Vertaal deze website

Skadi World Tour
Zeilschip Skadi
 
Paolo en Laura van Sisail

22 - 25 maart, Marina di Ragusa modus

De wind. Het deert sommigen niet maar ons toch wel. En dan ligt gelukkig de boot dit jaar gunstig met de punt naar het noorden. Maar de Sicilaanse harde wind, die maar niet ophoudt, is direct reden om komende overwinteringen te herzien. Sommige overwinteraars hier wisselen hun winterverblijf af met een maand op de Canarische eilanden, Cuba of een andere milde streek. De Blanca ligt in Spanje en ook hier zegt iemand wellicht Spanje als overwinterplek te gaan kiezen. Aangezien het nu niet binnen de routes van Skadi valt blijven wij in Italië. Beste uitgangspunt voor Adriatische Zee, Griekenland en terug naar Rome.

Op onze eerste dag in Marina di Ragusa wordt de buiskap geplaatst. Wat zijn we blij en wat is hij mooi en hoog. Wat een vakwerk Sisail!

De zonneschermen zijn bijna perfect, er moet nog een kleinigheidje aan veranderd worden en ze komen volgende week terug. We gaan daarna over tot het opmeten van de tent...wordt vervolgd :)

We kunnen Paolo helaas geen espresso aanbieden (tja, Italianen houden niet van een slappe bak) want we hebben ons espresso apparaat thuis gelaten voor de huurders. Op weg dus naar Ibleo, met de huurauto die we nog 1 dag hebben. We vinden bij Euronics een knus klein DiLonghi Nespresso-machientje. Wanneer de zon dan eindelijk doorbreekt, dat is 1 dag deze week, loopt de temperatuur weer aangenaam op, kunnen de katten lopen en wennen aan het boot/ponton-leven en lopen wij naar Delle Rose voor de cappuccino. Annelies valt met de glazen deur naar binnen en flapt er uit: ,, bella entrata haha". Waarop we meteen de aandacht krijgen. We proberen de aanlokkelijke zoetigheden te negeren maar Peter zwicht toch voor een Canolo.

Sicilië is niet veranderd, zoals het thuis niet is veanderd: de vluchteling staat nog steeds bij de Spar zijn hand op te houden (zij het in een nieuwe modieuze pantalon), de aardbeien zijn daar 6 euro voor 2 ons, en de winkel ligt vol met gigantische Paastaarten en eieren. Chocolade walhalla.

Je weer installeren op de boot heeft zijn tijd nodig en van lieverlee komen de klussen om de hoek kijken. De pen voor de loopplank die is vervaardigd door Wout Huibregtse, wordt door Peter na de hagel en storm van zondagochtend bevestigd. De nieuwe dynamo moet geinstalleerd worden en het schip moet schoon want het zit vol met plakkerig woestijnzand.

De Webasto kachel laten we voor wat het is. Na een uitzonderlijke opleving van een paar uur, heeft hij het toch weer begeven. We hebben de twee blaaskacheltjes aangezet in deze kille dagen. Een nieuwe brander (je moet er zowat elk jaar een kopen) kost 250,= euro. Laat maar. In deze contreien is uiteindelijk airconditioning belangrijker dan verwarming, zeker als je in de winter een paar maanden in je huis verblijft.

 
Positie op zee

19 - 21 maart, terug naar Sicilië

Terug naar de boot is zowel een opluchting als intensieve bezigheid. Terugkijkend op de drie maanden met naar huis rijden, thuis leven, terug naar Skadi reizen, hebben we het gevoel continue bezig te zijn geweest en nog steeds te weinig af hebben - in huis en tuin.

Het is 19 maart. We plannen 14.00 uur vertrek uit Nederland met de in Milaan opgehaalde auto (want dat scheelt ook nu 3500,= huurkosten). Eerste stop in de buurt van Thionville-Metz. Een voorspoedige reis in een hele comfortabele auto met twee Siamezen die weer even hun plek moeten vinden. Freija in de nieuwe fietsmand (was nog een zoektocht, want die is uit de mode nu iedereen met enorme kratten voorop de fiets fietst) en Odin op een volle nylon tas, in zijn vachtmandje, onder een deken, met geweldig uitzicht naar alle kanten - wanneer meneer wenst.

We rijden dik 400 km. en stoppen bij een Première Classe hotel, een zelfde type als Formule1. De naam doet veel vermoeden maar het concept is erg basic; een leuke klantentrekker van Accor-hotelgroup. Heel noord Frankrijk is rijk aan dit soort hotels. We zagen binnen een paar kilometer ook Campaniles, Ibissen en Mister Bed. Kost weinig, goed ontbijt, in ons geval zelfs een eigen nette douche en wastafel.

Het is nog moordend koud en het miniscule kacheltje verwarmt de kamer amper. Gelukkig heeft Annelies een kruik mee, waar 4 voeten op kunnen warmen. De katten vinden het geen gezellige kamer en duiken onder dekentjes liefst ook bij de kruik tot de vroege ochtend. We staan bibberend in de douchecel, ontbijten snel, vergeten de kruik en "zoef" we vertrekken weer. So far so good!

Het landschap biedt heerlijke dorpjes om doorheen te rijden trouwens, met de beroemde wijnhuizen, de wijngaarden in de heuvels, kerkjes en aankondigingsborden langs de weg van te bezichtigen kastelen. Wanneer we ooit een camper hebben willen we dit eens doorkruisen.

Het blijft grauw en koud tot aan de Gotthard-tunnel, waar poedersneeuw begint te vallen. We duiken de tunnel van 17 kilometer in, voor veel mensen een beangstigend idee, maar Gotthard is heus zeer veilig. Direct daarna schijnt de zon en rijden we op Milaan af, en daarna Genua. Het laatste stuk nekt ons. In donker en regen, een en al bochten door bergachtig gebied tot vlak aan de haven. We zijn te vroeg, we moeten een uur wachten. De katten zijn lief en geduldig. Dan rijden we de Ferry binnen en kunnen we de auto verlaten, helaas door een ruimte met veel herrie van opleggers die vastgezet worden. De katten zijn bang in hun mand. We snellen naar onze hut toe die gelukkig behoorlijk ruim is met comfortabele bedden, een goede badkamer en een flink venster met uitzicht op zee.

De Ferry vertrekt om 23.00 uur. Wij proberen te slapen. Dat wordt lastig, want de katten zijn onrustig door het gebrom van de motoren, de airco en de mensen met honden in de hutten op de gang met allemaal Pet Cabins. Odin wil weer diep onder een deken liggen. Ook wij zijn uit ons doen, erg moe en wat getressed. Katten en wij slapen echter pas tegen 05.00 uur in. Het wordt een trage reis, 19 uur met de Ferry. De volgende dag, we hebben maar kort geslapen, valt tegen. De monotoonheid van het varen en het gedreun en vooral het geschommel op een typische Middellandse Zee, met pieken en tegen elkaar hotsende golven maakt de reis saai en langdurig. Zelfs Freija is zeeziek, iets dat op Skadi zelden voorkomt. Ze passen zich verder aan. Af en toe is er een moment dat ze voor het venster kruipen en uit de hoogte (dek 8) op die rommelige zee neerkijken. Het heeft iets bekends maar toch is het anders. Ze beseffen heel goed dat we in transit zijn.

We hebben een tegoedbon voor een lunch waar we niet veel trek in hebben maar we besluiten die toch te verorberen want het zal nog lang duren eer we nog een maaltijd krijgen. In de eetzaal aan het buffet liggen wat lekkere gegrilde groenten, wat droge kippepootjes, pasta, sla kleffe aardappelen en een enkel stuk zandtaart met bessengelei. Het smaakt ook als zandtaart maar de maag is gevuld. We rekenen alsnog 16 euro af want alleen de pasta en kip blijkt vergoed te worden en niet de luxe ogende groenten en patat en bier.

1,5 uur voor aankomst worden wij uit de hut gejaagd. Dit wordt de passagiers opgedragen via de luidsprekers in de gangen en de hele horde moet zich verzamelen in de Copacabana Bar, mèt honden, katten en baby's. Wanneer wij besluiten niet "hutje mutje" in de Copacabana ruimte te wachten en ergens bij een trap de tijd uit zitten zien we dat alle hutten klaar gemaakt worden voor de volgende reizigers terug naar Genua. Zo gaat dat in de Grande Nave Veloce; een schip met de uitstraling van een Titanic ;met trappen bekleed met blauw fluweel, koperen balustrades en spiegelplafonds: persoonlijke service blijkt echter een illusie.

Om 20.30 uur zijn wij de laatsten die naar autodek A mogen lopen met bagage en katten, een verhaal apart waar we de lezer niet mee willen vervelen. Maar: dit was eens maar nooit meer. Een goed leermoment. Terwijl de reis naar Nederland zo een succes was per auto 2700 km. met hotelovernachtingen. Zeker voor de katten...

Peter is bekaf en moet alsnog enorme concentratie opbrengen om in het pikkedonker door de bergen van Sicilië te rijden, vanaf Palermo naar Marina di Ragusa aan de zuidkust. Smalle wegen met gaten; o ja dit is Sicilië. Onwijs veel bochten. Duisternis en autolichten. Prachtig overdag maar nu een ramp. Weinig verkeer maar we zijn toch bewust op de zogenaamde inhaal-gekken. Tegen 24.00 uur bereiken we de provincie Ragusa. Het bord met het wapen erop veroorzaakt een zucht van verlichting bij ons. En dan gebeurt er iets heel opmerkelijks...:

We dalen af naar de kust naar het dorpje Marina di Ragusa en bij de eerste rotonde van het dorp, er nog net buiten....staan de katten opeens op. Ze kijken rond, ze kruipen uit hun mand, ze staren naar buiten en oren zijn gespitst. Nooit eerder zijn ze hier geweest. Hoe kan dat?! We beseffen dat katten een ingeboren GPS hebben en wellicht veel meer telepatische gaven hebben dan wij mensen voor mogelijk houden.

Tot aan de haven zijn ze een en al verwachting. Dan ruiken ze de zee natuurlijk en verlangen naar buiten te gaan. We sluiten de auto af en lopen naar ons ponton met de katten in de manden, met hun kopjes buiten boord. Wanneer we bij de boot aankomen loopt Odin meteen naar de punt van het schip. Freija is nog wat onwennig maar herkent alles wel.

De boot ziet er geweldig uit: geen vocht mede door de aangeschafte ontvochtiger. Schoon en overzichtelijk. Kortom goed voor gezorgd door Tom en Susan van de Sirena. We maken de bedden op en ploffen erin. De katten ploffen ook neer, Odin dicht bij Peter, Freija in de fietsmand op de bank. Morgen zullen we alles wel weer neerzetten zoals we gewend zijn hier. Maar nu eerst slapen en misschien nog wel twee lange nachten, want het ging ons "niet in de koude kleren zitten".

 
Freija voor het slaapkamerraam

10 maart, de laatste loodjes

De laatste weken van onze overwintering in Nederland zijn aangebroken en we moeten nu het huis klaar gaan maken voor de huurders die gebruik gaan maken van het huis.

Afgelopen weken hebben we heel veel van het huis onderhanden genomen om het aantrekkelijker te maken voor de verhuur. Met name de laatste week is de tuin onderhanden genomen, de tegels zijn afgespoten, een klus van 2 dagen en Albert heeft de planten en bomen gesnoeid. Dat laatste resulteerde in een hele grote aanhanger met tuinafval. Maar. . . . . de tuin ziet er weer picobello uit.

In huis ook veel klussen gedaan, de vloer in de kamer schoongeschrobt en opnieuw in de White Wash gezet, ramen binnen en buiten gezeemd, de zolder opgeruimd en veel dozen met spullen van Annelies opengemaakt die al 3 jaar niet open zijn geweest en de werkkamer heringericht. Daarbij vindt je allerlei andere klusjes van het vervangen van lampjes tot het plaatsen van latjes of het dichten van gaten. Kortom we hebben het op onze manier heel druk gehad en het blijkt dat de weken toch wel heel snel voorbij zijn gegaan. De volgende winter zal zeker net zo nuttig besteed worden, waarbij ideeen van Annelies over huisinrichting en woningverbetering een belangrijke rol spelen. Hoe vaak we in de winter naar huis gaan hangt natuurlijk helemaal af van onze reisplanning, succesvolle verhuur van het huis en emotie over thuis. Alles kan 180 graden omdraaien bij flex-mensen als wij.

Voor de Skadi ook weer de nodige spullen aangeschaft. De topper is een nieuwe dynamo die 105 Ampère levert ipv de huidige die 40 Ampère levert. TIP:Bij de watersport winkel kost een nieuwe dynamo voo 80 Ampère € 800,= terwijl de 105 Ampère in Amerika inclusief vervoer en duoanekosten slechts € 200,= kost. Ook een Bluetooth Dongel gekocht om de regelaar van de zonnecellen goed te kunnen instellen. Hiermee zou dan de energie voorziening van de Skadi helemaal orde moeten zijn zodat we zelfs de airco af en toe kunnen bijzetten op het heetst van de dag.

De katten hebben het hier geweldig naar de zin, Freija loopt in en rond de tuin te snuffelen, naar vogels te mekkeren en muizen het leven zuur te maken. Odin is als grote "je weet wel kater" veel dapperder, hij houdt de hele buurt in de gaten, loopt de straat over naar de overkant en gaat zelfs de grote weg over naar het park. Ronjes van 3 a 4 km. met een snelheid van 15 km.per uur (GPS).Het zal op de Skadi wel weer even wennen zijn maar het is ook wel weer spannend om over onbekende pontons en schepen te gaan snuffelen.

Terug op de boot gaan we ons eens verdiepen in Griekenland. We krijgen veel tips en we maken afwegingen over het "ronden" van de Peloponnesos, want als de wind ons tegen werkt kan je die beter "tegen de klok in" varen. bij ons loopt alles ander anders: we hebben geen Portugese noord, we hebben wel wind mee naar Venetië, dus wat gaat de Griekse wind voor ons doen??

SKADI GOES "GREECE" Skadi heeft de Peloponnesos gerond en ligt in Crotone Calabrië. Wij zijn na 2 dagen autorijden thuis in Vlissingen aangekomen. Ons blog wordt de komende dagen bijgewerkt

 

 

Zeemeermensen

Nieuws over onze reis en onze site

Croatia news:

The advices of numerous boaters, owners and users of vessels as well as participants of the nautical sector in Croatia have been taken into account, and the tourist taxes for the year 2019 have been reduced up to 60%. The largest reduction is foreseen for flat-rate tourist taxes for the period of one year.

Skadi nieuws:

Komende maanden wordt geupdated op onze website: de alinea ankeren/havens/peloponnesos oost en zuid alsmede Ionische eilanden en vasteland

Komende maanden wordt geupdate onze Google routekaart---> SY Skadi routes 2018 en 2019 Griekenland

Plan 2020 Terug naar Kroatië. Plan 2021: Sardinië/Corsica/noordwest Italië/Monaco/Marseille/Barcelona. Zomerstop. Zuid Spanje/Canarische Eilanden tot maart 2021.Plan 2021: Canarische eilanden, Madeira, Azoren

Nieuwsbrieven: Wij schrijven momenteel de nieuwsbrief Griekenland en deze wordt dus binnenkort uitgestuurd. Wil je ook de meest recente nieuwsbrief onvangen geef dan links onderaan deze pagina je e-mailadres op.

9 februari 2019 geven wij een lezing over Griekenland op de Middellandse Zee-dag van Toerzeilers.

Skadi in de Literatuur

De Skadi, en wij, worden een paar maal vermeld in literatuur van zeilbladen en watersport sites. Hieronder kan je de verhalen teruglezen.

Skadi in Zilt 129

Skadi in Nauticlink editie 147 - februari 2017

Bezoekers vandaag: 50Laatste wijziging: 30-10-2018