Voorbereiding
Crotone
Skadi onderhoud
- De boot is in oktober afgespoten en de oude anti-fouling of wat er nog van restte, is afgeschuurd door Elio. In overleg met Elio besloten wij om dit jaar slechts 1 laag antifouling te zetten. Elio heeft de antifouling voor ons aangebracht. Volgende winter wordt alle anti-fouling er af gehaald en wordt de boot gezandstraald. Dan wordt er een heel nieuw systeem op gezet bestaande uit 1 laag harde anti-fouling en 2 lagen zelfslijpende anti-fouling.
- Nieuwe huiddoorvoeren en afsluiters van kunststof. Impellor vervangen en V-snaar. Motor onderhoud. Olie en filters waren vorig zeilseizoen al vervangen en we hebben daarna maar 100 uur motor gedraaid.
- Aangeschaft: nieuwe gegalvaniseerde ankerketting.
- Lichte beschadigingen bijgewerkt
- kop van de giek wordt door Elio vervangen; het gat van het lummelbeslag was te ver uitgelubberd.
- Verstaging moet gecontroleerd worden.
- nieuwe bedlakens laten vervaardigen bij Flexima.
Fabricage zonweringen
we zijn op aanraden van Gerard en Jacqueline van SY Buonavista naar De Gruyter Vlissingen gegaan. Leon van De Gruyter heeft ons daar geinformeerd over de materialen en hoe dingen te naaien, vervaardigen en was enorm behulpzaam.
- We kochten geperforeerd PVC gaatjesdoek (spandoekmateriaal)voor het zonnescherm achter aan hekstoel. Dit vervaardigen wij op de boot, de Pfaff naaimachine van Annelies gaat mee op de boot.
- Professioneel Ferrari- Soltis perform 92 voor de ramen van de salon.Door Annelies thuis in Vlissingen gefabriceerd. Leon heeft ons plastic meegegeven om opniew de maat te nemen. Aangezien er in de haven van Vlissingen eenzelfde Oceanis ligt hebben we het patroon op diens ruiten opgenomen. (van een bevriende booteigenaar)
- Bij een schaduwdoekbedrijf in Chaam kochten wij HDPE schaduwdoek 230gr./m2 kleur zand voor de tent boven de kajuit. Deze is door Annelies thuis in Vlissingen gefabriceerd compleet met loodveter en gespen om het opgerold aan de giek te bevestigen. De verwachting is dat we niet alleen beter de zon kunnen weren dan met het Francobordo blauw-zilveren nylon scherm, maar ook meer ventilatie hebben. Het doek zal hopelijk 2 jaar meegaan en we zijn al zo ervaren geworden met vervaardigen dat we het aandurven om een klasse- Soltis tent te maken. Mogelijk binnen 3 jaar.
- de strips voor het schaduwdoek met loodveter zijn door ons in Crotone op 16 april aan de giek gemaakt. (we hebben de strips nl. ook meegenomen met de auto)
Airco en generator
om kosten te dempen kiezen wij niet voor inbouw-airco met generator maar blijven we de draagbare airco gebruiken, die we op de salon-zitbank zetten in een hoek. Winter 2019/2020 komt er een inbouw airco.
Generator: Ons is door Bostools 2 merken aangeraden, met het minste geluid: de Honda EU22i inverter benzine generator en de Powerkick 2000 i. Keuze zou vallen op de generator met minste geluid. De benzine generator levert de extra stroom om tijdens ankeren de draagbare airco in de salon te laten draaien op de heetste uren van de dag. Bij toeval konden vrienden ons een Honda generator lenen.
Elio Balsano heeft Skadi in het water gelaten en naar de Marina gevaren. Wij kwamen aan met de auto die we in november in Nederland hadden aangeschaft en konden meteen op onze boot.
En dan vertrekken wij rond 25 april
- Tegenwoordig maken we ons niet meer zo druk over de route en marina's en ankerplaatsen en puzzelen we niet alles meer van te voren uit.
- Plannen veranderen de hele tijd.
- Onze oude boeken voldoen net zo goed als hele nieuwe, In onze oude Pilot, tekenen we nieuwe situaties bij, (het is wel onze bijbel geworden).
De route
Alles hangt af van Meltemi-wind en onze rust of verlangen meer of minder te ontdekken.
Plan: Na 2 weken Crotone vertrekken wij naar Santa Maria di Leuca. Door naar Othonoi, Erikoussa en Corfu. In Gouvia Marina de vergunningen e-TEPAI en DEKPA kopen. Op 3 mei komen vrienden aan boord die meezeilen tot Preveza. Daarna gaan we door naar Levkas, Messolonghi en het kanaal van Korinthe. Tussen Evia en Vasteland noordelijk naar Sporaden. Daar verwachten we opnieuw vrienden aan boord en ook de zoons van Annelies zullen waarschijnlijk deze zomer een week meevaren. We willen naar Dodecanesen en daarna de Peloponnesos weer om, terug naar Ionische Zee.
Het is wederom spannend en we lezen graag andere blogs en luisteren graag naar ervaren Sporaden-/Dodecanese-zeilers. Ondertussen hebben we al genoeg gezien van de beruchte Meltemi wind en ook gehoord en gelezen hoe vrienden daarmee te maken kregen doordat het bijv.lastig was om van Rodos naar het Vasteland terug te kunnen komen. Ook komt het voor dat je de Sporaden niet snel genoeg kunt bereiken doordat de wind in de Golf van Patras al tegen gaat zitten - terwijl hij normaal gesproken mee zou moeten lopen (uit west) We willen daarom vroeg op de Sporaden zijn en we volgen voorbeelden van anderen.
Ondertussen heeft Elio ons verzekerd dat de auto op zijn terein mag blijven staan gedurende de maanden dat we zeilen. Aangezien we de komende twee zeilseizoenen in Griekenland en Adriatische Zee (misschien Sicilië) zullen varen is Crotone een goed uitgangspunt en perfecte stalling voor de Skadi op de werf en tevens voor de auto.
We hopen te ontmoeten in 2019: o.a. SY Zin', Llano, Sea Angel, Bolbliksem, Arcadia, Deloa, Aja, Ron en Matty, Grey Hippo. Gioconda, Viento, Paikea, Arcadia, Passion en Aleph uit Marina di Ragusa. We staan op de uitkijk.
Klik hier voor Skadi route Griekenland 2019 - 2000 mijlen