Vertaal deze website

Skadi World Tour
Zeilschip Skadi
 

Algemeen

De tuigage van de Skadi is aangepast met een wegneembare Kotterstag. Plan was om trimbare achterstagen aan te brengen, maar hier zien we vanaf vanwege de hoge kosten ( 2 extra spanners a 800,= euro) en het geringe rendement t.a.v. snelheidswinst. We hebben per slot van rekening geen haast.

Kotterstag

Om een tweede kleiner voorzeil te kunnen voeren zonder de rol-Genua te hoeven verwisselen is een kotterstag gemonteerd. Hierop wordt een High Aspect Fok gevoerd en is er een stormzeil. Bij weinig halve wind kunnen dan de Genua en de High aspect gelijktijdig gevoerd worden. Bij veel wind alleen de High Aspect en bij "achterlijke" wind beiden "gevlinderd".

Met name de laatste zeilvoering is bedoeld voor een oversteek van de Atlantic in de passaat gebieden.

 

Nieuwe Zeilen

Bij Boottiek-Zeilmakerij Wessel van de Werf in Made Noord Brabant is een nieuwe set zeilen gekocht.

Gekozen is voor Laminaat zeilen DCX-M 9,2 Oz. Dit is een laminaat uitvoering die bestand is tegen het felle UV licht in de (sub) tropen. De kleur is lichtgrijs wat hopelijk minder pijn doet aan de ogen in de felle zon die ons te wachten staat.

Het gaat om 3 zeilen:

Genua 120% High Performance Tri-radiaal Grijs, 33m2

Inclusief:

  • Rolversterking
  • Foam / Shapetape in het voorlijk
  • Dralon UV beschermingsstrook
  • Offshore afwerking (naadpatches, 3 x stikken . . .)
  • Dieptelijnen, tell-tales en zeilzak

High Aspect / Kotterfok High Performance Tri-radiaal Grijs, 22 m2

  • Koperen stagleuvers
  • Dieptelijnen en tell-tales
  • 3 verjongde latten op het achterlijk
  • Offshore afwerking (naadpatches, 3 x stikken . . .)
  • Lange zeilzak met rits

Grootzeil High Performance Tri-radiaal Grijs, 39 m2

  • 3 reven met ClewBlocks
  • Toplat en 2e lat volledig doorgelat (totaal 4 latten)
  • Verjongde latten
  • Cunningham-hole
  • Alle leuvers Rutgerson Karren
  • Reguleerlijn bedienbaar op het voorlijk
  • Offshore afwerking (naadpatches, 3 x stikken . . .)
  • Dieptelijnen, tell-tales en zeilzak

Keuze van de Voorzeilen

Gekozen is een kleinere Genua, normaal wordt de Oceanis 40 geleverd met een 140% Genua (39 M2), nu wordt uitgegaan van een 120% Genua (33 M2).

Bij weinig wind kan de High aspect op de kotterstag bij de Genua gezet worden waardoor er voldoende zeil komt te staan en er extra gebruik van wordt gemaakt door de spleetwerking tussen de Genua en de High Aspect. Dit kan gevoerd worden tot 3 Bft.

Van 3 tot 5 bft kan de Genua volledig blijven staan en hoeft er niet "gerold" te worden waardoor er geen mindere prestatie komt door het inrollen.

Vanaf 5 Bft en hoger wordt de Genua weggerold en wordt de High Aspect op de Kotterstag gevoerd.

Er is ook nog een stormzeil aangeschaft (in knal oranje - Willem zou er trots op zijn) dat met leuvers aan de Kotterstag wordt gehezen.

Grootzeil

In het grootzeil worden verjongde latten gebruikt. Dit betekent dat de latten de meeste buiging hebben op de plek waar in het zeil de meeste bolling zit. Hierdoor is het zeil veel vormvaster.

Voor het grootzeil is gekozen om geen normale leuvers te gebruiken maar overal gebruik te maken van Rutgerson Karren. Dit maakt het hijsen en laten vallen van het Grootzeil veel eenvoudiger.

Op deze manier ontstaat de meest optimale zeilvoering voor de meeste weersomstandigheden.

 

Aanpassingen aan de verstaging

Kotterstag

Voor het voeren van de High Aspect is een nieuwe wegneembare Kotterstag gemonteerd. Deze moet wegneembaar zijn als er alleen op de Genua wordt gevaren en hij in de weg zou zitten bij het overstag gaan.

Een "normale" Kotterstag zit ter hoogte van de 2e zaling, bij Beneteau grijpt deze vlak onder het aangrijppunt van de rol-Genua aan. Het voordeel is dat er dan geen bakstagen gebruikt hoeven te worden.

De onderste punt van de Kotterstag moet aangrijpen op het Schot in de anker-kluis. Hiervoor is er bij Beneteau een speciale putting beschikbaar.

 

Nieuwe Genua en Grootzeil

Genua en Grootzeil van SY Skadi

De nieuwe Genua en het nieuwe Grootzeil.

SKADI GOES "GREECE" Skadi heeft de Peloponnesos gerond en ligt in Crotone Calabrië. Wij zijn na 2 dagen autorijden thuis in Vlissingen aangekomen. Ons blog wordt de komende dagen bijgewerkt

 

 

Zeemeermensen

Nieuws over onze reis en onze site

Croatia news:

The advices of numerous boaters, owners and users of vessels as well as participants of the nautical sector in Croatia have been taken into account, and the tourist taxes for the year 2019 have been reduced up to 60%. The largest reduction is foreseen for flat-rate tourist taxes for the period of one year.

Skadi nieuws:

Komende maanden wordt geupdated op onze website: de alinea ankeren/havens/peloponnesos oost en zuid alsmede Ionische eilanden en vasteland

Komende maanden wordt geupdate onze Google routekaart---> SY Skadi routes 2018 en 2019 Griekenland

Plan 2020 Terug naar Kroatië. Plan 2021: Sardinië/Corsica/noordwest Italië/Monaco/Marseille/Barcelona. Zomerstop. Zuid Spanje/Canarische Eilanden tot maart 2021.Plan 2021: Canarische eilanden, Madeira, Azoren

Nieuwsbrieven: Wij schrijven momenteel de nieuwsbrief Griekenland en deze wordt dus binnenkort uitgestuurd. Wil je ook de meest recente nieuwsbrief onvangen geef dan links onderaan deze pagina je e-mailadres op.

9 februari 2019 geven wij een lezing over Griekenland op de Middellandse Zee-dag van Toerzeilers.

Skadi in de Literatuur

De Skadi, en wij, worden een paar maal vermeld in literatuur van zeilbladen en watersport sites. Hieronder kan je de verhalen teruglezen.

Skadi in Zilt 129

Skadi in Nauticlink editie 147 - februari 2017

Bezoekers vandaag: 54Laatste wijziging: 30-10-2018