Google 'Translate'

Skadi Discovery Tour
Zeilschip Skadi
 

Hoe een aanvankelijk geplande route verandert tijdens je reis

Ooit geplande route jaar 1, 2, 3 en toekomstig beeld

Rode lijn op de kaart: route jaar 1

Groene lijn op de kaart: route jaar 2

Blauwe lijn op de kaart: route jaar 3

In tegenstelling tot de gebruikelijke route die velen maken, nl. van Zuid-Engeland oversteken naar A Coruna, Gallicië, is ons idee geweest om langs de Belgische-, Franse-, en Spaanse kust af te zakken, langs Portugal, naar het zuiden. Hierbij paste een tussenstop op de Engelse Kanaal Eilanden en enkele Franse Atlantische eilanden.

We hebben veel havens/stadjes bezocht en ontdekt, en landschappen met de fiets en/of met een huurauto maar ook wandelend gezien en bezienswaardigheden en cultureel erfgoed bezocht. In totaal legden we 2043 mijl af voordat we gingen overwinteren in Albufeira/Algarve/Portugal.

2016: Van Portugal wilden we naar Gibraltar .In het vroege voorjaar van 2016 zouden we dan naar de Middellandse Zee varen en mogelijk Adriatische Zee. Dit zou afhangen van het vluchtelingenprobleem rond de zuidpunt van Italië. Het meest waarschijnlijke alternatief zou zijn: langs de Spaanse oostkust afzakken naar het zuiden, en via Portugal (Lagos) over te steken naar Madeira.

Maar ...ondertussen zijn we langs de Spaanse Costa's gevaren en naar de Balearen. Na terugvaren naar Murcia en een zomerstop aan de Spaanse oostkust aan het Mar Menor in Tomas Maestre Marina, zijn we opnieuw naar Balearen overgestoken en vervolgens naar Sardinië en Rome waar we 5 weken hebben gelegen met de boot. Om onze overwinterplek Sicilië te bereiken voordat de onverwacht oprukkende koufronten en regenperiodes ons zouden stil leggen, moesten we opeens vaart zetten langs de kusten van Campania en Calabria. Dit jaar legden wij 2646 mijlen af.

De Middellandse Zee laat je niet meer los

Wij, zoals zovelen, hadden niet goed ingeschat dat de Middellandse Zee zó groot (kijk eens op de kaart) en zó overweldigend zou blijken. Tevens is gebleken dat het vaarseizoen in de Med korter is dan we vermoedden, vanwege de instabiliteit van het weer tot aan de maand mei. Dat betekent dat we ons reisplan in 2016 gingen aanpassen, omdat wij de tijd willen nemen om zoveel mogelijk te zien. De groene lijn op de kaart hoort dus doorgetrokken te worden naar Griekenland en werd zo de route van 2 vaarseizoenen. We hebben nu, in oktober 2019, 5 vaarseizoenen achter de rug en we zijn nooit uitgekeken...

Op 17 mei 2017 verlieten wij de overwinterhaven Marina di Ragusa. Wij zijn langs Calabria en prachtig Puglia gevaren en langs de oostkust van Italië. Vanuit Venetië zijn we overgestoken naar Kroatië en zijn we geleidelijk aan afgezakt naar Montenegro. Albanie hebben we niet aangedaan omdat het tegen oktober liep en het weer en de zeegesteldheid verrassend kunnen omslaan per 1 oktober. Vanuit Kotor zijn we aan de terugtocht begonnen naar Marina di Ragusa. Na een prachtig seizoen waarin we 2025 mijlen hebben gevaren en zeer veel van steden en landschap hebben gezien, bleef Skadi voor een tweede winter liggen, waarbij wijzelf en de katten enige maanden in ons huis in Vlissingen hebben doorgebracht. Met de katten 2700 km. per huurauto gereden naar Vlissingen en dat ging perfect, tevens met overnachtingen.

Voorlopige planning, wederom bijgesteld in juni 2018

2018: In mei trokken we met Skadi verder naar Corfu, het kanaal van Korinthe, Athene, Evia, en rondden wij de Peloponnesos waarbij we ook binnen de drie vingers van de Pelops hebben gevaren.  In maart 2018 besloten wij reeds om niet ook nog de Sporaden te ronden, maar een tweede jaar in Griekenland in te lassen in onze meerjarenreis. We overwinterden 2018/2019 onverwacht niet in Sicilië maar we zetten de boot op de kant in zuid Calabrië, in Crotone, na een reis van 1658 mijlen. Waarbij we opnieuw enkele maanden terugkeerden naar ons huis in Vlissingen. Zoals vele vertrekkers op deze wijze hun wereldreis tussen Med en Atlantic vorm geven, gaan ook wij een paar jaren een periode van 6-8 maanden zeilen en 4-6 maanden thuis wonen.

2019 : In mei begon het vaarseizoen weer. We zeilden al vroeg naar de Ionische eilanden, met de gunstige westenwind naar Athene. We zeilden tlangs Evia en de Sporaden en bezochten Halkidiki Hier veranderden wij ons plan en besloten niet naar de Dodecansen te varen omdat

  • dat een extra grote route zou worden waarin we niet eens alles konden zien
  • we in de Meltemi winden geremd zouden worden om terug te keren naar het vasteland van Griekenland en mogelijk in tijdnood om in overwinterwerf Crotone Italië te geraken.

We kozen voor de kusten van deThermaische Golf. Daarna keerden we terug naar Evia, Saronisch gebied en de Peloponnesos, en zo retour Ionië en Italië. Een route van 2000 mijl.

2020: Plan 1: Dodecanesen, kreta. Plan 2 en zeer waarschijnlijk voeren we dit plan uit: terug naar Montenegro, Kroatië, Sovenië inlassen en Venetië. Of er ruimte is om Albanië te bezoeken zien we tegen die tijd. En je kunt nou eenmaal niet alles zien dus Albanië is mogelijk beter te bezichtigen met de auto/camper tzt.

Basis plan is onlangs weer bijgesteld: vanaf 2019 bekijken wij ieder najaar hoe we " er in zitten" en hoe lang we dit kunnen. Wensen binnen Europa: west Italië, noord Sardinië, corsica, Elba, retour Balearen. Spaanse kust, Gran Canaria Madeira en Azoren....

Na 2022: ons plan om Gambia te bezoeken, over te steken, ABC eilanden, de Key's en Coastal waterway....zijn van de baan. Meetellend in dat besluit zijn de leeftijd van Peter en de vele andere wensen die wij kregen. Juni 2018 hebben we besloten te blijven genieten in de Med en (zeer-)verre bestemmingen te doen per vliegreis/charterschip. Wanneer we terugdenken aan alle kusten die we gezien hebben aan boord van Skadi, begint ook steeds meer de wens te kriebelen om daar met een camper te rijden. Zeker nu we camper-reizenden tegenkomen en spreken. Binnen elke mijl die je in de Middellandse Zee vaart of aan land reist zijn er enorm veel schatten te vinden aan natuur en cultuur en erfgoed en het is moeilijk om al die schoonheid te verlaten. Het is de wieg van onze beschaving. Hoofdrol blijft het grote genieten en ons niet op te laten jagen door mensen, competitie, prestatie of door de tijd.

Zoals je ziet is een groot deel van aanvankelijke de omlijning van kusten inderdaad door ons bevaren. Al met al blijken we dus nu met het bevaren van de kusten en het beleven van de reis veel meer tijd uit te trekken dan we aanvankelijk planden of dachten nodig te hebben. Maar we zouden het niet anders willen. Het is hier geweldig.

 

Reis voorbereiding: Wat komt er bij kijken?

Aanpassingen aan de boot en persoonlijke uitrusting en wensen

Voor vertrek geregeld:

  • De ligplaats in de Michiel de Ruijterhaven is met ingang van 1 januari 2015 opgezegd. 
  • welke papieren hebben wij nodig, door Sjaak Haakman wordt een nieuwe ICP besteld. 
  • Verzekerd gebied checken dit loopt op datum van vertrek tot Noord Spanje (grote driehoek)
  • Alle benodigde papieren inscannen en in de Dropbox zetten. Zo zijn ze altijd en overal beschikbaar. We hebben een kleine printer aan boord om documenten uit te printen.
  • Er zijn 2 Heda Solar Panelen van 195 WP per stuk gemonteerd in combinatie met een Blue Solar Charger 100/30 A MPPT. Door een Cyrix-CT 12/24V-120A Intelligent Combiner is het mogelijk om zowel de Service Accu's als de Start Accu gescheiden van elkaar te laden.
    De beugels met zonnecellen en een viertal antennes; een wifi-antenne, een reserve marifoon antenne, een FM-antenne en een 2e GPS ontvanger zijn door Wout Huibregtse (handelsonderneming in West Kapelle) samen met Arjan Zilver (Yachtservice Vlissingen) bevestigd. Op 10 mei zijn de antennes door Peter en zoon Brian aangesloten.
  • Door Arjan Zilver is ook een 2000 watt inverter aangesloten die middels een intelligent relais schakelt op het interne 230 volt net.
  • een week voor vertrek is een Bimini geinstalleerd door Van der Sneppen uit Terneuzen, bevestigd aan de beugel waarop de antennes en zonnepanelen komen te staan.
  • Een Ultra Marine anker aangeschaft van 21 kg.
  • E-bikes aangeschaft van het merk Seatec met 20'' wielen en een actiradius 60 KM ondersteuningsmotortje
  • het bed verbeterd met nieuwe matrassen van het Oostenrijkse merk Flexima. 
  • 2 comfort seats voor in de kuip
  • Voor Peter is een Gill Ocean jas aangeschaft als aanvulling op de Musto HPX broek en voor Annelies Gill thermokleding en een Musto BX zeilbroek en jas.
  • contract voor verhuur van de woning met de makelaar is ondertekend, eerste huurder betrekt de woning op 19 mei wij slapen dan al op de boot.
  • katten zijn ingeënt en er zijn Milbemax pilletjes gekocht tegen hartworm (Zuid-Europa) en we zijn in bezit van een internationaal paspoort
  • Peter en Annelies hebben paspoorten laten verlengen
  • Met Mark van Restaurant Evertsen zijn afspraken gemaakt voor een vertrekkersborrel op 23 mei in het restaurant voor genodigden.
  • De brandblussers zijn gekeurd met internationaal certificaat en de reddingsboot is voor controle bij Survitec Group in Rotterdam gebracht. 
  • 16 april is de Skadi overgevaren naar Breskens voor de jaarlijkse anti-fouling. Peter en Brian hebben het Hoge boord gepoetst en de anti-fouling er op gezet. Annelies heeft de kuip weer gepoetst.
  • Annelies heeft een nieuw telefoonabonnement genomen met kleine belbundel Europa. We zullen meestal Skypen. Peter heeft een nieuw abonnement met gratis bellen in de EU.
  • Kastjes opgeruimd, vlaggetjes gesorteerd/weggegooid en we hebben een complete set seinvlaggen aangeschaft.
  • Nieuwe landvasten aangeschaft
  • We hebben we de kist onder de bank in de kajuit leeg gehaald en alle gereedschap en losliggende materialen gesorteerd en in de bakskist in de kuip heringedeeld in kistjes en kratten. De kist is zo diep dat er nog veel spullen bij kunnen. De kist onder de bank binnen is klaar voor opbergen van kleding en bijv. spellen/hobbyspullen.
  • We hebben een beperkte hoeveelheid etenswaren aan boord gebracht, en de keuken kastjes gevuld.

Wat zouden we anders hebben willen doen bij aanvang van de reis:

  • Achteraf gezien zouden we inbouwairco nemen iv de kachel.
  • Zouden we watergekoelde koelkasten installeren.
  • Een rubberboot met harde bodem kopen ipv opblaasbodem.

Tijdens de reis/overwinteringen aangeschaft:

  • AIS Transponder (i.p.v. de receiver die we al hadden)
  • Een grotere Dinghy: Storm 270 Airdeck wit
  • Hengels en lijnen en lok-aas,voor de vangst van tonijn en andere grote vissen
  • nieuwe zeillaarzen voor Annelies. Peter wenste nieuwe Quayside laarzen, maar deze hebben wij niet gevonden.
  • Onderwatercamera/actioncamera van het Duitse merk AEE vergelijkbaar met GoPro. Echter na een paar jaar filmt Annelies liever met I-phone of spiegelreflexcamera. De GoPo is uitermate geschikt bij snelle sporten in ater en in de lucht en Peter gebruikt hem onder water. De Duitse "GoPro" heeft 4 breedhoekstanden; voor onderwater is de smalste stand het best. Zeer nuttig is een stevige polsband en een goede polslamp zodat fauna en flora mooi belicht wordt bij fotograferen en de kleuren van plant en dier zichtbaar zijn. Een andere optie is een Olympus cameraatje voor 8 meter waterdiepte + een onderwaterbehuizing en een lamp (pols- of daar aan vast)
  • Uitbreiding van de verzekeringsgebied (extra groot vierkant)
  • Wasmachine Candy 1142 D1
  • Weenect kind/dier GPS
  • 2 zalinglichten, 1 onder de zonnecellen en 1 in de zaling
  • Ventilatoren, een draagbare airco en zonreflecterende dakschermen

In vaarjaar 2017 aangeschaft

  • nieuwe accu's
  • raamhorren
  • actief koolstoffilter tussen de boiler en waterleiding
  • glaswerk (we gaan vanaf nu over op gebruik van echt servies)
  • een kastje omgebouwd voor servies en glaswerk
  • een kledingkast beter benut door andere planken erin te maken
  • nieuwe Laptop
  • nieuwe landvasten met roestvrij stalen veren

In vaarjaar 2018 aangeschaft

Nieuwe buiskap met veel ruiten en zonneschermen erop en bimini XXL vervaardigd door Sisail te Marina di Ragusa

  • lichtgevende halsbandjes voor de katten
  • nieuwe vachtmanden voor de katten
  • nieuwe fietsmanden
  • dongel om de Victron MPPT Controler beter te kunnen inregelen (werkt perfect - hadden we veel eerder moeten doen)
  • ankerboeitje met lampje
  • 2 nieuwe landvasten van 10 meter dikte 16 mm.
  • nieuwe LED zalinglampen, nieuw LED ankerlicht
  • nieuwe luidsprekers in de kuip
  • elastieken voor de boekenplanken gemaakt
  • van een boekenplank het achterschot naar achteren verplaatst
  • accessoires voor de Cobb BBQ

2019 aangeschaft/vervangen

  • een tweedehands auto
  • afsluiters en huiddoorvoeren van kunsstof
  • koptelefoons
  • zonneschermen materiaal aangeschaft en zelf gemaakt voor over de boot, voor aan de achterzijde van de boot en voor de ramen (Soltis)
  • ankerketting 80 meter
  • kop van de giek bij lummelbeslag vervangen
  • nieuwe kupkussens
  • handige bekerhouders van Plastimo - 5,= voor 3 bekers

Tijdens de reis ooit nog aan te schaffen:

  • een korte golfzender of een Iridium Go (hangt af van vaargebied) gaat niet door
  • Tent: zien we van af, we schaffen in 2018/2019 veel zonwering aan
  • eventueel tzt een geisoleerde achterstag als antenne voor de korte golf zender, doen we niet
  • eventueel een klamboe, die rondom met klitteband bevestigd wordt aan alle zijden van de bimini, vinden we niet nodig
  • SPOT voor track and trace voor het thuisfront- alleen bij oceaan oversteek
  • PLB's (wanneer we de Med verlaten)
  • Watermaker (wanneer we de Med verlaten)
  • een derde extra lithium accu
  • zoutwater spoelkraan in de keuken
  • een onderwater licht
  • een pols-lamp voor belichten bij fotograferen van onderwaterfauna en flora bij Scuba duiken
  • inbouwairco (generator hebben we te leen)
  • smart Cube van Toyotomi, kleine airco in logeerkamer
  • electrische lierhendel

2020:

  • Wat we niet gaan aanschaffen in 2019/2020: de airco, een drone.
  • We laten de fietsen thuis omdat we er te weinig gebruik van maken.We lopen vaak, of nemen openbaar vervoer. Huren een scooter of een auto.
  • De webastokachel is al jaren nutteloos en Peter gaat hem eruit halen. Hij is te koop!

Medicijnen. Onze huisarts heeft gevraagde medicijnen megegeven en deze voorraad is in 2015 ruim aangevuld door Apotheker Wessel Liezenga uit Vlissingen, die zelf zeezeiler is. Dit is een mooie aanvulling op de EHBO-dozen die al aan boord waren. Zware pijnstillers in geval van nood, zijn nu op de Skadi aanwezig alsmede diverse antibiotica. Ook heeft de apotheker ons een scheepvaart-medisch handboek gegeven, met richtlijnen voor de behandeling van letsel en ziekte met verwijzing naar de te bruiken medicijnen. Ook langs de Spaanse kust, zeilend tussen kleine vrijwel onbewoonde eilanden of op meerdaagse tochten in de Med kan het te lang duren om aan land en bij een arts te geraken, bijvoorbeeld bij blaasontsteking. Tot dusverre hebben we de benodigde antibiotica voor die ontsteking, dus gelukkig snel, kunnen toepassen. Verder is gebleken dat we veel minder verkouden zijn of last van luchtwegen hebben dan in de stad. We zijn nooit ziek. We kunnen in Zuid Italië makkelijk geneesmiddlen kopen zonder recept en sommige medicijnen worden door onze huisarts aangevuld.

Medisch verloop tot en met 2019: Na enkele jaren varen in de Med blijken we gezonder te zijn geworden: we eten kleinere porties en gezonder, we proberen te bewegen door wandelen en zwemmen en vlak niet uit wat een energie er in boot-onderhoud gaat.

Goed beschouwd zijn zware antibiotica alleen nodig wanneer een van ons een ongeluk aan boord krijgt op zee. We gebruiken pjnstillers voor rugpijn. We gebruiken redelijk wat pleisters: snijwonden door keukenmessen komen voor, klein letsel (diepe splinters) aan vingers, stoten van voeten, tenen. Ook voorkomend: oorpijn, oogdroogte, slecht inslapen. Annelies gebruikt hart medicijnen op doktersvoorschrift. We krijgen ruim voor een jaar mee van onze huisarts. Sommige (hart-)medicijnen kan je gewoon kopen in Italië.

 Proviandering: dat zou pas nodig zijn na het verlaten van Europa. Voor lang varen in de Middellandse Zee hebben we gedroogde snelkook-risotto's en pasta-maaltijden aan boord. Na een paar jaar is onze voorkeur uit gegaan naar deze gedroogde maaltijden. We varen in gebieden waar eten vrijwel altijd beschikbaar is. Op sommige Kroatische eilanden- meestal natuurreservaten- zijn weinig of geen winkels. Dan is het raadzaam om van te voren wat meer in te slaan vooral verse producten. Kool (bloemkool, rode- en witte kool is goed houdbaar buiten de koelkast, ook tijdens hitte). We maken zelf jam en we hebben een Yoghurt machine. In Kroatie verkoopt men geen oghurt.

Beste winkels: Lidl, IKEA, de Chinese Bazar. Supermarkt AB en My Market in Griekenland

Beste koop voor op de boot: de lithium batterijen, de snelkookpan, de matrassen, de wasmachine, de speeltunnel voor de katten, de koptelefoons.

Katten: grit, -Royal Canine brokjes kopen we bij Bitiba op internet in bijna heel zuid Europa afleverbaar. We laten het bezorgen bij een Marina. In zuid Europa zijn veel dierenwinkels en dierenartsen zijn makkelijk te vinden.

Water: Wij provianderen in Italië en Kroatië wel met drinkwater omdat het af en toe "niet te zuipen" is. 300 liter drinkwater in flessen. In Griekenland is het kraanwater goed en goedkoop. We drinken daar veel minder flessen warter, leermomentje 2018: dan hoeven we die dus niet meer in grote hoeveelheden in te slaan voor de reis.

Drinkwater of reinigingswater:

In Italië en Kroatië is in Marina;s het drinkwater tappen gescheiden van reinigingswater. Voor drinkwater betaal je. Tap je water uit leidingen voor reiniging van je boot, dan kost dat niets. hebben In Griekenland Golf van Korinthe - stad Kiato vertelde de havenmeester dat het water  van leidingen op de kade drinkbaar stadswater is en dat veel zeilers het drinken. Dat heeft onze ogen geopend en ons allerter gemaakt op de goede kwaliteit van tapwater, want hoe verontreinigd zou het moeten wezen? Juist niet in deze vaak bergachtige gebieden met bronnen. In de zomermaanden doet Peter aquaclean in de watertanks. soms drinken we flessenwater of is het flessenwater voor de visite.

Diploma's

Peter heeft Vaarbewijs 1 en 2, TKN, Marifoon Basis Certificaat, Marcon B en Diploma Novice SSB (korte golf zender) en heeft in Albufeira (portugal) zijn Padi Open Water brevet gehaald. Annelies haalt Vaarbewijs 1 en heeft al menige praktijklessen van Peter mogen volgen, soms in onverwacht slecht weer, meestal in de zon en met een hoop plezier en humor.

Nuttig zou een dag survivalcursus op de Maasvlakte zijn. Dit hebben wij, net als een 3-daagse EHBO cursus niet meer kunnen inlassen voordat wij vertrokken. In de winter van 2018/2019 gaan we in Nederland EHBO lessen volgen. Peter heeft survival en EHBO gedaan en heeft Annelies onderweg kennis laten maken met de reddingsprocedures. Annelies vraagt zeer regelmatig waar alles voor dient, hoe het ook weer zat en we bespreken vaak de "wat als..." situatie...

 

 

Scheepsapotheek

 

Aanpassing van het schip voor Skadi World Tour

Skadi op de kant

Ons volgende artikel is verschenen in het tijdschrift Bootmagazine. Deze keer over onze 10 mooiste ankerplekken. Lees hier meer.

Skadi staat op de kant in Porto Vecchio Crotone. Op 1 april 2020 rijden wij terug naar Crotone. Een week later varen wij naar de Adriatische Zee, voor een tweede maal o.a. naar Kroatië.

Dit was onze reis 2019 Griekenland .We hebben besloten de komende winter thuis de balans op te maken over de afgelopen 5 jaar reizen en plannen voor de komende jaren, financieel, emotioneel en fysiek. Dat betekent dat we nu geen route uitstippelen voor na 2020.

SY Skadi - Halkidiki/Sithonia/Diaporos/Agios Panagias/Lagonisi beach

Nieuws over onze website

Skadi website

NIEUW: Klik hier voor ons recent geplaatste artikel---> katten mee aan boord of niet?

Binnenkort wordt geplaatst het Artikel "Gasten aan boord, het recept voor succes?"

  • Ons foto album Kroatië 2017 is geplaatst.
  • Foto album van Montenegro 2017 is geplaatst
  • Foto album Griekenland 2018 wordt binnenkort geplaatst
  • Nieuwsbrief Griekenland reis 2019 is in de maak
  • DEKPA en E-TEPAI zie info en advies op onze pagina  https://www.zeilschip-skadi.nl griekenland-algemeen

 

 

Bezoekers vandaag: 142Laatste wijziging: 18-11-2019

Andere vertrekkers