Google 'Translate'

Skadi Discovery Tour
Zeilschip Skadi
 

18 juni, doorreizen: Santa Maria di Léuca naar Griekenland, 86 mijl

28 graden zonnig

verwachting: vanwege flink gewiebel bij swell: vertrek reeds om 04.30 bij 0 bft. Daarna wind uit noord WNW dus zeilen of motorzeilen.

Tepai is betaald voor juni

PLF Passenger Location form = gezondheidsverklaring ingevuld en bij geel boekje en paspoorten gestopt. In geval we controle krijgen in de Griekse wateren

 
IMG-2656portret op zee.jpg

17 juni, vertrek Crotone naar Santa Maria di Léuca, 72 mijl

Wat zijn we toch relaxt als we vertrekken. Even om je heen kijken, vooral niet vergeten de loopplank binnen te halen of het elektrasnoer van de console op het ponton af te halen!

Patricia, onze nieuwe Canadese zeilvriendin zwaait ons nog uit, Bill van de Yuvatan zien we niet. Maar de dag ervoor hebben ze beiden nog even op de Skadi gezeten en hebben we - vooral technische - bootverhalen gedeeld.

Zon, 28 graden, wind NW 7 knopen; het wordt motoren en dat wisten we. Maar om in te slingeren met de katten erbij is het wel prima. We maken ons lang niet zo  druk meer over zeilen, het is reizen.

We zijn los! Weg varen dat voelt pas echt als zeilseizoen beginnen. Niet het aankomen met de auto in Crotone. Niet van de werf het water in. Nee, losmaken is echt los maken.

Crotone is nog niet uit het zicht of Odin is onvindbaar. De angst dat hij in het water terecht is gekomen is altijd een tikkeltje aanwezig al weet je dat dat niet logisch zou zijn. Hij zat binnen in de speeltunnel, de onovertrefbare schuilplaats tege drukdoenerij van mensen en geluiden van motor en lijnen. We zoeken toch even ongerust waar hij kan zitten en hij zit achter de bank-rugeuning, achter de opbergvakken hoog-diep tussen bootwand en binnenkast. ,,Nu ben ik helemaal klaar met dat gat - ik ga het nu echt dichtmaken", zegt Peter en hij moet Odin eruit trekken via het bovenkastje met al de instrumenten aansluitingen. Dan ben je nog niet klaar met zo een Siamees en moet je met hem in de armen nog therapie toepassen. je mag dan nog wel op je eigen plek zitten. Aaaien dus en Odin put vertrouwen uit de blik van zijn baas die hem diep in de ogen kijkt. Vol adoratie zijn de felblauwe Siamezenogen gericht op die van Peter en het komt weer helemaal goed. Annelies bekijkt het hele toneel vanuit haar kuipstoel met een koffie. Jaloezie...?

De Genua staat - daarvan is Odin blijkbaar het meest geschrokken: van al het geraas boven hem op het dek net toen hij dekking zocht in de speeltunnel op de bank. De hengel met gloednieuw lokaas is uit. Maar we vangen geen tonijn al slepen we het aas gedurende 60 mijlen. En vorig jaar zaten we van een enorme portie sushi op te smullen...zo jammer nu.

Het positieve aan de tocht is de rust, de prachtige zee, en we kunnen wat zonnnebaden. Maar Annelies kan de zon niet in ogen hebben en de haarrand - steeds minder. Ach leeftijd brengt zo zijn ongemak. Droge pijnlijke ogen, vlekken op je huid, bedekken die handel. Zonnebril, pet en meteen onherkenbaar.

Sinds jaren pakt Annelies de Selfiestick weer eens en we maken een fotosessie dat natuurlijk het nodige lachwekkende gestuntel oplevert op de punt van het schip. En dan te bedenken dat Annelies aan het begin van de reis nog doodsbang was van het uitalen van die toer.

We maken stommen foto's waarbij Peter te moeilijk geconcentreerd kijkt ipv een foto-smile op zijn gezicht tovert. Of de kotterlijn waarachter we ons staande houden staat dan net op een gezicht ipv tussen ons in. En we geven opniew toe dat je als amateur toch wel 20 plaatjes moet schieten om de beste eruit te halen. En wat mankeert er dan nog aan? Juist: dolfijnen. Ook die zien we niet vandaag terwijl de zee er perfect voor is. Alles voelt en ruikt als dolfijnenmoment. We genieten van de dolfijnloze adembenemende Skadisfeer met de azuurblauwe zee die onder de punt vandaag schuimt, en we zijn ons diep bewust van de unieke positie waar wij ons in bevinden elk jaar dit avontuur te kunnen en mogen beleven.

Ook positief: geen plastic zakken in het roer gekregen. Terugkijkend op ons avontuur van oktober vorig jaar...poe...dan zijn we daar nu goed van afgekomen. 

Gespot:1 baby schildpad, slechts 3 zeiljachten. Ook dit jaar weer: waar is iedereen? Berichten bereiken ons dat het in Kroatie leeg is en dus een walhalla (tip) om nu naar toe te gaan. En de natuurparken smeken gewoon of je wilt komen en langer blijven. Jongens we komen volgend jaar.

Om 19.00 komen we aan bij Santa Maria di Léuca en we varen en kijken rustig rond. Ja er staat swell en dat is niet veemd voor Léuca. We "motten" er mee "dealen". Er liggen 3 jachten en we zouden aan de kade kunnen liggen maar liggen daar niet nog steeds afgedankte schepen en troep?

Skadi snelheid 6,5 knoop, uiteindelijk alles gemotorzeild bij max 3 Bft. We ankeren in 5 meter in zand en het Ultra Marine krabt 2 keer en dan: ,,beng!" Vast als een huis. Peter vaart zacht achteruit en het anker houdt moeiteloos. Nog 5 meter erbij en de slurf erop. Hoe ging dat ook alweer? Yep Annelies heeft de kunst te pakken. Koptelefoon op is ook zó heerlijk!

Godsamme, Annelies kan niet berusten in de swell. Peter zoekt een oplossing. Nu nog wegvaren door de nacht "gaan we dus niet doen" en ook Annelies wil dat niet. Ook de katten niet maar die kunnen het niet zeggen. Aan de louche kade liggen? Het lijkt daar wat opgeknapt, nee gaan we niet doen. In de Marina: God wat schudden de schepen daar en dan voor dat geld dat je daar moet betalen! We blijven en Annelies maakt een bed op in de logeerkamer. Daar lig je namelijk in de scheepsbreedte ipv de scheepslengte en dat helpt. Na haar pilletjes tegen de altijd aanwezige zenuwpijnen en scheuten aan de mond kin en kaak - ja mensen dat is rode draad in dit hele jaar - valt ze in slaap. Freija komt nog even gluren en snuffelen maar de vreemde - van bed en Peter gescheiden situatie staat haar niet aan en ze kiest voor haar eigen plek. Katten draaien zich alle kanten uit om te slapen dus die kunnen de swell goed aan.

Annelies slaapt als een roos. Morgen gaan we ofwel naar Erikoussa of "hoppa" gewoon door naar Corfu. Hoppa is in Grieks trouwens "halt" dus kijk uit met die uitdrukking in het Hellas.

 

 

14 juni, Crotone life, de airco en MMN

Het lang verwachte pakketje, de douchepomp, is afgeleverd. Corriere Expresse duurt hier 10 dagen. Afzender: MTO Nautica. Wij noemen het MNM nautca: MTO Nooit Meer.

Ze gaven nog wel door hoe laat het pakje zou komen. Tussen 17.30 en 19.30 uur.

Dus we zitten op een gegeven moment paraat en tussendoor loopt Annelies even naar Patricia, de Canadese. Dan ziet ze een rode wagen rijden naar het uiterste puntje van de pier: de Corriere Expresse. Peter heeft het ook gezien en loopt naar de wagen toe en vraagt de chauffeur om het "pakketto". Antwoord, naturalmente op zijn Italiaans: DOMANI. ...Hoe kan je zo dom zijn om iets anders te verwachten: DOMANI. Die had ik ook wel kunnen verzinnen.

Domani dus :I en hoe kàn dat nou weer? Sip zitten we in de kuip en als rasechte Nederlanders die tot de bodem gaan om alles uit te puzzelen vragen we ons af hoe dat kan dat vanuit Catanzaro die douchepomp nu niet in de rode expresse auto zit. Mikken ze dan de helft van de pakketoos gewoon niet in de auto om morgen ook nog werk te hebben?

En dan komt opeens Guiseppe aanlopen met een wit pakje, we zien hem langs de kade lopen en het hek van de marina doorgaan in onze richting. Wat kan de verwachting van een pakketje spannend zijn. Verdomd, hij komt ons ponton op lopen.

Annelies vliegt hem zowat in de armen en roept: ,,Giuseppe Ti ámo!" Het lijkt wel een lied. We geven hem in ruil een pakje Hollandse speculaasjes (met molentje). ,, ...eehh...is forre my wife-eh". zegt hij. De speculaas gaat dus zijn keuken in. Of de prullenbak, wie weet.

De blijdschap is groot want - douchen kan natuurlijk gewoon ook zonder nieuwe douchepomp als Peter hem handmatig aanzet - maar het betekent dat we kunnen vertrekken naar Griekenland!

Fijn was het in Crotone. Alhoewel we niet veel in de stad geweest zijn voelt het opeens veel meer als een thuis. Om de dag loopt Annelies over de boulevard. Reeds om 07.00 uur en ze doet haar 7000 voetstappen. Meer om het lijf los te maken dan de stappen; het is een prachtige ontwakings-loop. Alles komt tot leven, de mensen, de honden die uitgelaten worden, de zaken die hun deuren openen, de straatvegers die - tot aan de haven - de boulevard schoonmaken en de mooie kaneelkleurige stranden aanharken. De zon is op en de zomertemperatuur is nog gematigd. Is het niet het mooiste moment van de dag?

De airco

Intussen is Peter het gat gaan maken in de bankbak naar de slaapkamer toe. Daar moet de 13 cm brede koudeluchtslang van de airco doorheen met 90 graden bochtstuk. In de kist waar de aico staat en om de uitgeboorde opening heen ligt veel zaagsel. Dat moet opgeruimd. Alles kost wel een paar uren maar deze fase is dan klaar.

Het wordt nog een klus: het moet omhoog door de kledingkast en dan met net zo een plastic bochtstuk, maar dan in Tvorm, naar links en naar rechts. We bekijken het project en Annelies besluit om het bovenste deel van de kledingkast op te offeren: daar komt het T stuk in. Beter dan boven op de kledingkast: het is geen gezicht zo'n knal oranje T stuk op je kast en ook dat kost bergruimte. Ja, Peter vindt het een super idee. We testen de airco samen met de generator en wat blijkt als de airco op vol vermogen draait - draait de generator nog niet eens op half vermogen (airco 900 watt max. , generator 2 Kw)

We hebben al wat aan die boot verbouwd om het praktisch leefbaarder te maken. En je ziet steeds meer dat anders kan, je gaat ook anders leven in de loop der jaren, je heb minder spullen mee maar je gaat ook andere spullen willen - net als thuis.

 

 
IMG-2545 Crotone uitzicht stranden.jpg

11 juni, Crotone meer dan een start voor een reis

De kleuren van de zee vervagen van lichtblauw naar smaragdgroen Het zeegebied van Capo Rizzuto is de meest uitgestrekte van Italië, met een oppervlakte van 15.000 hectare zee. Acht voorgebergten begrenzen het beschermde gebied, waarvan de eerste, Capocolonna , een echte archeologische vindplaats vertegenwoordigt, het bewijs van de glorieuze pracht van de Magna Graecia . Hier verrijst de enige overgebleven Dorische zuil van de beroemde tempel gewijd aan de godin HERA LACINIA.

Hera, vrouw en zus van Zeus en koningin onder de goden, Hera werd vereerd als de beschermgodin van de weiden, vooral van de vrouwen, van de vrouwelijke vruchtbaarheid, van het gezin en van het huwelijk.

Het heiligdom, een van de grootste en beroemdste in heel Magna Graecia, werd onmiddellijk de belangrijkste plaats van aanbidding van de Ionische vesante, een bestemming voor reizigers en zeevaarders van over de hele wereld die bereid waren votiefbeloftes te betalen om zichzelf in de gunst te brengen bij de machtige godin.

Vereerd als de beschermgodin van familiebanden, ontving de godin Hera Lacinia vóór het huwelijk aanbiedingen van fijngeweven kleding van jonge vrouwen. Een groot deel van de votiefobjecten kwamen uit verre oorden, zoals de Egeïsche eilanden, Anatolië, mediterraan Afrika...

Goud, juwelen, terracotta vazen ​​werden  door pelgrims als geschenk meebrachten, waaronder de beroemde Diadema  en de mysterieuze Nuraghische Barchetta, die tegenwoordig worden bewaard in het Nationaal Archeologisch Museum van Crotone , in de zaal gewijd aan de Schat van Hera.

,,Wanneer ik mij begeef op de Lungomare van Crotone, denk ik aan de rijke geschiedenis, zie ik de kleuren van het water en weet dat ik binnenkort weer deze vermaarde Ionische Zee op ga met Peter met de Skadi. De zon staat al hoog om 8 uur en over een uur is het warm. Niet te warm om te lopen en je te laten koesteren door de zonnestralen voor een uurtje of twee. De stranden worden geveegd en het plastic, het dorre riet in de bermen wordt bijeengeraapt door een aantal onderhoudsmannen van de gemeente. Hier, waar de mooie lichtbruine zandstranden aan het Ionisch water liggen kan dat wel. Maar hoe dichter ik de haven nader is er minder aandacht voor die rigoreuze schoonmaak en het plastic dwarrelt rond op de straat die naar de kade met zeilboten voert. De wind zal het straatvuil geleidelijk aan naar de weg blazen en daar vermengt het zich weldra met de rest of komt terecht in een straatdeel waar wel schoongemaakt wordt. En ik vraag mij af waarom het zo is en waarom mensen er niets aan doen en misschien is men wel zo gelaten omdat er niets aan te doen is.... Ik oordeel niet over de verschillen, maar ik geniet van zoveel meer dat ik op mijn weg tegenkom".

Laat het aan je voorbijgaan en geniet van de charme van de stad. De balkons met planten, de strandtaveernes wie het leven weer zijn ingeblazen na de straffe coronatijden. Alles bloeit weer op. Sommigen zijn helaas wel failliet. Toeristen zijn er nog weinig. Een duikschool is niet opgestart en wanneer wij vragen de duikflessen te vullen wordt dat een probleem want de flessen kunnen niet hier maar misschien alleen in Reggio gevuld worden. Dan zijn ze misschien niet op tijd terug.

We hebben nog steeds een lijst van dingen te doen en we verwachten een pakje. Pomp voor de douche besteld bij MTO Nautica. Dat zou binnen 72 uur afgeleverd worden maar na 5 dagen krijgen we bericht dat de bestelling is verwerkt en na 8 dagen krijgen we het in handen (hopen we), dat is maandag. We hadden vandaag of morgen willen vertrekken maar dat wordt maandag of dinsdag. Geen haast, we leggen ons erbij neer, zoals altijd: piano piano, dit is Italië ook per webshop. Peter gaat wel een kritiek plaatsen. Vernietigend - je kent Peter.

Op zaterdag is het pakje binnen 12 uur van Catholica naar Catanzaro getransporteerd. Op zaterdag werkt de post niet. Maandag misschien wel? Dan kunnen we dinsdag of woensdag zeilen naar Santa Maria di Leuca.

Wordt vervolgd....

 
afvoer koelwater

8 juni, Skadi wel en wee

Voor diegenen die denken dat we hier maar een beetje zitten te relaxen in de kuip, winkelen en kleine klusjes doen, "berg" je maar want hier komt de lijst

  • Grotendeels en nog dagelijks wordt de Airco ingebouwd. Dat betekent dat reeds in de werf DE GATEN gemaakt izijn in de scheepswand, een onderwater voor de aanvoer van koelwater en een boverwater voor afvoer van het koelwater. Nu in de marina is het gat gemaakt onder in de bankwand voor aanvoer van warme lucht. In de kledingkast is een gat gemaakt waar het bedieningspaneel inklusief temperatuurmeter door Peter is bevestigd . Technicus Gino heeft de elektra aanlegd met een eigen automaat vanuit centraal paneel boven de navigatietafel. Werk is gaande en 12 cm ronde gaten moeten in de kledingkast rechts van de slaapkamer komen, om de luchtslang door te voeren met een Tstuk en daarmee wordt de koude lucht geblazen door slaapkamer en woonkamer tegelijk.

Dames: je hele kamer ligt regelmatig overhoop, zittingen van de bank en afdekplaten van de bankkist staan overeind in je boudoir en allerhande schroevendraaiers en onderdeeltjes liggen overal. Het moet even...

  • Caframo ventilator geplaatst in logeerkamer - geringste geluid bij grote snelheid.
  • Annelies heeft de huik gerepareerd
  • We hebben de huik en de zeilen geplaatst en de huik beter in zijn vel getrokken.
  • Zonneschermen geplaatst
  • Hoezen van stuurwielen en kuiptafel gereinigd en opgeborgen
  • Kotterstag geplaatst en Kotterzeil aan dek gelegd
  • Aankoop nieuwe swiffel voor het anker, pikhaak, nieuwe landvasten gekocht 15 meter per stuk.
  • Italiaans vlaggetje gekocht ook belangrijk, je bent immer te gast
  • Vloeren blijven dweilen, de katten zijn mega gaan verharen en dat duurt nog 2 a 3 weken
  • Logeerkamer ordenen maar je bent ook steeds iets kwijt en we hebben grote pakken koffie, wc papier en zo die passen niet in de krat
  • auto maar eens ordenen waar we verpakkingsafval in hebben gekwakt en alles weggooien (niet op straat)
  • Voorraad gehaald bij Lidl, Eurospin en Coop
  • Chinese winkel: nuttige en goedkope dingetjes aangechaft

Voor het eerst in 2 weken nemen we een "terrasje met koffie een een dolce". We lopen naar de werf en betalen Elio een deel van het verschuldigde geld.

We zijn op zoek naar onze splitter die we geleend hebben aan ene Duitse Patrick om samen met Jan Pieter en Wil van de Orion elektra af te nemen van de werf. Jan Pieter en Wil met hun camper. Helaas zijn Jan Pieter en Wil vertrokken en ook Patrick's catamaran is in het water geheveld en de splitter is nu in zijn bezit. Peter zegt: Okee laat hij maar 50,= euro overmaken... Elio heeft zijn telefoonnummer en zo kunnen we afspreken met Patrick dat hij de splitter in Preveza bij Aris achterlaat.

We verwachten een pakje, zondag besteld bij MTO Nautica: de nieuwe douchepomp. Zou snel geleverd worden....

We zijn dan nog niet aan het varen maar het kan ook nog niet, gezien al die klussen. En hoe meer jaren je reist hoe relaxter je in de reis zit. Dan vertekken we maar niet. En dan varen we dit jaar wederom maar niet zo ver. We zitten hier gezellig en we zitten hier Okee.

 
De schipper van jacht Orion helpt Peter met de zware airconditioning ophijsen

1 - 5 juni, van de werf in het water en airco perikelen

Het is niet dat je moet wennen aan de ruimte. Opvallend is dat je niet meer weet hoe je altijd ging koken, waar je je tandenborstel altijd oplaadde (oja, usb-draadjes in een verlengsnoer. En waar ligggen die ?) Wat zetten we altijd in welk kastje? En waar creëerden we een plek - ver van keukenherrie en traplopende mensen - voor de kat?

Op de kant of "a terra" is het bootleven al helemaal beperkt en na 3 dagen reizen zou vooral Annelies zo graag relaxt op het water liggen en - nog meer belangrijk - de eigen douche en WC willen gebruiken en niet steeds met je nachtplasemmertje, acrobatisch de ladder afdalen (ho, niet schudden) en naar de toiletten lopen. Kamperen op hoogte dus. En continue heb je het gevoel dat er iets niet klopt wanneer een boot op de blokken staat. Annelies is opeens wagenziek door het idee dat de boot rijdt.

Flexima wat een kwaliteit!

Onze matrassen stonden in de winter overeind. De boot is droog en de matrassen zijn fris. Mede doordat ze gereinigd zijn in oktober door Aris in Preveza. Na 6 jaar is het bed nog steeds uitstekend, niet ingezakt mede door de topper. 

We doen boodschappen met de auto en we pakken veel uit. De auto is nu een milieubak geworden en we gooien het wel een keer weg. Na 6 jaar hebben we steeds minder kleine dingetjes aan boord maar er zijn nu wel enkele hele grote zaken die ruimte opeisen zoals de airco.

We maken ook binnen altijd schoon als de boot winterklaar moet zijn. Maar vanwege tijdsdruk door Corona vorige herfst hebben we niet meer kunnen boenen of opbergen. De stootwillen zijn grijs en daaronder rose van zandregens. Getver wat komt er een viezigheid mee met regen. Een deur/kattenkrabmat is niet opgeruimd en daardoor is het teak verweerd. De Plotter heeft een niet werkend knopje... De douchepomp werkt niet goed meer - verouderd?

We zijn nog lang niet toe aan de rosebruine boot afspuiten en dus kan er geen zonwering aangeklikt worden; eerst moet de techniek in orde zijn. De eerste dagen zitten we  gedesorienteerd versuft in de kuip in de zon met koffie bij te komen en te denken wat en hoe we dingen moeten doen

Peter pakt de grote doos van de airco uit en naast alle tassen en kratten worden de onderdelen nu ook binnen op tafel en de banken gezet. Annelies heeft een paniekmoment. De rug toekeren en eerst het bed opmaken en kleding uitpakken en kastjes vullen. We hebben nieuwe kleding gekocht want alles was oud en lelijk. Annelies stort zich op het heerlijk inrichten van de kledingkast, vooral niet naar achteren kijkend.

Mannenwerk

Op de werf staat de Orion en we ontmoeten Wil en Jan Pieter. Hun boot wordt verkocht en ze hebben een camper bij het hek staan. Wil en Jan Pieter hebben ooit een prachtig Pilotboek over Kroatie aan Sophie en Gerrit van de Llano gegeven en dat mooie boek vol platen en toeristische beschrijvingen naast navigatie adviezen en havensituaties is sinds 2 jaar in ons bezit. Het is dus ontzettend leuk om de mensen te ontmoeten die het boek weggegeven hebben. Jan Pieter helpt Peter met het aan boord brengen van de 25 kilo wegende airco. Na gepieker van Peter, want op de schouder de ladder op is geen goed idee, wordt er een takel gemaakt.

En de airco past als gegoten in de bankkist met precies genoeg plaats voor nog 3 onderdelen erbij. De volgende dagen helpt technieker Gino om de aircogaten te boren in de wand en watertoevoer en afvoer aan te sluiten. Intussen raken de kasten op orde en is er stof weggehaald en in de keuken schoon gemaakt.De oven was al spik en span.

Na 4 dagen wordt Skadi in het water gehesen en we maken een plan hoe we dat met de katten doen....in hun mand in de auto- alsjeblieft niet in de zon en niet terwijl de grote kraan al wordt opgestart.. Piano piano..domani domani.

 

TCFMARINE

SKADI NIEUWS: we zijn vertrokken uit Cotone en de eerse 150 mijlen zijn naar oost Corfu. Het Korinthe kanaal is gesloten dus onze 2021 reis gaat om de Peloponnesos.

  • We hebben een zelf inbouw Airco aangeschaft bij The Climate factory. Na de inbouw zetten we een inbouwverslag op onze site.
  • Eind 2021 komt ons eerste boek uit
  • het gehele blog over ons vertrek in 2015 alsmede over de reis in 2016 en 2017 is voortaan in PDF-vorm te vinden op onze website
  • Beslissing: 2023 terug naar Spanje.

Winteryard in Crotone https://www.portovecchioservice.it/en/

We stayed for the 4th winter in the yard of Porto Vecchio of Elio Balzano. It s a pleasure to have the Skadi on this yard, Elio is a master with his crane and the crew is very professional and helpfull and the price is very good. Next winter we will go back for the 5th time.

Huur ons huis

vakantiewoning te huur in Zeeland

Ons mooie huis in Vlissingen vlak bij zee is te huur vanaf juni 2021. De boekingskalender gaat ook open voor april/mei afhankelijk van Corona ontwikkelingen. Klik op onderstaande link voor info en om te boeken.

Vakantiewoning aan zee te huur

Bezoekers vandaag: 76Laatste wijziging: 18-06-2021