Google 'Translate'

processie

Ormos Marathia

11 augustus wegkomprobleem Nidri en naar Ormos Marathia en Astakos

Na heerlijke dagen in Nidri met alles wat je hartje daar begeert: de prachtige baai, een brommertocht, zwemmen in een zwembad vinden we het toch tijd om te gaan. Bovendien gaan er meer flottieljes komen hier en zullen we toch weggestuurd worden. We maken los en dat gaat een beetje verkeerd door verkeerde communicatie en een verkeerde beslissing in de beleefde zin van : gaat u maar voor. Niet doen dus - denk eerst aan jezelf.

Om te beginnen ben je altijd geneigd bezig te zijn met je eigen vertrek. Dat houdt ok in: spullen in de kastjes, waar zijn de katten en koptelefoon op en doet-ie het nou wel of niet ( soms dus niet) Naast ons blijkt onverwacht een schip eveneens te vertrekken - Annelies kijkt verbaasd op - en Peter laat hem voorgaan. Foutje. Daardoor hebben we een grote ruimte naast ons en we worden gegrepen door de wind. En we gaan naar bakboord. Annelies roept Peter want ze denkt dat hij het niet ziet. De havenmeester zet de tros aan de verkeerde kant want Peter had met veel gas de boot recht willen krijgen en wegvaren maar zo gaat dat niet lukken. Gevolg: schip gaat nu helemaal om en tegen de kant en er is geen stootwil aan de punt . Een Duitser krijgt een stootwil bij ons los en houdt hem ertussen. Annelies pulkt ook een stootwil ergens weg. Maar het schip ligt nou eenmaal strak tegen de steiger. ,,Bent u van plan nu langszij te gaan liggen?" ,,Nee", zegt Annelies en denkt dat zie je toch, en ze antwoordt:,, nee, we zijn aan het vertrekken maar we worden gegrepen door de wind!"

,,Don't you have a line at the front?" roept de havenmeester. Nee, we willen vertrekken. Peter krijgt tegen de zin van de havenmeester een lijn vast aan de stuurboordkikker en trekt skadi om waarbij de punt van het schip zich in de rubberen rand van de steiger boort en dan varen we achteruit weg. God wat een gehannes. Maar we zijn weg. Een situatie die we niet bedacht konden hebben en alleen doordat Peter zo hoffelijk was om een buurschip voor te laten gaan.

Het is weer een korte afstand naar de ankerbaai in de fjordachtige baai van Astakos. We gaan weinig vooruit maar dan komt toch de wind en met 3 zeilen gaan we 4-5 knopen. In Marathia ankerbaai staat een flink windje, we ankeren achter een schip dat dicht bij het strand ligt. Een mooi strand omgeven door bomen, onderaan een heuvel die steil oploopt naar een wild bergmassief. Schitterend, ook het blauwgroene water. Hierin ploetert een surfer rond die het surfen onder de knie wil krijgen maar veel valt. Vallen en opstaan, maar er komt wel een schip aan nu, de Skadi. ,,Waarom gaat hij niet weg?" zegt Annelies. ,,Man ga naar de kant zwemmen, wij komen eraan". Al is het maar stapvoets maar toch... Uiteindelijk gaat hij met de buik op het board hard zwemmend weg.

We liggen ver naar achter aan het begin van de baai om geen overlast te geven als de generator aangaat. En dat gaat hij ook gedurende een uur. De kajuit koelt, de katten leven weer op en wij trouwens ook. Het blijft deze dagen tussen de 30 en 33 graden en nog steeds staat de zon hoog aan de hemel. Over twee weken wordt het eerder schemer, dan zal de temperatuur zich ook aanpassen hopen we.

tegenwoordig laten wij tijdens het ankeren 's nachts de deurtjes open zodat de katten naar buiten kunnen en vrij over de boot kunnen lopen. Ze kennen de boot en het water en hebben in al die jaren goed geleerd wat ze wel en niet moeten doen. Overboord gaan lijkt onwaarschijnlijk. Annelies is vroeg wakker en gunt Peter eens een uitslaap uurtje. Bij een kop thee, en het weerbericht voor de zoveelste keer checken ziet ze de zon bover de berg van Marathia uit komen. De stille ochtend wordt ook al vroeg verstoord door pratende campermensen op het strand, gekuch en gerommel op de kant. Twee vissers die er overnacht hebben gaan uit varen. Op de kant op een rots staat een man octopus te vangen. Er is geen pad dus hij is afgezet en wordt zo weer opgehaald.

En dan begint de dag echt. De wind valt over de bergen heen en rimpelt het water. Tegen 09.00 uur zijn het echte valwinden en Annelies is ongerust. Ze maakt Peter wakker:,,ik wil hier weg".

We gaan binnen een half uur en motoren de 3 mijl naar Astakos waar we een mooie plek vinden aan de kade tegenover de groene perkjes van een leuk terras. De Passion en de Allegra komen straks ook aan en we hebben er zin in om elkaar te ontmoeten en bij te praten. Dat doen we op de wal maar ook op het terrasje van het hotel onder de lindebomen. Bij toeval treffen wij de anderen daar als wij gaan wandelen.

Grote verrassing is de ontmoeting met Rob Oudshoorn die wij in Gouvia voor het eerst ontmoeten en met wie wij steeds gemaild hebben zo van:,, waar ben jij nu en waar ga jij nu heen...?" Een toevallig contact dat warm gehouden werd per mail. En daar staat hij nu opeens, met vriendin. Zo leuk! Wonderlijk soms hoe men vrienden verliest maar hoe toevallige contacten door sporadische berichten vrienden blijken te zijn of te worden. In elk geval hebben wij het gevoel dat het klikt.

Wij zwemmen soms, Peter leert Spaans, Annelies kookt een kwarktaart en heerlijke Griekse groentenstoof. Helaas moet Annelies boeten voor een dag teveel van alles: de dag van varen, aankomen, losmaken en een plaats opschuiven, praten met de Passion en Allegra, borrelen op het terras en praten en pita met Rob en Marty. Tot overmaat barst er een onweer los met hevige windstoten en harde regen. Het is teveel op 1 dag en de trillingen gieren door de zenuwstrengen. Tijd voor rust en weren van geluid. Alleen even zwemmen om 09.30. Je lichaam maakt een vorm in het grint. Je hoort de zee, je voelt je geluk: ik mag dit leven zo leven.

dagje Iris Hotel

• Iris ponton Nidri
  • Skadi aan Iris ponton Nidri
  • Iris  Hotel
  • zwembad Iris Hotel
  • appeltaart met honing genot
  • IMG5601 PeterJPG

9 augustus Scooterrit langs zuid Lefkas

• brommerpeter
  • Ellomenos Desimi beach
  • Ellomenos
  • Kamari beach
  • Vlicho / Nidri baai
  • en dan...een lekke band en terug naar Nidri

ongeveer

8 augustus Nidri 50 euro verdienen

De middagwind komt de baai van Nidri invallen met 5 Bft en het is makkelijker gezegd dan gedaan om je boot los te maken en niet vast te zitten in een mooringlijn. Je kan sturen wat je wilt maar als de wind je te pakken heeft.....In dit geval ligt een schip tegenover ons op anker en blijft met anker vast zitten in een ketting die op de bodem van de anker/pontoonplaats ligt. En Peter gaat helpen met de duikset die we nog altijd aan boord hebben. Het schip is van Nederlanders die alleen maar een betere plaats aan het pontoon willen hebben / met een mooringlijn.

Het duurt veel langer dan gedacht voor hun anker bover water is en Annelies staat op de kant maar kan niets doen. Peter communiceert met de mensen op het schip op het vooordek en instrueert ze wat ze moeten doen met anker en een hulplijn. Uiteindelijk blijkt het anker in 3 grondkettingen vast te zitten, een met dunne schakels en een met hele dikke schakels.  Peter heeft een hoop lucht  gebruikt uit de duikfles maar is blij dat hij kon helpen en ook weer blij om weer eens gedoken te hebben met een klusje als deze. Later als wij langs de haven wandelen en aan de kant een verroeste ketting zien liggen zegt Peter:,, Kijk! Zo eentje was het, maar dan nog dikkere, en nog twee.

5 augustus Nidri -Vlikho baai

33 graden, in de kuip 34+ wind 2 bft, west en in de nacht zuid

Afscheid van Jacqueline en Gerard. Dat is uiteindelijk op donderdag wanneer zij de boot hebben afgesloten op Ionian Marine en met hun camperbusje naar Paleros komen waar we een pita gyros nemen bij de bekende pita-tent. Het is gezellig en er mag tussendoor gezegd worden dat Annelies er alles aan geeft om mee te gaan al zijn de laatste dagen met bijboot-avonturen erg vermoeiend geweest.

Vooral het moment dat we na strandjes bezoeken toch ook nog even vrij wilden zwemmen, een eindje van de kust en wevan de Dinghy in het water doken. Maar ja, terug in een Dinghy komen is lang zo makkelijk niet want je benen worden onder de boot getrokken, maar met grote kracht kreeg Peter zijn lichaam over de rand. Maar van Annelies is het net niet gelukt want haar ene borst bleef knel zitten tussen de roeispaan en de dinghy en oei....dat doet een partij pijn. Dus terug in het water. Nog 2 pogingen gedaan. Maar watertrappend en duwend kreeg Annelies het bootje met Peter erin die meeroeide naar de wal, een oplopend gesteente met onder water enkele zee egels.  Probeer ook maar eens onder water aan een bijboot hangend waarbij je onder de bijboot getrokken wordt, je natte waterschoenen aan te krijgen. Ja het lijkt allemaal zo makkelijk maar is het niet en dan hebben we nog niet eens een survival cursus: red jezelf op zee.

Overigens is het makkelijker om in je bijbootje terug te komen met een koprol achterstevoren vanuit het water en met je handen in de handvaten op de bijboot. Maar wij hebben geen handvaten.

Wanneer we naar Nidri varen en bij restaurant Elena ankeren moeten we helaas een dinertje bij Elena met Rob en Brigit afzeggen. Annelies haalt het niet. Wel beloven we de volgende dag een kip op de Cobb te leggen.

Voor deze oergezellige avond moet Annelies zich wapenen met kalmeringsmiddel want reeds bij boodschappen doen neigt zij tot neervallen. Het wordt tijd voor een rustig ritme want we zijn 3 stappen terug inklusief wat pijn. Maar het is zoals een goede vriendin zei: altijd zoeken naar de balans. En al die prikkels vermijden maar soms heb je het er voor over om ze toch binnen te laten...

We merken dat we deze hitte eigenlijk nooit goed gewend zijn geweest omdat we altijd al airco aan boord hadden zij het in de vorm van een draagbare unit - zo een die op je zolder staat. De katten willen slapen, en liefst in het donker. Dat merkt Annelies wanneer ze de Mesh ruitenbeschermers eraf haalt. Freija voelt zich er niet goed bij en geeft over. Dat komt ook door het stukje vette kaas dat we haar gaven. Maar misselijk blijft ze.

Het witte gaatjesdoek voor over de dakruit helpt niet tegen de zon. Jammer. Het oude zilverdoek was versleten en we moeten op zoek naar iets beters. Wellicht in Vathy want daar zit een zonnescherm-maker ook voor tuinders en balkons.

We zijn verhuisd naar het ponton bij het Iris hotel. Bij opbellen en vragen of er plaats zou zijn was het antwoord: niet op zondag maar maandag kunt u bellen om maandag een plek te krijgen. We zijn er naar toe gelopen toen we boodschapjes deden en hebben gewoon gevraagd aan de bar of er plaats was. Ja dat was er. Dus hup naar de boot terug, alles strippen en de motor starten. We hebben aan het ponton elektra en dus airco zonder de generator te moeten draaien. Dat hield ons gisteren toch tegen tijdens het ankeren maar die 34 graden werd ons toen teveel, het was toen al tegen vijfen en we zeiden: laat maar voor vandaag. Nu is het luxe. En de Mesh zit weer op de ramen en wijzelf dompelen ons 's ochtends al onder in het zwembad van het Iris hotel. Ach wat een luxe dat zoete water. Peter zegt: in Spanje kan je elke dag in je eigen zwembad liggen. Is dat niet geweldig. Soms denkt Annelies wat een Expeditie Robinson is dit toch in dat zoute water, al hebben we een douche en 400 liter zoet water aan boord.

Het wordt hier nog een ijsje eten, zwemmen, de restjes opmaken van de BBQ, en mogelijk verhuizen naar weer een ander charterponton. Maar we paaien de baas hier met ons bezoek. Vandaag al een jus d'orange besteld aan "the pool". Morgen een ontbijtje en misschien mogen we dan wel blijven. Het is hier ook regelmatig slapstick want er komen boten aan die van toeten noch blazen weten bij aanleggen en op een groot jacht met 10 mensen zijn er 10 die willen helpen maar mensen: ga toch zitten, 3 is genoeg. Het is maar een klein kunststoffen ponton en steekt uit in de Rijksstraatweg van Nidri en we liggen af en toe te schudden vanwege die klote-Ribb's die daar varen maar 's nachts is het over. Er is hier geen overlast van muziek en ook niet van straatkatten. Heel Griekenland wordt momenteel overvaren door de Italianen met hun schrille vrouwen in veel te kleine bikini's en veel te grote zonnebrillen. En ze hebben de broek aan en er wordt veel geargumenteerd. Het is vooral veel vermaak. En ook heeft het ponton vol met Nederlanders gelegen en dat voelt als zo heerlijk thuiskomen.

50 euro verdienen

wordt vervolgd

Peter loopt 's avonds met de katten op het ponton en de hele boel trilt. Annelies staat in de keuken en denkt op hetelfde moment: gaat de motor aan? Een aardschok ( de mag 3,9) en Peter roept: voelde je dat? Wat is dat bizar!

maandag 08.00 uur Quake news

A light magnitude 3.9 earthquake was felt in Greece: 3 Km NE From Palairos Aitoloakarnania 11 hours ago.
Latest quake: Mag. 1.3 | Greece: 9 Km ENE From Palairos Aitoloakarnania - 22 minutes ago
Strongest quake today: Mag. 3.9 | Western Greece, 22 km N of Kalamos Island, Lefkada, Ionian Islands, Greece - 11 hours ago

Plan van de dagen: langs de kust varen met de dinghy en geheime strandjes en snorkelplekken ontdekken. Er zijn hier vele bronnen, ook onder water en je kan onder water het warme bronwater naar het oppervlak zien stijgen.

Met de brommer naar Elia beaches Alyzia

2022 Skadi weer terug naar de Ionian.

Allereerst: trouwe lezers dank voor jullie leuke reacties en voor goede wensen voor herstel van Annelies.

• Skadi ligt in Nidri
  • Wij zijn sinds de zomer van 2021 tijdelijk gestopt met zenden van nieuwsbreiven, alle info over de reis staat in ons weblog
  • Skadi nieuws: Skadi gaat in Crotone op de kant eind september
  • Wij overwinteren deze keer in Spanje Valencia in een huurwoning

Schepen die wij o.a. volgen: Passion, Allegra, Grey Hippo, Iskra, Gioconda, Sea Angel, Calypso, Vida Vagabunda.

Huur ons huis

vakantiewoning te huur in Zeeland

Ons mooie huis in Vlissingen vlak bij zee is te huur. Ook de komende Kerst en winter. Klik op onderstaande link voor info en om te boeken.

Vakantiewoning aan zee te huur