Google 'Translate'

Skadi Discovery Tour
Zeilschip Skadi
 

Algemeen

De tuigage van de Skadi is aangepast met een wegneembare Kotterstag. Plan was om trimbare achterstagen aan te brengen, maar hier zien we vanaf vanwege de hoge kosten ( 2 extra spanners a 800,= euro) en het geringe rendement t.a.v. snelheidswinst. We hebben per slot van rekening geen haast.

Kotterstag

Om een tweede kleiner voorzeil te kunnen voeren zonder de rol-Genua te hoeven verwisselen is een kotterstag gemonteerd. Hierop wordt een High Aspect Fok gevoerd en is er een stormzeil. Bij weinig halve wind kunnen dan de Genua en de High aspect gelijktijdig gevoerd worden. Bij veel wind alleen de High Aspect en bij "achterlijke" wind beiden "gevlinderd".

Met name de laatste zeilvoering is bedoeld voor een oversteek van de Atlantic in de passaat gebieden.

 

Nieuwe Zeilen

Bij Boottiek-Zeilmakerij Wessel van de Werf in Made Noord Brabant is een nieuwe set zeilen gekocht.

Gekozen is voor Laminaat zeilen DCX-M 9,2 Oz. Dit is een laminaat uitvoering die bestand is tegen het felle UV licht in de (sub) tropen. De kleur is lichtgrijs wat hopelijk minder pijn doet aan de ogen in de felle zon die ons te wachten staat.

Het gaat om 3 zeilen:

Genua 120% High Performance Tri-radiaal Grijs, 33m2

Inclusief:

  • Rolversterking
  • Foam / Shapetape in het voorlijk
  • Dralon UV beschermingsstrook
  • Offshore afwerking (naadpatches, 3 x stikken . . .)
  • Dieptelijnen, tell-tales en zeilzak

High Aspect / Kotterfok High Performance Tri-radiaal Grijs, 22 m2

  • Koperen stagleuvers
  • Dieptelijnen en tell-tales
  • 3 verjongde latten op het achterlijk
  • Offshore afwerking (naadpatches, 3 x stikken . . .)
  • Lange zeilzak met rits

Grootzeil High Performance Tri-radiaal Grijs, 39 m2

  • 3 reven met ClewBlocks
  • Toplat en 2e lat volledig doorgelat (totaal 4 latten)
  • Verjongde latten
  • Cunningham-hole
  • Alle leuvers Rutgerson Karren
  • Reguleerlijn bedienbaar op het voorlijk
  • Offshore afwerking (naadpatches, 3 x stikken . . .)
  • Dieptelijnen, tell-tales en zeilzak

Keuze van de Voorzeilen

Gekozen is een kleinere Genua, normaal wordt de Oceanis 40 geleverd met een 140% Genua (39 M2), nu wordt uitgegaan van een 120% Genua (33 M2).

Bij weinig wind kan de High aspect op de kotterstag bij de Genua gezet worden waardoor er voldoende zeil komt te staan en er extra gebruik van wordt gemaakt door de spleetwerking tussen de Genua en de High Aspect. Dit kan gevoerd worden tot 3 Bft.

Van 3 tot 5 bft kan de Genua volledig blijven staan en hoeft er niet "gerold" te worden waardoor er geen mindere prestatie komt door het inrollen.

Vanaf 5 Bft en hoger wordt de Genua weggerold en wordt de High Aspect op de Kotterstag gevoerd.

Er is ook nog een stormzeil aangeschaft (in knal oranje - Willem zou er trots op zijn) dat met leuvers aan de Kotterstag wordt gehezen.

Grootzeil

In het grootzeil worden verjongde latten gebruikt. Dit betekent dat de latten de meeste buiging hebben op de plek waar in het zeil de meeste bolling zit. Hierdoor is het zeil veel vormvaster.

Voor het grootzeil is gekozen om geen normale leuvers te gebruiken maar overal gebruik te maken van Rutgerson Karren. Dit maakt het hijsen en laten vallen van het Grootzeil veel eenvoudiger.

Op deze manier ontstaat de meest optimale zeilvoering voor de meeste weersomstandigheden.

 

Nieuwe Genua en Grootzeil

Genua en Grootzeil van SY Skadi

De nieuwe Genua en het nieuwe Grootzeil.

 

Navigatie Algemeen

In deze paragraaf wordt een overzicht gegeven van de navigatie hulpmiddelen die aan boord zijn voor het Rondje Atlantische oceaan en de Middellandse Zee. De navigatie doen we m.b.v. de boord apparatuur van Raytheon. Deze bestaat uit de standaard Dieptemeter, Tridata Log, Windmeter, Stuurautomaat, een C80 Plotter en een AIS 365 transuser. En tevens maken we gebruik van de I-pad.

De Plotter maakt gebruik van de Navionics kaarten versie 2017. Jaarlijks worden deze ge-updatet.

Sinds 16 januari 2016 is een AIS Transponder geinstalleerd i.p.v. de reeds aanwezige ontvanger. Hiermee kunnen wij niet alleen andere schepen zien, maar worden wij nu ook door andere schepen opgemerkt.

Op de Windows PC draait ook "open CPM" met de laatste versie zeekaarten van de gehele wereld.

 

 

Boord PC Hardware

De Boord PC is een FIT PC Type PC3 met een 256 GB Solid State disk. Deze gebruikt max 8 Watt.

Als monitor is nu een19" LED TV geinstallerd. In het voorjaar als de mast gestreken wordt wordt op de eerste zaling op ca 15 M een Glomex Omnidirectional TV antenne gemonteerd. De Monitor kan dan als PC Monitor en als  TV gebruikt worden.

Als Backup device is een 1 TB Toshiba disk in gebruik.

In Gibraltar zal, als we uit de Middellandse Zee komen, de SSB (korte golfzender) worden geïnstalleerd om op open water “GRIB-files” met zeer betrouwbare wereldwijde meteorologische informatie op te halen.

Een Personal Location Beacon ( SPOT Trace Track) wordt per persoon aangeschaft en gedragen bij nacht op het dek. Hierdoor kunnen wij bij een "man overboord situatie" de positie van die persoon zien op de Plotter.

 

 

Boord PC Software

Voor weerinformatie wordt gebruik gemaakt van ZyGrib en Windyty. De Gribfiles worden normnaal opgehaald via een internet verbinding maar de bedoeling is dat tijdens grote oversteken de informatie via SSB wordt opgehaald.

Als Logboek draait TripCon 3.2.2

 

Aanpassingen aan de verstaging

Kotterstag

Voor het voeren van de High Aspect is een nieuwe wegneembare Kotterstag gemonteerd. Deze moet wegneembaar zijn als er alleen op de Genua wordt gevaren en hij in de weg zou zitten bij het overstag gaan.

Een "normale" Kotterstag zit ter hoogte van de 2e zaling, bij Beneteau grijpt deze vlak onder het aangrijppunt van de rol-Genua aan. Het voordeel is dat er dan geen bakstagen gebruikt hoeven te worden.

De onderste punt van de Kotterstag moet aangrijpen op het Schot in de anker-kluis. Hiervoor is er bij Beneteau een speciale putting beschikbaar.

 

Wind stuur inrichting

Voor de windstuurinrichting is de keuze gevallen op de Windpilot (Pacific MF4, Wheel). Deze inrichting is eenvoudig gemonteerd op het Zwemplateau zonder beugels naar de achterscoop. Hierdoor kan het Zwemplateau gebruikt blijven worden om aan boord te komen na het zwemmen zonder halsbrekende toeren uit te halen met allerlei beugels.

Vòòr vertrek wordt de stuurinrichting nog iets naar achteren verplaatst om doorgang via het Zwemplateau ruimer te maken.

 

Moorspots: Find info, photos and reviews for marinas and anchorages worldwide

Skadi vaart tussen vasteland Myticas en eiland Ithaka. Op vaart langs mooie plekken op de Ionische eilanden. Rond 18 septeber naar Prèveza en 1 oktober terug naar Italiaanse wateren. Skadi gaat weer in Crotone op de kant. 23 oktober rijden wij naar Vlissingen in drie dagen tijd. Zie route 2019 Griekenland;(wordt regelmatig bijgewerkt.

  • 2020: idee: terug naar Venetië, dan naar Slovenië, Kroatië, zuid-Italië/Apulië
  • 2021: mogelijk  tegen de klok in om de Peloponnesos, Kreta, stukje Dodecanesen
  • 2022: Italiaanse westkust Balearen, Barcelona, zuidelijk naar Andalusië, Portugal en in de winter doorvaren naar de Canarische eilanden, door naar:
  • 2023: Madeira, Azoren en nazomer terug naar Iissabon, zuid portugal en zuid Spanje

 

 

 

SY Skadi Odin Vlikhobaai

Nieuws over onze website

Skadi website

 

 

Skadi in de Literatuur

De Skadi, en wij, worden een paar maal vermeld in literatuur van zeilbladen en watersport sites. Hieronder kan je de verhalen teruglezen.

Skadi in Zilt 129

Skadi in Nauticlink editie 147 - februari 2017

Skadi Interview in Moorspots Blog

Bootmagazine nr 58: editie april/mei 2019

Bootmagazine nr 59: editie juni/juli 2019

Bootmagazine nr 60 editie augustus/september 2019 volgt spoedig

 

Bezoekers vandaag: 130Laatste wijziging: 15-09-2019

Andere vertrekkers