Google 'Translate'

Skadi Discovery Tour
Zeilschip Skadi
 

Griekenland algemeen en de belasting

Het valt ons op hoe goedkoop Griekenland is. Dit is al gezegd door de trouwe Griekenland-vaarders: Griekenland varen is sparen! Dat komt voornamelijk omdat je naast het vele ankeren, slechts voor 10 of 20 euro (all-in) aan een kade kan liggen. Vergeleken met oost Italië of Kroatië scheelt dat 20 tot 60 euro per dag. (ACI havens nog meer) dat is voor ons een enorme meevaller; daarentegen is het voor trouwe Griekenland vaarders een tegenvaller om zoveel geld te moeten gaan betalen in de Adriatic. Geen wonder dat de algemene mening dan is, dat de Med/Adriatic duur is. Maar... het is maar wat je gewend bent.

Het is niet overal zo goed liggen en er is niet overal water en/of electra.

e-TEPAI Belasting en Skadi

  1. U gaat naar de volgende link https://www1.aade.gr/aadeapps2/etepai/ en eerst kiest u Engels (in de rechterbovenhoek van de pagina).
  2. U drukt op de blauwe rechthoek "Registreren" en u moet een account aanmaken door de gevraagde gegevens in te vullen. Na uw registratie ontvangt u een bevestigingsmail met een link om in te loggen. (bij grote drukte kan dat lang duren)
  3. Nadat u zich hebt aangemeld, volgt u alle stappen en vult u de gevraagde gegevens in zoals naam, registratienummer, verblijfsduur in het water, enzovoort. LET OP: bij "registratienummer voert u een getal in van minder 8 cijfers!!! Als u dit stap voor stap doet, kunt u eerst het aanvraagformulier activeren en vervolgens de e-Paravolo.
  4. Nadat u klaar bent, ontvangt u per e-mail het aanvraagformulier en de e-Paravolo met de e-code voor de betaling.
  5. Vervolgens MOET u de e-Paravolo afdrukken en een bank bezoeken (Skadi adviseert het postkantoor) om de belasting te betalen of u kunt online betalen. Wij hebben de online procedure van betalen pgevolgd en betaald. Na 3 dagen stortte onze bank het geld terug met reden dat het Griekse banktrekeningbnummer niet goed zou zijn. In een volgend haven, Lavrion, zijn wij naar het postkantoor gegaan en hebben daar cash betaald.Snel en eenvoudig. Het betaalbewijs bewaren wij bij de papieren. Ook hebben wij met onze printer/scanner een copie gemaakt van het betaalbewijs en bewaard in bestanden op de computer + afgedrukt en gehecht aan de E-tepai documenten in onze officiele bootpapierenmap.

Eerste keer hebben wij online betaald maar onze bank stortte het geld terug omdat de Griekse bankrekening niet goed zou zijn. Wij hebben daarna E-Tepai cash betaald in een postkantoor. Betalen van een volgende maand: je blijkt je opnieuw te moeten registreren. Nu slechts 5 cijfers ingevuld van ons kadaster registratie nummer. Snel gelukt. Betalen hebben wat opgeschort ivm veel ankeren en afwezigheid van bank/postkantoor. We maken ons daar niet zo druk over. Registratieformlieren wel uitgeprint.

Uitschrijven uit Griekenland: Ons is tevens door de authoriteiten in Gouvia gezegd dat wij als EU inwoners ook behoren uit te checken uit Griekenland, en stempels halen bij de haven authoriteiten, zodat de Griekse overheid min of meer gerechtvaardigd is om de volgende keer bij binnnenkomst de 15,= euro "entry money" kan vragen.

DEKPA

Seizoens cruising tax. Op internet is veel informatie te vinden over hoe het in zijnwerk gaat en wat je verplicht bent. Wij hebben ervaren dat het lokaal anders kan werken. Gouvia Marina wordt het extra makkelijk gemaakt. Wij betaalden in de Marina (2018) 51,10 euro voor de Dekpa (+ 15,= euro voor het document/admin kosten) Met het recu van de betaling zijn wij naar de politie gegaan, een paar deuren verder. Wij overhandigden ID's, vaarbewijs (!), verzekeringspapier en eigendomsbewijs van de boot. Waarna de meneer in onbegrijpelijk Grieks een pak papier ging invullen. Voor dit pak papier betaalden wij 21,= euro. Klaar.

Hij waarschuwde ons dat we de DEKPA voor de verloopdatum moesten verlengen anders zouden wij 1000,= euro boete krijgen, maar hij zei daarna:,,,je kan hem ook weggooien en gewoon een nieuwe kopen..."

HET WEER / websites

WIFI in Griekenland

Netwerk van Wind / Cosmote / Vodaphone

  • Cosmote: men had geen Sim kaart voor een Simlock-vrije Dongel.
  • Wind: 5Gigabites voor 15 euro's. Mobile shops niet op kleine eilanden.
  • Vodaphone: tijdelijke aanbieding: 8 Gigabites voor 10 euro/ 14 dagen geldignze.

Ons T-mobile abonnement Nederland:

We dachten dat we voor 16,95 elke maand 10 G konden gebruiken. Nu blijkt dat de nieuwe voorwaarden van Tmobile bepalen dat als je langer dan  4 maanden meer GB's in het buitenland gebruikt dan je in NL zou doen- je in het buitenland 7,97 per gebruikte Gigabite moet gaan betalen. Je krijgt van te voren wel een waarschuwing per sms. (Eu wet roaming buitenland) dit maakt het Nederlands mobiel internet gebruik in het buitenland dus opeens heel duur. Normaal vakantie houdende Nederlanders kunnen daar dus wel voordelig gebruik van maken, voor langdurig reizenden, werkenden of studerenden in het buitenland lijkt het raadzaam een buitenlandse mobiel aan te schaffen of je moet je roaming nauw in de gaten houden en zo vaak mogelijk wifi zien te pakken. Zet je roaming sowieso uit als je buiten wifi gebied bent.

MQ-Telecom Griekenland

We zijn in juni 2018 tijdens onze reis overgegaan op MQ Telecom van Wind waar je

  • voor 32 euro 17 GB krijgt voor overdag,
  • voor 2 euro  3 GB krijgt voor gebruik in het weekend, en
  • voor 5 euro  10 GB krijgt tussen 22.00 uur en 08.00 uur (nacht). Onze simlock vrije Wind Dongel aangeschaft in Griekenland wegens defect oude Dongel) schakelt automatisch tussen deze bundels. Uploaden van foto's/films, bijwerken van software doen we dus 's nachts voor 0,50 cent per GB

Bij de sigaretten kiosken kan je een "top-up" halen voor 10,= of 15,= euro. Hiermee kan je je nacht of weekendbundel opwaarderen via de MQ app. Bij Wind moet de dagbundel van MQ opgewaardeerd worden in een Wind winkel. (omslachtig)

Summer deal van MQ

Sinds juli 2018 gebruiken wij de MQ App voor opwaarderen via Paypal. MQ adverteerde in zijn App met een Summer Data deal:

  1. MQ heeft voor de zomer een aanbieding van € 10 voor 10 GB data en deze data is 30 dagen geldig. Je mag deze aanbieding per Sim kaart "slechts" 3 maal per kalender maand gebruiken en wij hebben in juli en augustus 30 GB gebruikt voor €30. We hebben u een tweede simkaart gekocht en op 30 augustus (bijna de laatste dag waarop de aanbieding geldt) hebben we opnieuw op de nieuwe simkaart 30 GB gezet en dat is geldig tot eind september. We hebben dus waarschijnlijk wel genoeg internet voor september in combinatie met de 2 andere bundels .
  2. Data SQ. Dit is een bundel die alleen voor het weekend geldt en je krijgt 3GB voo € 2. Dit een permanent geldende bundel en kan het hele jaar gebruikt worden.
  3. Data Nights. Een bundel van 10GB voor € 5, de meest gunstige dus. Deze gebruiken we vooral als we op de Mac updates meten downloaden. De Iphones updates doen we wel bij de koffoe in restaurants.

Samengevat:

  • overdag gebruiken we Summer data (1 GB voor € 1),
  • om 22:00 gaat het automatisch over in Data Nights (1 GB voor € 0,50) ,
  • om 8 's ochtends automatisch door de weeks weer terug naar Summer Data en in het weekend automatisch naar Data SQ (1 GB voor € 0,66).

Middels de App van Q Teleccom kunnen we geld storten op ons account door paypal en in de app kan je dan de betreffende bundel activeren. Het grote bijkomende voordeel is dat het gebruik maakt van het Wind netwerk en we vrijwel overal goede 4G dekking hebben.

Mei 2019: een top-up gekocht bij een Wind winkel van an 12 Gig voor 30 euro. Verder maken we gebruik van de avond en weekend bundel van Q. Je kunt dan veel foto's uploaden voor weinig MB's. Waarschijnlijk komt Q ook vanzelf weer met een summer deal.

 

 

Griekenland onze ervaring 2018/2019

Onze ervaring 2018

Wij vonden Peloponnesos varen erg leuk en voornamelijk erg mooi. Eén groot openluchtmuseum qua kunnen bezoeken van oudheden, net als Italië. Ontzaglijke desolate bergen en prachtige baaien en vooral de Ionische eilanden zijn prachtig groen met blauwe water. Noord Ionië ligt niet ver van Kroatië en doet er qua landschap soms aan denken en ook de Saronische eilanden hebben qua landschap veel van wat we gezien hebben in Kroatië, bergachtig en lieflijk tegelijk. Het is dus razend populair bij zeilers en met name charteraars.

Mogelijkheid om te zeilen

In 2018 hebben wij veel gemotord vanwege het stabiele weer met veel windstille dagen. In 2019 is het weerbeeld in Griekenland oost zowel als en west instabiel, veel wind, extreem harde- en reeds vroeg in het seizoen sterke MELTEMI, wel veel gezeild in de gebieden waar het vorig jaar windstil was en nu 4 tot 5 Bft.

Mooiste zeilgebied rond de Peloponnesos vinden wij Argo-Saronische eilanden. Op voorwaarde dat je de tijd hebt die koers te kiezen die zeilen mogelijk maakt. Wij hebben veel gemotorzeild en gemotord- zijnde op doorreis. Vanuit sommige grote beschutte ankerbaaien waar we een week of meer een soort pauze in de reis namen kan je erg goed dagtochten zeilen en terugkeren naar je ankerplaats bijv. Porto Heli aan de Argolische Golf

Ionisch gebied : prima zeilen, korte afstanden mooie zeilroutes en 's avonds lekker binnen in een rustige baai ankeren. Beschut liggen: de baai van Vlikho op Levkas.

Sporaden en de Golf van Volos: mooi tussen ankerplaatsen zeilen.

Halkidiki: grotere zeiltochten eventueel kruisen langs de vingers van Halkidiki: veel dolfijnen

Evia eiland: een favoriet. Zeer goed gezeild/gekruist. Fijne tochten tussen vasteland en ankerplaatsen aan zowel vasteland als Evia, en Evia is prachtig.

Na eerste zeilseizoen Griekenland hebben wij de Spinaker verkocht. Deze wordt te weinig gebruikt. Het is steeds niet mogelijk of verstandig geweest om de Spinaker te hijsen, vanwege de wispelturigheid in het weer (bijv.plotseling van 2Bft naar 4/5 Bft.of 180 graden draaien van de wind en hard toenemen of valwinden)

Wat ons en anderen is opgevallen is dat gebieden die voorheen als stil/eenzaam werden bestempeld en dus een aanrader voor wie de pure en desolate Peloponnesos wil zien, nu ook door charterboten worden bezocht. Bijvoorbeeld Argolische Zee. Alhoewel de stadjes aan de westkant van de Argolische Golf authentiek zijn en zijn gebleven worden die nu ook bezocht door charterboten. Navplion begint een populaire charterhaven te worden; charterboten vertrekken van daar om de Argolische Golf te varen en wie 2 weken de tijd heeft kan dus meer van die oostkant van de Peloponnesos bevaren.

N.B. vinden wij dat charteraars te veel en te vaak risico nemen met het weer en er geen rekening mee houden dat aan einde van de chartervakantie het terugkeren naar de charterhaven wel eens heel lastig zou kunnen worden. Over het algemeen schat men verkeerd in hoeveel tijd daarin gaat zitten door slechte zee en tegenwind, is men zelfs onverantwoordelijk en - in de wens om tot het laatste moment van je vakantie/reis te genieten- te laks met het plannen of beginnen van de terugtocht en dan wordt men overvallen door onvoorspeld weer.

Het zeilseizoen is zich gaan uitstrekken tot in oktober en begint ook eerder. Waar we dachten in naseizoen alleen te liggen, ankerbaai Varko tussen Nidri Levkas en Palairos-vasteland, maar we lagen toch nog met 30 schepen. Het is ons opgevallen dat er nu veel Russen, Polen en Oekrainers zijn. Veel Engelsen en helemaal veel Fransen.

Heen en weer verhuizen van zeilboten

  • 2018 duidelijk dat charterboten zijn vertrokken uit Kroatië en uit Turkije. Alleen al 1700 privé jachten zijn uit Turkije weggegaan. Er wordt hier onder zeilers veel over gepraat en nieuws uitgewisseld. Bijzonder verhaal is dat een zekere chartermaatschappij in 1 nacht al zijn (tientallen) schepen heeft weggehaald.
  • De havens aan de Saronische en Argolische Golf zijn aan het voorbereiden om grootschalige ontvangst van boten. Kilada is uitgebreid met 380 plaatsen en er volgen nog meer havens. Voor de marina's die door de crisis niet operabel konden worden en er verlaten, afgetakeld en (gratis) bij liggen, is dus hoop.
  • Sommigen zijn toch weer opnieuw kleinschalig geopend. Bijv in de Golf van Korinthe.
  • In 2019 zien wij dat sommige haven enigzins opgeknapt worden en in beheer genomen worden door de Port Authority ( bijv. op het eiland )
  • Alhoewel Kroatië zijn enorme verhoogde cruiserstax heeft verlaagd is het niet te redden dat na wetsaanneming al direct veel schepen daar hun vaste ligplaats hadden opgezegd voor de komende jaren. Griekenland staat met open armen klaar.
  • 2019: door invoering van de E-Tepaï belasting kijken zeilers naar goedkopere manieren van varen en is Turkije weer aantrekkelijk mede door de lage koers van de Turkse Lire. Turkse havens proberen zeilboten met aantrekkelijke deals te lokken. Bijv. contracten voor 18 maanden nklusief 2 winters, op de kant zetten,  en in aangesloten marina's maximaal 30 dagen mogen liggen in het vaarseizoen.

Griekenland varen is sparen. Dit is absoluut waar. Zie prijzen kades en levensonderhoud.Soms besloten we toch in een dure marina te liggen voor comfort, eens dicht bij de stad en ook om de katten wat meer bewegingsvrijheid te geven.

Niets dan vriendelijkheid en gastvrijheid in Griekenland. We vinden de Grieken ook pretentieloos. Wel trots op eigen land en cultuur.

Net als in Italië geldt dat de taal spreken (1 woord is al genoeg) en het maken van vriendjes je helpt bij diensten vinden en goedkope deals sluiten. ;)

 
Moorspots

Onze voorbereiding

onze route 2018 Griekenland op Google maps

Op deze route hebben wij ankerplaatsen aangegeven die aanbevolen worden door ervaren Griekenland vaarders of die wij op cruiserswiki hebben gevonden en welke wij nuttig vonden om te bewaren.

 Moorspots App--->https://www.moorspots.com/

Wij promoten de nieuwe app Moorspots en zullen daarin aangeven waar we zijn geweest met onze bevindingen.

 

Om onze reis voor te bereiden en onderweg informatie over ankerplaatsen op te zoeken gebruiken wij de websites:

Peter O. Walter's Online Hafenhandbuch Griechenland --->http://www.esys.org/rev_info
Cruiserswiki
Sea-seek.com
ZeeMaps the Greece sailing guide

De Pilot van Rod Heikell 2002 en Heikell's Ionian 2012

Veel zeilvrienden hebben ons tips gegeven en we zijn volgers van blogs van een aantal Griekenland-vaarders

Door onze ervaringen te delen hopen wij anderen te helpen

 

Algemeen nuttig weetje en kapen varen(bijgewerkt 19/8/2019)

Prijsberekening kades: voor kades in Griekenland betaal je weinig. Lengte x 170,=(jaarprijs per meter) gedeeld door 365 (=dagen ) + 24% BTW1 dag in Italie in een marina liggen kost net zoveel als 9 dagen in Griekenland aan een kade met stroom en water. "Griekenland varen is sparen".

Diesel: duur in Marina's, rond de €1,60 per liter. Wanneer wij een auto huurden of scooter namen wij een of twee tanks diesel bij benzinestations bijvoorbeeld richting Arta langs binnenzee Amvrakikos (Preveza) liggen een paar benzinestaions die behoorlijk concureren met elkaar. (prijs volgt hier nog)

2019 diesel omgeving Halkidiki 1,34 tot 1,40 liter in marina's duurder 1,44 tot 1,50

Gas: prijzen hebben we seizoen 2018 niet op gelet. Wij hebben weinig gas gebruikt. Vanwege de hoge temperaturen hebben we net veel gekookt noch broden gebakken. We hebben vis en vlees gekocht voor BBQ en soms een hapje buiten de deur gegeten vanwege de lage prijzen in eettentje.

Swell: wind brengt swell maar deze sterft uit binnen 3 uren. Grootste swell komt naar onze mening van vrachtschepen (Shipping Lines), en Ferry's. Het duurt minimaal 15 minuten voor deze een ankerbaai bereikt. Ook vissersboten die 's nachts uitvaren/ronvaren op zee brengen swell.

Er valt eigenlijk niet goed te overnachten in baaien die open zijn naar oost bij noor-oostelijk en zuidoostelijke winden. Dat betekent dat er weinig goede beschutte baaien zijn. Anders dan in Kroatië, waar je in korte tijd van een zuidbaai met swell naar een noordbaai op een nabij gelegen ander eilandje kunt overvaren.

Betalen met cash: op kleine eilanden/afgelegen gebieden is soms geen voldoende internet om per bankkaart te betalen. Zorg dat je geld bij je hebt.

Wind en Meltemi: Oost Peloponnesos/Argolische zee  de overheersende wind is overdag zuidwest en in de nacht noordoost. Net als in Kroatië geldt: verandert het patroon dan komt er ander weer (soms onweersstorm of Meltemi of juist geen wind)

Kapen varen - Valwinden in zuid Peloponnesos:

Vanaf de zeer hoge bergruggen komen aan lijzijde heftige valwinden voor. Voornamelijk aan de kapen kunnen venijnige valwinden ontstaan Deze valwinden komen zowel van het hoge Taigetos gebergte af als van het eiland Kythera en komen zonder enige aankondiging. De Grieken zeggen: blijf 10 mijl van kaap Maleas vandaan en van kaap Grosso nog meer!

Kaap Maleas

ZuidWest Peloponnesos: overheersende wind is west-noordwest, 's nachts oost tot zuidoost. Vanwege de schuivende depressies tussen Kreta en Maleas kan het weer hier plotseling veranderen, voornamelijk in lente en herfst. Gedurende de zomermaanden kunnen felle onweersbuien ontstaan en hevige plaatselijke regenval. Sterke noordenwind kan binnen 1 minuut 180 graden omslaan, meest in de zomermaanden. Wij vertrokken in 2019 met  noordenwind 3 Bft uit Gerakas, deze draaide bij de kaap in eens naar west 5Bft. na de eerste klif direct weer naar Noord met valwinden 5-6 Bft. Heb je dan de zeilen opstaan dan slaat alles in 1 keer om. Gedurende de vaartocht langs de zuidkant van de kaap heb je meerdere valwindgebieden.

Kaap Tenaro/Tanairon ofwel Matapan genoemd

De zee tusssen de kapen staat sterk onder invloed van windgebieden in de zuid Ionische Zee. Sterke swell en een "confused sea" blijven lang staan tussen de kapen. Tegen de westenwind 3-4 Bft invaren bij de kaap Tainaron, met slechts golven van 0.70 cm. is "niet prettig". Ook richting Koroni aan demeest westelijke  vinger van de peloponnesos (Messinia) kan het vervelend zijn tegen een opgebouwde zee in met slechts 3 Bft. Beter is het om te blijven schuilen in Porto Kayio, tot de zee om de kaap en tussen Laconia en Messinia echt rustig is.

Wij schuilden in Yerolimenas tussen de dorre bergen van de zuidkant van de kaap. Een prachtige locatie, maar smal en de bodem is bezaaid met rotsen, en anker-afval. Wij vonden 1 grote zandplek met slechts een paar rotsen en ankerden in 10 meter diepte met 40 meter ketting. De zee en swell stond uit west. we wilden afwachten tot de vilgende dag om verder te gaan. De wind tussen de bergen is zeer plaatselijk en veranderlijk. Windvoorspelling gaf geen sterke wind aan, behalve een meteo curve op de nieuwste Windy app. De wind zou uit zuid komen en dan wordt ankeren onhoudbaar. We vertrokken en troffen een opgebouwde zee confused sea aan" en zijn gevlucht naar de Messiniaanse Golf, de baai van Limeniou bij Itylo/Oitylo. Daar kwam de zuidenwind de bergen door en later weer westen wind. Er bleef nog 24 uur swell binnnen lopen van 50 cm tot 1 meter.

Kaap Akritas Messinië omvaren naar de Ionische eilanden:

de kaap van Messinie is geen beruchte kaap maar toch is het verstandig deze met goed weer om te varen. Ook het vertrek uit Methoni kan lastig zijn -de noordwesten wind bouwt eerder en sneller op en de golven ook (2018 en 2019), tot aan Pylos vaar je langs rotskusten en snel veranderende waterdiepten van 50 tot 300 meter. Ook bij redelijk goed weer kan je een kurkentrekker zee hebben (of kruiszee) met bijv. Wind uit noord noordoost, golven uit noordwest, tegelijk ook stroming uit zuidwest en terugkaatsende zee uit oost.

We zijn eind augustus 2018 opvallend veel zeilers tegengekomen eind augustus die de Peloponnesos tegen de klok in omvaren. Handig met de noordwestenwind die je dan meehebt. En tegen de tijd dat ze de Peloponnesos om zijn en met de Meltemi te maken krijgen - of de effecten ervan, is de Meltemi hopelijk aan het uitsterven. Over het algemeen vinden wij dat je In juli en augustus niet noordelijk moet varen langs de oostkust. (Rod Heikell: "vaar niet noord met noordenwind/vaar niet zuid met zuidenwind") Meltemi is te hard, staat wekenlang en geeft slechte en onberekenbare zee. Voor Bora kan je schuilen, voor Meltemi beter wegwezen.

Wij hebben er in 2018 voor gekozen met de Meltemi mee te gaan kangs de oostkust van de Peloponnesos omdat we denken dat de kapen omvaren en Peloponnesos met de klok mee ronden toch iets makkelijker is, ondanks de west-noordwestenwind aan de westkust. An deze westkust zijn wij 's ochtends op tijd vertrokken uit de havens om in de volgende haven aan te komen voordat de noordnoordwester tegen gaat zitten en we vooral de zee niet tegen hebben. Meestal slaat de wind 180 graden om na 12.00 uur.

Toerisme: de Peloponnesos is populair bij de Grieken. De dorpen zijn authentiek maar er zijn toch behoorlijk veel strand- en boulevard faciliteiten. Grieken hebben vakantie tot 7 september. Goed en goedkoop eten doe je in de stadjes buiten de toeristische plekken. Psarotervernes (vis) en plaatselijke eettentjes met geit/lam schotel. Aan boulevards wordt het toerisme uitgebuit en zijn de prijzen hoger: cappuccino 3,50 - 4 euro. Visschotels (gefrituurd of gegrild gemiddeld 2-4 euro duurder dan in een niet toeristisch gebied. (nog steeds veel goedkoper dan in NL)

Kloosters bezoeken: houd rekening met- en respecteer het kledingvoorschrift. Bij vrouwen blote armen, décolleté bedekt, soms een sjaal over het hoofd. In afgelegen kloosters in de bergen: vrouwen een lange rok, bedekt décolleté en armen, mannen een lange broek geen bermuda of short.

Muskieten: in de Peloponnesos worden in het voorjaar aan stilstaande wateren de muskietenhaarden besproeid. Dit gebeurd niet overal in Griekenland. Wi hebben geen last gehad van muggen.

het Weer/de wind: 

2019 : ervaring is dat we veel hebben kunnen zeilen integenstelling tot 2018. Gunstige winden bij het varen van Corfu naar Prèveza en naar Korinthe: namelijk meest westelijk. Daarna richting noord Evia en rond Halkidiki vrijwel constant overdag zuidwestelijk, 's nachts noordoostelijk. Valwinden zijn sterk geweest bij schiereiland Athos-Halkidiki. Soms staan er twee soorten wind langs de westkant van de Thermaische Golf onder de bergketen Olympus. De Grieken waarschuwen hier voor de Bourini die hier uit noordwesten kan komen en in de Saronische eilanden bijv. ook bekend is uit westelijke richting.  Wanneer je de nieuwste weersite Windy (betaalde app) nauwkeurig afleest en de weerbeelden nauwkeurig uur na uur volgt kan je voorspellingen op Windy vinden voor deze weersystemen, echter zijn veel zee en wind niet voorspeld; zuid kan oost worden en west een noord. Valwinden-storm in Volos uit de noordelijke bergketens. Valwinden langs Evia in ankerbaaien met hoge bergen. Langdurige Valwind gehad in ankerbaai Korfos (Peloponnesos vasteland) nabij Saronische Golf. Veel valwinden bij de zuidelijke kapen van de Peloponneos 5-7 bft. Winden omslaand van west naar noord of van noord naar zuid.

  • bourini: noordwestelijke stormachtige wind met hoge golven en hevige buien. Vóór de bourini is het windstil, warm en de barometer gaat naar beneden. Vaak gaat het dan net voor zonsondergang stormen.
  • Pounera: een zeer hete ( 34 graden) westelijke wind, komt onverwaacht en hard en duurt 20 minuten. Saronisch gebied-Ermioni.

overige winden in Griekenland:
-mistral: verkoelende wind vanaf de Peloponnesos, van laat in de nacht tot vroeg in de morgen.
-boukadoura (bati): warme zuidoostelijke middagwind die overdag waait vanaf de Peloponnesos over de Golf van Argolis.
-pounentis: verkoelende noodwestelijke wind die dichte mist kan veroorzaken en tegen de avond zeer hard kan waaien, tegen storm aan.

Grieken:

·       het leven is goedkoop

·       je kan elk moment van de dag op een terras een maaltijd bestellen

·       je kan je fiets laten staan zonder op slot te zetten

·       zien wetten als leefregels die je vooral niet te strikt moet naleven maar slechts een globale indicatie zijn hoe het ook zou kunnen

·       spreken bijna allemaal Engels.

·       Zijn makkelijk met regels maar controleren in havens terdege of je betaald hebt

·       Wifi wachtwoorden op terrassen zijn meestal de telefoonnummers

  • gebruiken inhoudsmaat kilo voor vloeistoffen, de inhoudsmaat liter is onbekend

 

 

 

Moorspots: Find info, photos and reviews for marinas and anchorages worldwide

Skadi vaart tussen vasteland Myticas en eiland Ithaka. Op vaart langs mooie plekken op de Ionische eilanden. Rond 18 septeber naar Prèveza en 1 oktober terug naar Italiaanse wateren. Skadi gaat weer in Crotone op de kant. 23 oktober rijden wij naar Vlissingen in drie dagen tijd. Zie route 2019 Griekenland;(wordt regelmatig bijgewerkt.

  • 2020: idee: terug naar Venetië, dan naar Slovenië, Kroatië, zuid-Italië/Apulië
  • 2021: mogelijk  tegen de klok in om de Peloponnesos, Kreta, stukje Dodecanesen
  • 2022: Italiaanse westkust Balearen, Barcelona, zuidelijk naar Andalusië, Portugal en in de winter doorvaren naar de Canarische eilanden, door naar:
  • 2023: Madeira, Azoren en nazomer terug naar Iissabon, zuid portugal en zuid Spanje

 

 

 

SY Skadi Odin Vlikhobaai

Nieuws over onze website

Skadi website

 

 

Skadi in de Literatuur

De Skadi, en wij, worden een paar maal vermeld in literatuur van zeilbladen en watersport sites. Hieronder kan je de verhalen teruglezen.

Skadi in Zilt 129

Skadi in Nauticlink editie 147 - februari 2017

Skadi Interview in Moorspots Blog

Bootmagazine nr 58: editie april/mei 2019

Bootmagazine nr 59: editie juni/juli 2019

Bootmagazine nr 60 editie augustus/september 2019 volgt spoedig

 

Bezoekers vandaag: 131Laatste wijziging: 15-09-2019

Andere vertrekkers