
update 16 maart muizenissen
Croton
- Er is geconstateerd dat Skadi een nieuwe ankerketting van 80 meter nodig heeft.
- Elio zelf schuurt onze boot.
- De verstaging wordt gecheckt en we krijgen een certificaat voor de verzekering.
- De Impellor en de V-snaar van de motor zijn vernieuwd.
- Skadi krijgt slechts 1 laag anti-fouling, voor dit seizoen.
- De volgende winter wordt Skadi gezandstraald en krijgt zij 2 nieuwe lagen anti-fouling.
- De koelkast heeft nieuwe isolatierubbers gekregen
- De afvoerslang van de koelkast naar de uitlaat van de gootsteen is afgebroken; gelukkig nu de boot op de kant staat, als het tijdens de reis was gebeurd dan zou Skadi tijdens het varen "water hebben gemaakt"
- Onze auto mag op de werf achter het hek geparkeerd worden wanneer wij varen.
- Best place in town for dining: La Pignata
Vlissingen: Odin is van slag en moet her-opgevoed worden door Peter. De dag begint hier om 05.30 uur met oorverdovend Màààhw! Alsof hij bronstig is. Mist hij Peter? Is de hierarchie omgedraaid? Want het vrouwelijk schoon overheerst...Bah wat een hondeweer! Mauw.
Todo: schaduwdoek nog afmaken, laatste inkopen: naar Jos Boone, naar Delta Marina nieuwe lakens bestellen voor het bed, Ikea: reserve bankhoezen en reparatie bankarmleuning, tandenragers want die zijn lastig verkrijgbaar in "het zuiden",vullen van gaspatronen voor de sodastream, huis transformeren naar verhuurmodus (inpakken-uitpakken-opruimen, ramen zemen, reinigen oven/koelkast/matrashoezen), kapper, mondhygienist, dierenarts.
En op 5 april krijgen wij in Vlissingen hoog bezoek. Maar daarover later.....

Het gedoe met vliegen en update een week Crotone
Zat Peter hoopvol in de trein om 08.22 uur, op weg van Vlissingen naar Schiphol...niet lang daarna bleek al het vliegverkeer gestremd. Maar we werden hoopvol toen we op internet zagen dat de vluchten in de middag niet allemaal geannuleerd waren, dachten we....Vertraagd en beland in Milaan zou Peter de Gate van zijn vlucht naar Lamezia nog gehaald kunen hebben, ware het niet dat zijn koffer - met rode sticker aangemerkt als overstapkoffer- er 45 minuten over deed om op de lopende band te geraken. sterker nog de band liep nog niet eens toen Peter er bij stond. En zo mis je dan je connectie. Dat betekende een nachtje doorhalen op Malpensa met een goed boek op een rottig stoeltje. Op tijd - om 06.00 uur - vloog Peter met Ryan Air naar Lamezia. Maar aangezien de wind heel zuid Europa in zijn greep houdt, werd de landing vreselijk. Ofwel vliegtuigen weken uit naar catania of er kon toch geland worden in Lamezia. De Captain van Ryan Air had er een flinke klus aan. De heftigste vlucht ooit in het leven van Peter. Mensen gaven over, de steward wist niet waar hij het eerst met tissues moest helpen, vrouwen gilden :,,ik wil niet dood!'en zo bracht Ryan Air het vliegtuig als een rammelend schip op de grond. Hoera.
Vandaag is Brian het gaan proberen: eerst met easyjet naar Milaan en dan naar Lamezia. Fluitje van een cent. Het waait nog stevig en de vluchten blijven uitvallen, mede doordat ze niet eens vertrekken uit het buitenland. Vlucht vertraagd, rennen naar een ander terminal, te laat, en dan beslissen wat je doet: nachtje bank of een Al Italia, maar wel vanaf Linate, te bereiken met metro en bus. We hopen dat hij vannacht nog aankomt in Lamezia. Peter zal hem ophalen. Niet eerder heeft schoon schip maken zoveel moeite gekost aan transfers.
In Vlissingen gaat de wind liggen. Annelies houdt de stand bij en ondertussen brengen de katten de ene muis binnen na de andere het jachtseizoen is blijkbaar open in de tuin met ingang van 13 maart. In huis zijn zaken in orde aan het komen, nu nog op de boot, waar Peter toilet afvoeren schoonmaakt en pomp van de douche vervangt. morgen worden afsluiters vervangen en daarna is het poetsen. De boot ziet er goed uit, helemaal niet vochtig van binnen. Spullen liggen er netjes bij. Onze ervaring met Crotone werf is goed. Elio is zeer vriendelijk en hulpvaardig.
De enige reparatie is aan de giek. En daarmee bewijst Skadi nog steeds hoe goed hij in elkaar zit. En dat geeft vertrouwen

Aftellen
De stationsklok staat op 08.20 uur wanneer dit reis-koppel elkaar een dikke knuffel geeft: Peter zit in de trein naar Leiden. Van daar naar Schiphol en om 13.40 vliegt hij naar Milaan. Dan naar Crotone. Als de wind meezit want het het waait behoorlijk hard en er zijn vluchten geannuleerd. Vooralsnog niet de vlucht van Peter...
Ja, storm zat en ook op de Middellandse Zee is het af en toe hevig. Hopelijk draait Neptunus 20 april de knop om, zodat Skadi de overtocht naar Griekenland kan beginnen. Zoals ieder jaar staat Annelies er wel even bij stil dat het een spannend jaar kan worden. Vooral omdat we onbekende wateren gaan bevaren en nieuwe eilanden/steden zullen aandoen. Vaar je tien jaar dezelfde wateren dan is dat heerlijk vertrouwd, maar elk jaar een nieuw deel van je meer-jarige reis "doen" houdt in dat je steeds nieuwe plekken gaat ontdekken en je niet weet wat je kan verwachten en dus altijd flexibel moet doen en denken. Niet altijd even makkelijk, het houdt je wel lekker scherp.
We zijn er aan toe om te vertrekken, de afwisseling in ons leven die het reizen met zich meebrengt is een verslaving geworden en we vragen onszelf af of we ooit nog stil kunnen zitten. Letterlijk stil zitten kunnen we alleen op tv avonden maar dan moet er wel een heel interessant programma zijn want anders worden we gek op de bank. Gelukkig voeden programma's zoals "Diederik in de voetsporen van Leonardo da Vinci" ons enorm. En we beseffen dan nog meer dat we de diepgang die de cultuur in Europa ons geeft niet willen missen. Alle verhalen komen samen en we zijn de historie veel beter gaan begrijpen en we willen nog meer weten en meer zien en er in ronddwalen. Heerlijk om terug te gaan naar Italie en Griekenland.
Steeds meer geintrigeerd door mythen en sagen lopen we graag in boekwinkels en toevallig vond Annelies een prachtig boek over de Peloponnesos en een extra reisboek over de Griekse eilanden. We hebben voor dat laatste boek betaald met de boekenbon die we van de toerzeilers kregen na onze presentatie aldaar. Kwam dat effe mooi uit.
Soltis zonwering - doorzichtig van binnen naar buiten
Het vervaardigen van de zonneschermen loopt goed: het schaduwdoek is bijna af, dat in de plaats komt van ons - sinds Mar Menor gebruikte- zilverkleurige scherm dat functioneel is maar naturlijk niet mooi staat. Dit is Indonesisch doek en is ook tijdelijk want de portemonnaie staat even niet toe een Soltis scherm te maken. Leon van De Gruyter heeft de gaten in het doek geslagen verschrikkelijk behulpzaam. De laatste klus is het achterscherm maken en daarvoor gebruiken we het in Katakolon gemaakt plastic model als patroon. Of we dat nog in Vlissingen doen is de vraag....maar het kan ook op het ponton in Crotone geknipt worden. Het schaduwdoek is voornamelijk voor terrasoverkappingen bestemd maar wij gaan het 1 of 2 seizoenen gebruiken en dan over op professioneel spul. Voordeel van schaduwdoek is de ventilatie en weschuiven hem in een rail aan de giek; veterband moet er nog even aangezet worden. Annelies is bekwaam geworden in het vervaardigen van zonneschermen. We kunnen een handeltje beginnen.
De schermen tegen de zijruiten van Skadi zijn af. Hoera, geen zon meer in de kajuit, geen geklooi meer met handdoeken op de ramen. ,,Maar de zon draait toch in de middag? Dan hoef je maar 1 ruit te bedekken? Nee lieverd de ruiten liggen schuin in het dek deels zijkant deels dak. Dus je blijft slepen met doeken - maar wij niet meer. Is de zon dan zo irritant? Wie nog niet op reis is geweest denkt: heelijk de zon. Wie al lang op reis is denkt: kap effe met die zon. Annelies verdwijnt in hoog zomer na 13.00 uur naar de kajuit omdat de ogen het licht niet meer aankunnen laat staan de hitte haar bevangt".
We zijn er nog niet uit wat we doen met airco. We hebben veel ideeen maar omdat we kosten willen beparen is de keuze lastig. Dit jaar proberen we dus de Honda diesel generator uit. Laatste idee van peter is om alvast de draagbare airco uit elkaar te halen en in delen onder de zitbank te monteren in de bergruimte daar en aan te sluiten op de kachel-kanalen.
Met gemengd gvoel verlaten we ons huis omdat Annelies er nu pas goed in went. We passen kleine dingen aan qua inrichting en onderhoud. Hebben talloze ideeen over keuken en tuin, maar ja, het geld kan maar in 1 potje zitten en we willen ook geen luxe aanschaffen voor huurders. En huurders zijn er veel: ons huis is voor bijna 100% volgeboekt vanaf 12 april, de komende zomer tot in het najaar. Toen Annelies deze week al vroeg aan de koffie zat en even in de elektronische post keek: bleek er al een boeking voor oktober te zijn binnengekomen. Op die manier kunnen we zelfs in het najaar niet eens terug in eigen woning! Ze vloog naar Peter en maakte hem wakker met de mededeling dat de boekingsagenda moest worden geblokkeerd. Wat een populair huis hebben wij. Hiep hoi wat een inkomstenbron, hadden we al jaren eerder moeten doen.
Thuis: wat is het voorjaar mooi. De merels zingen om 06.00 uur. Klimaat schuld: binnen de 5 maanden dat we thuis zijn voelt klimaat bewustzijn als een last. Je kan niet praten met een ander of men laat daarvan wel iets doorschemeren: schuld als je niet 100% afval scheidt, schuld dat je rijdt, vliegt, treint, stookt, vlees eet, elektrische fiets rijdt (wij niet) je telefoon oplaadt, goedkope kleding koopt die in klimaa- onbewuste landen is vervaardigd waar de kolencentrales uit de pan rijzen. Gelukkig zijn wij van de jaren 60 toen je geen eten verspilde, je een dag geen vlees at maar een gebakken ei of vis, je de deuren dichthield omdat de (enige) kachel brandde in de huiskamer, je 30 jaar met je bankstel deed en je bureau poetste ipv verving.
Hoewel het belangrijk is je van dit alles bewust te zijn en ook wij ons deel bijdragen is het verbazingwekkend hoe obsessief je ervan kunt worden maar ook gedeprimeerd. En het is een opluchting dat wij ons eraan kunnen onttrekken door 6 maanden zorgeloos te leven op de boot. Zorgeloos niet, maar met andere zorgen van het hier en nu en veilig zijn. Het is goed om terug te zijn in de Nederlandse maatschappij om je unieke reisleven in het juiste perspectief te plaatsen, maar ook goed om terug te gaan naar de boot om in het juiste perspectief te zetten waar we allemaal zo druk mee moeten/behoren bezig te zijn hier in Nederland.