Mochten we ankerend een 40 graden was willen doen dan kan dat vaak zonder de motor aan te zetten. De draagbare airco kon ankerend eigenlijk niet draaien zonder motor aan te zetten. Per 2019 hebben we een dieselgenerator die dat wel mogelijk maakt.
Dinghy reinigen met azijn:
wanneer je Dinghy een maand in het zeewater heeft gelegen is het al lastig om aanhangsels van schelpen en kalk te verwijderen. Veel poets- en schuurmiddelen werken niet, wel azijn, vooral in de sterkte die Italië verkoopt: kalk/schelpjes verdwijnen als sneeuw voor de zon
Filters in waterleiding:
een actief koolstoffilter is geplaatst in de leiding. Sommige zeilers hebben daarbij nog een externe filter die water uit de marina filtert voordat het de tank inloopt. Wij gebruiken in de zomer geen kraanwater als drinkater meer. Wij drinken alleen nog uit flessen (5 of 6 liter flessen) Pas wanneer wij de oceaan op gaan kopen wij een watermaker.
Filter tussen wasmachine en waterleiding: hebben we geprobeerd maar die nam teveel druk weg en de wasmachine nam geen water meer.
Gasverbruik:
We gebruiken ongeveer 3 KG per maand. Daarvoor hebben we 2 flessen van 6 KG en 3 van 3KG (die blauwe). In totaal hebben we dus gas voor 7 maanden aan boord als we weggaan en alles is gevuld. Gas kost in Italie 1 Euro per KG, in kroatie 0,8 Euro.
GPS kan niet onthouden welke satellieten hij heeft gebruikt:
Een nieuwe batterij in de GPS zoadat de GPS antenne de laatst ontvangen satellieten in zijn interne geheugen kan bewaren
Grab bag: buiten de normale inhoud van een Grabbag is het slim om er in te stoppen:
- laserlicht
- een opgeladen mobiele telefoon/lader/snoer
- je sleutels
- portefeuille met (credit) cards
- fotocopieen van documenten (ID's)
- leesbril
- katten reddingsvesten met koord/riem
Inbraak:
de vraag is altijd hoeveel moet je investeren om echt beveiligd te zijn en hoe groot is de kans dat je bestolen wordt? Wanneer je behangen met juwelen van boord gaat is de kans groot dat criminelen zien dat er wel wat te halen valt. Annelies draagt geen goud en zilver wanneer we in dubieuse gebieden zijn. Een slot maken op je luik: kost veel en niet doeltreffend genoeg. Ons advies: Sluit je ramen en je deurtjes en laat muziek en licht aan, eventtueel zalinglichten die op het dek schijnen.
Insekten:
Wij hebben nog geen last van muggen gehad, maar hebben horren voor de kajuit ingang en voor de ramen. Stekkers die een vloeistof uitwasemen en bij ankeren een insektendodend middel in een apparaatje dat werkt op batterijen. Vliegen: vooral in Spanje hebben ze hele goede stickers om vliegen aan te trekken die van het goedje eten en sterven. Motten hebben we amper maar wanneer we de boot afsluiten dan verpakken we kleding in hoezen of tasjes en leggen we mottenlokkertjes neer. Wespen: een grote ergernis, we hangen een zak op die lijkt op een wespennest waardoor er geen of minder wespen in de kuip zijn. Helpt niet 100%.
Kalkafzetting in je leidingen:
in het water in Italië, is het water sterk kalkhoudend. Dit hebben we pas goed ontdekt toen het verwarmingselement van de boiler defect ging doordat deze helemaal bedekt was met kalk. Hij brandde daardoor door.De Nederlandse azijn (8%) is sterk verdund en helpt niet afdoende ontkalken. In Italie wordt azijn van 20% verkocht. Wij ontkalken de leiding en watertank door een beker azijn in de watertank te gooien. Een paar uur laten staan en dan waterkranen open zetten en leidingen doorspoelen. Daarna 100 liter schoon water dor de tank spoelen en pas daarna de tank weer vullen.
Kakkerlakken:
De lengte van diverse soorten kakkerlakken varieert van minder dan een centimeter tot 8 centimeter. In Nederland komen in huizen de Duitse kakkerlak en de Amerikaanse kakkerlak nog weleens voor als plaag.op twee na snelste loper onder de insecten Enkele soorten kunnen vliegen. Kakkerlakken zijn alleseters. Sommige soorten kunnen tien tot veertig dagen zonder eten. Een vrouwelijke kakkerlak draagt ongeveer dertig kakkerlakken in een eipakket die na 3 à 5 weken van het lichaam worden afgezet. Er kruipen direct kakkerlakjs uit. Kakkerlakken houden van vocht en warmte ze zitten graag bij machines. Aan boord is het zaak om bij warmtebronnen kakkerlak-gifdozen te plaatsen bijv. bij de koelkast en/of de motor van de koelkast. Deze bevindt zich op Skadi in een kastruimte onder de oven. Kakkerlakken komen vooral mee in dozen, supermarktdozen en koffers. De gifdoosjes die in de winkel te koop zijn zijn niet sterk genoeg. Wij hebben lijmdozen van het merk HoyHoi Trap-a-Roach met lokstof, gifvrij. En kakkerlak-gel om in geval van aanwezigheid van kakkerlakken kleine puntjes gif bij warmtebronnen, onder koffiemachine, aan te brengen. De kakkerlak eet ervan gaat gek doen, wordt door soortgenoten als vreemd en gevaarlijk beschouwd en door soortgenoten opgegeten waarbij gif zich verspreid in de magen van de soortgenoten die dan ook sterven-sneeuwbal effect.
MILIEU: waar je je afval moet laten is een groot probleem op een boot.
- Wij kopen zoveel mogelijk producten zonder verpakking-dat kan op de markt: bewaar een eierdoos en koop losse eieren. Koop verse groenten op de markt en vul je eigen boodschappentas ermee.
- De Sodastream is weer helemaal hip! Wij hadden er al jaren een in huis, maar tegenwoordig is de sodastream weer populair. Je spaart hier plastic mee uit. Er zijn allerlei goede smaken siroop te krijgen voor dit apparaat van Sodastream zelf (Blokker, de Handyman, internet) bijv. ook Spritz, maar je kunt natuurlijk ook een gewone siroop gebruiken. N.B. in zuid europa is moeilijk siropen te vinden, in de supermarkten staan wel aangemaakte limonades. Wij nemen siropen mee uit Nederland, dat kan omdat we met de auto naar de boot reizen, soms kan je ze op internet bestellen in het buitenland of kopen bij een type Media Markt-winkel. Het is daar wel duur. Karvam siroopflessen zijn van blik gemaakt en blik roest op den duur door de zoute lucht (!)
- Wij knippen plastic klein en verzamelen zoveel mogelijk plastic in 1 tas. Wij hergebruiken plastic zakjes als wc papier-afvalzak in de toiletruimte. Bij Lidl zijn Bio-plastic zakjes verkrijgbaar op een rol.
- WC papier: wij gooien geen wc papier door het toilet. In zuid Europa is het sowieso de gewonnte dat in een prullenbak te werpen. Op de boot kan het de afvoer verstoppen en bevuil je de zee.
- Zelf koffiecups maken. Het handige apparaatjevan Hema met cup-dekseltjes is helaas niet meer verkrijgbaar. Wel zijn nu plastic en aluminium (Nespresso) hele herbruikbare cups te koop.
- We halen wel eens plastic uit de zee met ons uitschuifbare visnet. Ook in havens waar (vaak) afval van vissers ronddrijft, proberen we dat uit het water te halen.
- supermarkt produkten kopen via de app "to good to go". (nog niet zo populair in zuid Europa)Voor 5 euro een tas vol etenswaren, dat anders weggegooid zou worden.
Plotter scherm valt uit:
Plotter open maken en de interne connector inspuiten met contactspray (reinigend en corosiewerend vor electrische contacten)
Plotter of I-pad keuze:
Steeds meer zeilers willen in de toekomst geen Plotter meer gebruiken maar een Tablet. De Plotter is duur en ook de vaargebiedkaarten zijn prijzig 350,=. Wij gebruiken een I-pad al als back-up voor wanneer de Plotter uitvalt. (onze nautische winkel adviseerde een Plotter back-up van 1000,= euro - gaan we nooit doen en...hoeveel back-ups moet je hebben? We hebben Navionics op de telefoons) Wanneer onze Plotter defect raakt kopen wij liever een goede tablet om mee te navigeren.
Ratten:
wij hebben nog geen rat aan boord gehad - we hebben katten die ratten wegjagen. In nautische winkels kan je anti-rat schijven kopen om aan je lijnen te zetten. Duur en onnodig, zovaak komt het niet voor dat er ratten alarm is in de Med. Je kunt in het zuiden eenvoudige grote trechters kopen bij" Malle Pietjes" winkels en doe het zelf zaken.
Scheef zitten en rugpijn
- Als je niet oplet hoe je zit dan gaat dat ten koste van je rug. Vooral wanneer de boot erg zwaar geladen is staat de kuip niet meer waterpas en zit je scheef in de kuip. Zorg voor steun d.m.v. kussentjes in rug maar bijv. ook onder een bil. Ook gebukt naar binnen lopen is een boosdoener. Gelukkig is onze nieuwe buiskap nu zo hoog dat Annelies er rechtop onderdoor kan lopen. Pijnstilling voor de rug op onze boot: ibuprofen in combinatie met diazepam; diclofenac natrium; Etoricoxib (Arcoxia).
Schreeuwen naar elkaar bij ankersituaties en elkaar nog niet begrijpen.
Koop een walkie talkie of koptelefoons op Bluetooth bij een motorspeciaalzaak.
Taal:
Toevallig beheerst Annelies de Italiaanse taal. Vloeiender spreken is vanzelf gegaan tijdens de reis. Gebeleken is dat wanneer je de taal beheerst, je makkelijk tot een akkoord kan komen in een Italiaanse haven (ook in Spanje als je wat Spaans spreekt
Zonnebrillen:
- De zonnebril moet 100% uv-bescherming geven. Deze aanduiding staat meestal op een sticker of in de beschrijving van de bril als 100% UV of UV400
- De glazen en het montuur moeten goed passen: groot genoeg om te voorkomen dat het uv-licht de ogen via de boven-, onder- of zijkant kan bereiken
- De zonnebril heeft een CE-markering, gevolgd door een cijfer van 0 tot 4. Dit getal geeft de kleurintensiteit van de glazen weer, ofwel de bescherming tegen verblinding. Bescherming 0 wil zeggen tot 20% absorptie van het licht en bescherming 4 wil zeggen 92-97% lichtabsorptie. Absorptie van minimaal 75% wordt aangeraden. Om hiervan verzekerd te zijn, kunt u in de zomer het beste kiezen voor een zonnebril met minimaal markering CE 3
- De kleur heeft geen effect op de uv-bescherming! De kleur van de glazen reduceert het zichtbare licht en beschermt tegen verblinding. Het kan goed zijn om voor polariserende te kiezen, zodat hinderlijke schitteringen geneutraliseerd worden.
- Wij kochten zonnebrillen bij Decathlon gepolariseerd of niet, met lichtabsorptie 75% tot 97%
Zelf zonneschermen maken.
Stoffen op internet verkrijgbaar bijv. bij Serge Ferrari. Alternatieven zijn schaduwdoeken verkrijgbaar bij bijv. www. schaduwdoekkeuze.nl of Camobob.nl. Wij kochten:
- voor de achterzijde een eenvoudig PVC wit spandoekmateriaal met gaatjes, dat meestal voor reclameborden wordt gebruikt. Je kunt het doek ook bij een drukker een artistieke tekening laten geven.
- Voor de ramen: professioneel Ferrari-Soltis perform 92
- Voor de tent/overkapping van mast tot bimini: HDPE schaduwdoek 230 gr/m2 HDPE oftewel High Density Polyethyleen.De waterdoorlatende doeken bieden afhankelijk van de kleur en de dichtheid 90-98% schaduwwerking. De bescherming tegen schadelijke zonnestraling (UV-A-B) bedraagt 90-95% Hoe donkerder de kleur hoe hoger de schaduwwerking. Geleverd door Dékover in Chaam-website: www.camobob.nl. Nadeel: kauwgom achtige rekbaarheid, soms lastig bij verwerke- vooral goed recht leggen. En verkleuring na 1 of 2 jaar. We haalden accessoires bij De Gruyter in Vlissingen: oogringen, afwerkband, garen en een loodveterrand. Het doek gaat in twee delen aan de giek en rijkt tot aan de railing.
- Zoek je een Ferrari qualiteit: Soltis Horizon 86
Stalen onderdelen: Ankerverbindingen, bekerhouders, een pin of onderdelen voor een loopplank, een haak om verwarde ankerkettingen los te halen....; wil je niet teveel geld uitgeven voor dure nautische onderdelen neem dan iemand in de arm die commercieel industrieel staal bewerkt. Niet alleen voor je balkon of je trap in huis maar ook voor bootzaken kan je bij zo iemand terecht; veel goedkoper en vaak beter. Of uniek naar eigen ontwerp!!!Teken je eigen ontwerp of meet dingen op en laat ze door zo iemand namaken. Bijv door Wout Huybregtse Handelonderneming
Zout tast alles aan: Bewaar hangsloten die je niet gebruikt en kleine kettingen voor Dinghy/fietsen en reserve in plastic zakjes of plastic folie en spuit gebruikte hangsloten regelmatig in met een corosiewerend middel.
Nuttige kleine dingen :
- Shampoo voor douchen met zeewater. Niet goedkoop, werkt goed.
- Opvouwbare emmer
- Een (motor-)hoes voor je fietsen wanneer die op dek of op een ponton staan
- De snelkookpan
- Elastieke band maken voor de boeken op de boekenplank
- de Chinese winkel/Bazar heeft alles en veel goedkoper en ook goed
- LED licht (in de kajuit in een strip onder de kastjes of zalinglichten)
- Favoriete winkels: Lidl (aanbiedingen nuttige artikelen en gereedschap) en IKEA (oplossingsgericht)
- een scanner/printer aan boord
- antislip matjes bijv. onder de toetsenborden (Lidl) of op een rol (Chinese winkel)
- 12 volt USB stekkers
- Voorraadpotjes/kruiden/messen in een magnetisch wandsysteem (IKEA)
- Passerelle:we hebben zelf gedurende de reis een loopplank gemaakt van een ladder en daarop planken geschroefd.
- zuignappen: wij hebben (tip van een vriendin) badkamer accessoires met zuignap aangeschaft bij Ikea. Ook vonden wij een fohn-ophangring voor aan de wand met zuignap bij de Chinese winkel in Italië
Nuttige sites
Weersites
Uiteraard de meest bekende windsite: www.windguru.cz
Voor weer op grotere tochten: http://www.meteo.ziltmagazine.com/
Voor Zygrib http://www.zygrib.org/
Wind Map & Forecast: https://www.windyty.com/
Consortio LaMMa: http://www.lamma.rete.toscana.it
Websites van andere vertrekkers:
De blauwe pinquin www.blauwepinquin.blogspot.nl
John Schouten wereldroute www.boomerangsails.nl
Ilse Wintermans Wereldroute www.janharing.nl
Zilte wereld http://www.ziltewereld.nl
Rob en Brigitte Catamaran zeilreis sy-twixx.com
Melinda en Mark www.bolle56.nl
Twee jonge gasten naar Ibiza Andries Bik
Andere nuttige sites:
Geneesmiddelen op reis www.farmatec.nl
Farmacotherapeutisch kompas www.fk.cvz.nl
Apotheek de Singel, Wessel Liezenga https://apotheekdesingel.leef.nl/
Skadi Discovery Tour mogelijk gemaakt door:
CINX, Professionals met meerwaarde http://www.cinx.nl/
Jachtservice Vlissingen http://www.jachtservicevlissingen.nl
Handelsonderneming Wout Huibregtse https://www.facebook.com
Jos Boone Watersport Middelburg Jos Boone
Watersportwinkel Delta Marina Kortgene http://www.deltamarina.nl/
Zeilmakerij van der Sneppen http://www.vandersneppen.nl
Brasserie Evertsen http://www.brasserieevertsen.nl/
Watersportwinkel Ayamonte www.nauticayamar.com
Watersportwinkel Muiderzand George Kniest
IKEA www.ikea.com
Lidl www.lidl.it
Beneteau Dealer:
Nova Yachting http://nova-yachting.nl/merken/beneteau
Serry Loosdrecht http://www.serry.com/
Nuttige documenten
Naar de dokter in Zuid Europa
Zoals te lezen is in onze reisverhalen hebben we hele positieve ervaringen met artsenbezoek in Zuid Europa. Voor de rugklachten van Annelies zijn we in de privékliniek van Albufeira terecht gekomen, waar gesprek, injectie (voor een lange periode zonder pijn) en een Scan, op 1 middag plaatsvonden.
De aandacht voor de patient is in de zuidelijke landen zeer mensgericht.
Ooit werd Annelies gevraagd voordat wij vertrokken: maar wat doe je dan als je kiespijn hebt, of als je plotseling ziek bent en je kan niet zomaar naar je eigen dokter...Wij hebben de ervaring dat de medische zorg uitstekend is, je wordt (zeker in een privékliniek) zonder lang wachten geholpen. Kosten zijn veel lager dan in Nederland.
Wel is het handig je wat verstaanbaar te kunnen maken in de taal van het land, want voornamelijk de oudere generatie beheerst Engels nog niet goed. Ook d.m.v. een vertaalapp op jouw of hun telefoon kom je ver. Overigens is er een speciaal taalboekje verschenen dat hulp biedt bij bezoek aan een arts: "Vertel het de dokter" Een NEDERLANDS - SPAANSE gids met woorden en uitdrukkingen om beter op medisch gebied te kunnen communiceren en met nuttige informatie over de Gezondheids- en Sociale Zorg in Spanje.
Uit een verhaal van een medezeiler begrepen wij dat voor een behandeling, de ziektekosten verzekeringen in Nederland melden dat ze alleen vergoedingen doen naar Nederlandse tarieven. In veel gevallen zou kunnen blijken dat een behandeling in Spanje veel goedkoper is en dus hoef je niet bang te zijn dat je eigen bijdrage flink oploopt. Ook een bezoek aan een specialist die slechts een gezondheidstest deed, leverde Annelies een ongelofelijk lage rekening op.
In Spanje en Portugal rijzen de privé tandartspraktijken als paddestoelen uit de grond. Of je nou in Baskenland komt of aan de Costa del Sol. Ook op Sicilië komen er al enkele.
In apotheken kan je afhankelijk van stad of land waar je bent (zeker op Sicilië) alle medicijnen kopen die je regulier gebruikt, voor een lager tarief.
Nog een voorbeeld: Annelies heeft een tandartspraktijk bezocht in Ragusa, bij een klacht aan een voortand. Behandeling van tandvlees (irritatie) en controle en pocketmeting GRATIS. Mondhygieniste behandeling 80 euro .Studio Dental G
Om hier te wonen/verblijven is het qua medische hulp zo slecht nog niet.....