Google 'Translate'

Skadi Discovery Tour
Zeilschip Skadi
 

West Peloponnesos vasteland (bijgewerkt 31/1/2019)

VASTELAND WEST  PELOPONNESOS

Jimbsail:,,de westkust van de Peloponnesos tot aan Pylos de Golf van Navarino, is voornamelijk een kust van passage. Je kunt van Pylos naar Zakynthos in één lange dag zeilen met de heersende stevige zomer NW wind maar je zou dan Olympia, de spectaculaire site van de originele Olympische spelen, missen. Noordpassages in de zomer zijn moeilijker. Veilige havens zijn voldoende voor dagpassages tegen de wind, vooral als u vroeg in de ochtend vertrekt voordat de wind op volle sterkte komt.

Kaap Akritas en Kaap Soukouli: Messinië omvaren naar de Ionische eilanden: de kaap van Messinie is geen beruchte kaap maar toch is het verstandig deze met goed weer om te varen. Ook het vertrek uit Methoni is lastig-de noordwesten wind bouwt eerder en sneller op en de golven ook, tot aan Pylos vaar je langs rotskusten en snel veranderende waterdiepten van 50 tot 300 meter. Ook bij redelijk goed weer kan je een kurkentrekker zee hebben (of kruiszee) met bijv. Wind uit noord noordoost, golven uit noordwest, tegelijk ook stroming uit zuidwest en terugkaatsende zee uit oost.

Methoni:

Kiparissia: Gratis aanmeren. Een druk stadje, geen toeristen, erg Grieks, aantrekkelijk gelegen onder een bergketen met een mooi centraal plein op ongeveer 2 km van de haven. Verlengde havenmuren bieden eersteklas beschutting, met gratis water en elektriciteit als je het kunt opsporen, (eigenlijk weghalen bij de pontons van de vissers) waardoor dit een handige stop is (met veel ruimte) op weg naar het noorden of het zuiden, en het is een mogelijke overwinterplek voor degenen die van Griekenland genieten en waar weinig Engels wordt gesproken. Ontdekkers kunnen klimmen naar stadje en het kasteel boven de stad - een goed uitzicht. Er zijn veel stranden langs de baai van Kiparissia. Stad is wat verwaarloosd maar trekt economisch weer aan. Veel winkeltjes, lokale bloemenzaak, bakker met goed ijs op het plein bij (mooie) kerk.

Pylos: SY SKADI: we betaalden €37,58 voor 4 dagen excl. VAT. Diesellevering! Drinkwater: een lokale man beheert de watervoorziening, voor 6 euro kun je je tanks vullen! Elektriciteit: 0,50 cent per kw. er is slechts één paal aan de zuidkant van de kade - je hebt een hele lange kabel nodig. Splitter is handig: we hebben onze eigen Splitter gemaakt, we hebben pluggen gekocht bij de verlichtingswinkel en hebben onze eigen splitter gemaakt voor minder dan de helft van de prijs die je in een nautische winkel koopt. Maar in de herfst van 2018 zullen hopelijk meer elektriciteitspalen worden geïnstalleerd. Een goede nautische winkel aan de oostkant van de haven, een duikcentrum en RentaScooter. Bezoek de Neokastro en het kleine maar verbazingwekkende mooie nieuwe archeologische museum dat in augustus 2018 is geopend. GESCHIEDENIS: Pilos of Navarino of Neokastro is een redelijk moderne stad in de diepe baai van Navarino waar een zeer beroemde zeeslag van de Britten, Fransen , en Russen tegen de Ottomanen in 1827. Deze slag verwoestte de Ottomaanse vloot en leidde tot Griekse onafhankelijkheid sinds de Turks-Egyptische troepen volledig waren afgesneden en overgeleverd aan de gratie van de Griekse rebellen.MARINA:

Modern Pylos ligt aan de baai van Navarino, maar het beroemde Pylos, de hoofdstad van Koning Nestor, de Homerische held, ligt noordelijk van de baai. Zeker een bezoek waard als je je kun inleven in de Minoische tijd.

Katakolon:

Anker noordelijk van de stadmuur. Twee pareltjes maken dit een "must stop" in weerwil van de blootstelling aan de (zeldzame) SE wind. Olympia (zie lager) en de Mercouri Wine Estate (link is extern) slechts 4 km ten noorden van de haven. Tour en smaak; ziet een goede moderne wijnmakerij op het werk. Jachtsteiger N in de haven,

SY Skadi op townquay: we gingen achtersteven aan tegen de W kade. Elektriciteit (5 nieuwe palen) en drinkbaar water beschikbaar. 10 euro per dag + 5, = elektriciteit en water per dag. Het zuidelijke deel van de haven is geschikt voor cruiseschip bezoekers naar Olympia, met een cluster van vrij smart cafés en restaurants in de buurt van de haven, tal van taxi's en autoverhuurbedrijven. Goedkope layup wal is mogelijk hier in een kleine tuin, met een lokale kraan, op maat gemaakte wiegen. Bussen naar het nabijgelegen Pyrgos, een drukke stad, vanwaar bussen naar Athene (8 keer per dag). Een kleine spoorlijn loopt 4-6 keer per dag door middel van Pyrgos naar Olympia wanneer cruiseschepen zijn in !!!. Aangename reis met de trein.

Car hire in Village Avis/Budget Cars-Kostas Thedorakopoulos. 40,= 1 dag. 118,= voor 3 dagen.

Preveza en Amvrakikos: Noonsite:,,The town is typically Greek and rather smart after receiving EU funding. It has many cafes, restaurants and shops. Clearance : Port authority:  Noonsite preveza and a direction to the port authority office. 

Veel zeilers in de Ionische kust gebruiken deze jachthaven voor een zomervakantie van twee maanden en overwinteringsplaats. Wasserette: Royal Frehness, de manager Aris doet alles voor je, hij zal proberen een distributeur voor onderdelen en service te vinden, je kunt een scooter huren of een privéautootje. Excursies: oud Nicopolis. Arta, scooterrit langs de noordkust, waar de viskwekerijen van Amvrakikos zijn of naar de zuidkust naar Vonitsa.

Anchorage: North west of the town marina. 38°58.242'N, 020°45.527'E

Dit is een populaire ankerplaats in een brede kreek, net Noord van Preveza Marina. De beste benadering is slechts N van de twee markeringsboeien die het kanaal aanduiden dat van de handelskade van Preveza naar de Golf van Amvrakikos loopt, waar de minste diepte meer dan 12 meter bedraagt.

Waarschuwing: Laat je niet verleiden om hier de hoek af te steken!, want er zijn ondieptes met de van nauwelijks 2,0 meter die zich uitstrekken over bijna 250 meter Noordoostelijk van de commerciële kade (die niet worden getoond in sommige populaire pilotboeken).
Houvast is goed op in de modder en de beschutting is uitstekend in alle, behalve extreme oostenwinden. We verlieten de ankerplaats voor Preveza Marina om veilig te zijn toen de Medicane onze kant opkwam. in 2018. We zagen een schip ankeren met een toch goede beschutting tegen noordoostelijke wind aan de noordoostkant van de baai.

PREVEZA MARINA (https://greek-marinas.gr/en/marinas/preveza-marina/)

Beschutting is goed en het stadscentrum ligt op 10 minuten lopen. Veel jachten maken hier hun boten schoon voordat ze naar een van de scheepswerven aan de andere kant van de baai trekken.
"Preveza Marina is gelegen in het hart van de kosmopolitische stad Preveza, zeer dicht bij het stadscentrum en op slechts 5 km van de luchthaven van Action Preveza Marina; heeft een ligcapaciteit van 300 ligplaatsen met een maximale lengte van 45m en 4,5m diepgang."

PREVEZA TOWN QUAY: Een geweldige plek als je graag in het centrum van een levendige boulevard bent, dicht bij de restaurants en winkels. Een dame komt om de kleine hoeveelheid geld te verzamelen. Water en elektriciteit op de kade. Maar .... wanneer de oostenwinden waaien, is er veel deining. Zeker erg ongemakkelijk boven 6 Bft. zelfs gevaarlijk als stormachtig wordt voorspeld. Je bent beter af in de jachthaven, duurder maar veiliger.

PREVEZA CLEOPATRA MARINA

http://www.cleopatra-marina.gr/

100 ligplaatsen en bezoekers-ligplaatsen. Maximale lengte 30m. Mooringlijnen en jachthavenpersoneel om te helpen. Alle faciliteiten, brandstof, wasserette, douches, gas, Chandler WiFi, geldautomaat, minimarkt, klein café, accommodatie, 24-uurs beveiliging.
Werf met 50-tons lift, 300 mastkraan, evenals een volledig scala aan reparatiemogelijkheden en een zeer groot opslaggebied aan de wal. Eigenaars mogen aan boord wonen en hard aan hun eigen boten werken.
Pas op voor de sterke stromingen bij de ingang van de haven en bij de brandstofplaats. Let op, deze jachthaven / werf is nogal geïsoleerd. Er is elke ochtend een minibus / watertaxi naar Prevezastad. Luchthaven op slechts 2 km afstand.

Ankerbaai Ullisi Bay/Two Rock Bay N 39 12.607 E 020 29.473: veel meer rotsen dan de voor de hand liggende, maar maak je geen zorgen, het is geen moeilijke ankerplaats. zeer mooie baai met een paar stranden verspreid aan de oostkant en een zandstrand aan het begin van de baai. Zeer goede bescherming van de W tot E maar open naar het zuiden. Goede grip op een zandbodem, het snorkelen naar het oosten is super ,verlaten plaats. Turquoise water, vissen, kliffen en volledige stilte. Leuk om aan de kant te gaan met de Dinghy. Geen last van muggen gehad in mei.

Igoumenitsa: goed beschut, maar heeft helemaal geen charme, omdat het een belangrijke veerhaven is, verbonden met Corfu, Patras, Brindisi, Bari, Ancona en Venetië. Een bus 4 dagen per week naar Preveza, soms dagelijks in het hoogseizoen, tijden variëren elk jaar. In plaats van het drukke Igoumenitsa kan je beter ankeren in:

Ormos Valtou / Mud Bay: Ormos Valtou Creek/Mud Bay is een oase met kleine enclaves van vissers aan de kusten. Het water is niet turquoise en soms wat troebel vandaar de bijnaam "Mud creek", maar wie gaat voor de serene rust vindt zijn plek hier,.vaar ver door tot dam voor de fishfarms - anker in modder goede ankergrond. Stilte.

IONISCHE  EILANDEN van zuid naar noord bevaren door Skadi:

Zakynthos (Zante): Zakynthos, een lawaaierige stad, druk tot in september. Gezellige stad, veel winkels.We betaald bij de Port Authority Zakynthos voor onze ligplaats: 7 euro per dag. De electra hebben we afgenomen van de marinero's van de yachtclub die zich als agent/tussenpersoon opwerpen en 20,= euro per nacht vragen voor de ligplaats wanneer je aankomt. Daarvan dragen zij 7 euro af aan de Port Authority. Wij hebben dat gewoon zelf gedaan. Het is erg druk met verkeer aan de kade. Motoren, brommers, fietsers, auto's, de dieselverkoper, alles raast voorbij de boten. De katten hebben hier geen rust gehad.

Keri: een mooie plek niet ver van de haven. 35 meter ketting in 7 meter water en als Peter gaat kijken bij het anker blijkt dit bijna helemaal in de modder verdwenen te zijn. We liggen dus als een huis zo vast.

Kefalonia Poros: wij betaalden €7,=.per dag inkl.water en elektra. Autohuur: Er staat vaak een auto van een rent-a-car maatschappij en op de auto de naam en telefoonnummer.  40,=euro per dag, twee dagen is minder betalen, 70 euro. Kade/weg is bij aankomst en vertrek van de Ferry heel druk, wandeling naar boven richting dorpscentrum is leuk met zicht op water, strandjes, dennebomen en de haven. Idyllische plek toch wel. Een pad leidt dan naarbeneden en daar ligt een nieuwe kleine boulevard aan een behoorlijk mooi strandje. Een vriendelijke omgeving, lieve bediening, een goede bakker en 2 geldautomaten (handig).

Ithaka: legendarisch groen eiland.Vathy: wij betaalden €10,50 per dag inkl. water en elektra. De Ferry doet Vathy niet meer aan, hij komt alleen nog aan in Pisos aan de westkust. Dat betekent dat er aanzienlijk minder beweging in de haven van Vathy is. Na 2 dagen goed ankeren besluiten wij vanwege de komende noordwesten winden en Catabatische valwinden aan de kade te gaan liggen. Dit wordt de zuidkade waar 6 schepen kunnen liggen. Verkeerde beslissing. Na een hele onrustige nacht - de wind en de golven beuken op de boot, gaan we toch aan westkade liggen. Veel scooterverhuur bedrijven. Prachtige rondritten over eiland!

Kastos: ankeren:

Lefkas: Nidri/Vlikho ankerbaai

Paxos: Ankeren Lakka

Corfu: Gouvia Marina en ankerbaai Corfustad

Eirikoussa: ankerbaai

Othonoi ankerbaai

wordt nog bijgewerkt januari 2019

 

 

 

 

Onze ervaring 2018

Wij vonden Peloponnesos varen erg leuk en voornamelijk erg mooi. Eén groot openluchtmuseum net als Italië. Ontzaglijke bergen en prachtige baaien en vooral de Ionische eilanden zijn prachtig groen met blauwe baaien. Noord Ionië ligt niet ver van Kroatië en doet er qua landschap soms aan denken en ook de Saronise eilanden hebben qua landschap veel van wat we gezien hebben in Kroatië, bergachtig en lieflijk tegelijk. Het is dus razend populair bij zeilers en met name charteraars.

Wat ons en anderen is opgevallen is dat gebieden die voorheen als stil/eenzaam werden bestempeld en dus een aanrader voor wie het pure en desolate Peloponnesos wil zien, nu ook door charterboten worden bezocht. Bijvoorbeeld Argolische Zee. Alhoewel de stadjes aan de westkant van de Argolische Golf authentiek zijn en zijn gebleven worden die nu ook bezocht door charterboten. Navplion begint een populaire charterhaven te worden; charterboten vertrekken van daar om de argolische Golf te varen en wie 2 weken de tijd heeft kan dus meer van de oostkant van de Peloponnesos bevaren.

Het zeilseizoen is zich gaan uitstrekken tot in oktober en begint ook eerder. Waar we dachten in naseizoen alleen te liggen, ankerbaai Varko tussen Nidri Levkas en Palairos-vasteland, maar we lagen toch nog met 30 schepen. Het is ons opgevallen dat er nu veel Russen, Polen en Oekrainers zijn. Veel Engelsen en helemaal veel Fransen.

Het is duidelijk dat charterboten zijn vertrokken uit Kroatië en uit Turkije. Alleen al 1700 privé jachten zijn uit Turkije weggegaan. Er wordt hier onder zeilers veel over gepraat en nieuws uitgewisseld. Bijzonder verhaal is dat een zekere chartermaatschappij in 1 nacht al zijn (tientallen) schepen heeft weggehaald.

De havens aan de Saronische en Argolische Golf zijn aan het voorbereiden om grootschalige ontvangst van boten. Kilada is uitgebreid met 380 plaatsen en er volgen nog meer havens. Voor de marina's die door de crisis niet operabel konden worden en er verlaten, afgetakeld en (gratis) bij liggen, is dus hoop. Sommigen zijn toch weer opnieuw kleinschalig geopend. Bijv in de Golf van Korinthe.

Alhowel Kroatië zijn enorme verhoogde cruiserstax heeft verlaagd is het niet te redden dat na wetsaanneming al direct veel schepen daar hun vaste ligplaats hadden opgezegd voor de komende jaren. Griekenland staat met open armen klaar.

Griekenland varen is sparen. Dit is absoluut waar. Zie prijzen kades en levensonderhoud.Soms besloten we toch in een dure marina te liggen voor comfort en ook om de katten wat meer bewegingsvrijheid te geven.

Niets dan vriendelijkheid en gastvrijheid in Griekenland. We vinden de Grieken ook pretensieloos. Wel trots op eigen land en cultuur.

Net als in Italië geldt dat de taal spreken (1 woord is al genoeg) en het maken van vriendjes je helpt bij diensten vinden en goedkope deals sluiten. ;)

 

 

Ionische eilanden havens en ankerplaatsen 2018

Diapontia eilanden: Othonoi, Erikoussa

Othonoi: Othoni is the first island you meet coming from Italy, with a height of 500 meters,there are two anchorages : one to the south (Ormos Ammos) and one to the north (Ormos Phyky)

Ormos Ammo: the most popular bay, also becouse is protect from the prevailing wind.It is not a big bay and in the summer fills up easily; be careful at night, when the wind changes, to do not touch another boat.The botton is sand and weed, mostly good holding, anchor in 2-10 metres where convenient without blocking the approaches for the ferry (Est side) In the event of winds from S / SE the bay on the north side ORMOS FIKI offer a good shelter.

Erikoussa: the bay (S side) is large with many anchorages on sandy bottom, and has a really beautiful beach.Good shelter for the prevailing NW wind, on the W side there is a small harbour with mostly 1,5/2,5 metres depths. Stern-to or alongside the quay, free of charge untill the 6th of June. Ashore there are several tavernas which often have fresh fish, and limited provisions can be obtained.

Corfu / kerkira

Gouvia Marina: http://www.medmarinas.com klik op pricelist. Prices do not include VAT 24%.Correspond to stern berthing. Alongside berthin g is charged +80% • Include water and 220 V electricity consumption. Potable water and electricity consumption for 380 V or 220 V more than 32 A, according to prepaid cards.Daily fees are valid from the time of arrival until 14:00 of the next day. Extra charge 50% for catamarans. Annual prices include 17% discount which applies only to advance payment.

 

Petriti Anchorage anchor south of reef with chapel- take the Dinghy to the Restaurant Panoramo pontoon. 

Yachts anchor in the bay SE of the harbour, where depths of 3.0 – 7.0 metres can be found. The holding is excellent in sand and weed. Shelter here is reasonable in the prevailing NW winds, although there is a slight swell even in light northerlies. Anything E or S in the wind if strong would render the anchorage untenable.

LEVKAS

ITHAKA

Vathy: Motor rent 125 cc  at Emoikiasi motopodilaton: 20,= euro for one day. The only gassoline station in northern Ithaka is at the larger village of Stavros!

ZAKYNTHOS / ZANTE

Scooter rent: Auto-moto Sakis Zakynthos town 15,= per day

(wordt in de herfst van 2018 bijgewerkt)

 
Moorspots

Onze voorbereiding

Moorspots App--->https://www.moorspots.com

Wij promoten de nieuwe app Moorspots en zullen daarin aangeven waar we zijn geweest met onze bevindingen.

 

Om onze reis voor te bereiden en onderweg informatie over ankerplaatsen op te zoeken gebruiken wij de websites:

De Pilot van Rod Heikell 2002 en Heikell's Ionian 2012

Veel zeilvrienden hebben ons tips gegeven en we zijn volgers van blogs van een aantal Griekenland-vaarders.

Met onze ervaringen hopen wij anderen te helpen

Moorspots: Find info, photos and reviews for marinas and anchorages worldwide

 

SKADI GOES "GREECE" Skadi ligt in Crotone Calabrië. We zijn de boot aan het inruimen en klaar maken voor vertrek naar Griekenland.

Klik hier voor---> Skadi route 2019

2020: terug naar zuid Dalmatie/rondje Sicilië
2021: Italiaanse westkust Balearen, Barcelona
2022: zuidelijk naar Andalusië, Portugal en in de winter doorvaren naar de Canarische eilanden
2023: Madeira, Azoren

 

 

SY Skadi in Crotone

Nieuws over onze reis en onze site

Bijgewerkt op de site: de alinea voorbereiding reis 2019 Griekenland

  • zo nu en dan wordt gewerkt aan de alinea: boeken en tips
  • info en route over onze Griekenland route 2018 vind je nog onder "Havens/ankeren"
  • Nieuwsbrief Griekenland deel 4 is verstuurd. Klik hier voor ---> de nieuwsbrieven Griekenland deel 1 t/m 3  Wil je ook de meest recente nieuwsbrief onvangen geef dan links onderaan deze pagina je e-mailadres op.

Skadi in de Literatuur

De Skadi, en wij, worden een paar maal vermeld in literatuur van zeilbladen en watersport sites. Hieronder kan je de verhalen teruglezen.

Skadi in Zilt 129

Skadi in Nauticlink editie 147 - februari 2017

Bezoekers vandaag: 22Laatste wijziging: 22-04-2019

Andere vertrekkers