De bemanning van Skadi
23 april 2023 reeds...
Peter Tilburgs is nu 73 jaar en op 1 september 2009 met de VUT gegaan. Hij is daarna nog als ZZP'er aan het werk geweest maar is gestopt op 15 mei 2015. Peter voer toen al meer dan 30 jaar met als belangrijkste vaargebieden het IJsselmeer, de Waddenzee, de Noordzee - naar de Oostkust van Engeland, de Zuidkust van Engeland en de Franse kust tot aan de Engelse Kanaal eilanden. Ook heeft hij een tocht gemaakt door Schotland, de Ierse zee en langs Zuid Engeland terug. Het is al jaren een droom van hem om met zijn schip een meerjaren reis te gaan maken. Hij heeft de Skadi in 2007 speciaal met dit doel nieuw aangeschaft. In eerste instantie wilde hij de Middellandse Zee overslaan en naar de Cariben varen en wellicht nog verder. Doordat Annelies graag de Med in wilde, vaart de Skadi daar tijdens de eerste jaren van de reis...één van de mooiste zeeën van de wereld.
Op 5 januari 2014 heeft Peter Annelies voor het eerst ontmoet na kennismaking in december 2013 via internet.
Annelies, Haagse en dus affiniteit met de zee, had geen enkele zeilervaring, en heeft in april 2014 haar Maidentocht gemaakt op de Skadi. In de loop van dat jaar heeft ze veel praktijk ervaring opgedaan tijdens de vele tochten die ze samen met Peter heeft gemaakt. De combinatie van de mens Peter, het avontuur met de boot en het vooruitzicht verre bestemmingen te ontdekken, deed haar besluiten het werkend leven vaarwel te zeggen, de pumps in de kast te gooien, bootlaarzen te kopen en een zeilpak aan te schaffen. Maar een stadse vrouw wil ook op zeilreis wel eens uit, dus de chique jurk hangt in de kajuitkast naast het kostuum van Peter en de parels liggen in het scheepsboudoir en er is ruim keuze uit schoenen.
De Skadi is op 23 mei 2015 na een geweldige vertrekkersborrel met de voltallige bemanning uit Vlissingen vertrokken voor een reis van onbepaalde duur. Het eerste jaar langs de Atlantische kusten van Frankrijk, Spanje en Portugal. In 2016 besloten wij linksaf de Middellandse Zee in te gaan voor tenminste 1 jaar. We hebben overwinterd in Marina di Ragusa, Sicilië In tegenstelling tot de meeste Med-zeilers zijn wij niet tussendoor naar huis gegaan. 17 mei 2017 begonnen wij aan ons derde zeiljaar: de Adriatische Zee. Een onvergetelijke positieve ervaring van de Italiaanse oostkust tot Venetië, Kroatië en Montenegro. Die winter gingen wij voor het eerst naar huis mede om orde op zaken te stellen zoals vertrek van vaste huurder. In 2018 voeren wij naar Griekenland, Kanaal van Korinthe door, naar Athene en de Egeische Zee in. Tegen de klok in de Peloponnesos om. In 2019 via het Korinthe Kanaal naar Evia Sporaden en Chalkidiki. In coronatijd 2020 verkenden wij "de vergeten kusten" van de Golf van Korinthe en in 2021 bezochten wij wederom het eiland Evia en ook de Golf van Volos maar vanwege de conditie van Annelies trokken wij terug naar Ionische wateren. Ook in 2022 en 2023 genoten wij van Ionië. Meegemaakt: 2 x een orkaan. Eerste in 2018, hiervoor geschuild in Prèveza Marina, 2e maal in 2021 en geschuild in Paleros.
Annelies is volwaardig stuurvouw en bedreven in het zoeken naar ankergrond, diepte en ankeren zowel als anker ophalen. We werken met koptelefoons zodat we continue in contact staan over de ankerplaats of kade waar we aanleggen en of het een goede keuze is. Dit heeft veel vergemakkelijkt. Ook hebben wij een groot inzicht gekregen in weersomstandigheden, type vaarwater en de wind die onvoorspelbaar blijkt en de zee die binnen korte tijd van kalm naar hoog en ruw kan veranderen. Kapen varen doen wij berekenend en ervaren. Kennen onze schuilbochten en zijn bedacht op valwinden soms met 7 bft. De Med is een uitdaging en er wordt wel gezegd: wie de Med kan varen kan met gemak de oceaan over.
Nu in 2023 kijken wij terug op 9 seizoenen droomreis en zoals ons artikel "Skadi te koop" vertelt, blijft er geen andere keuze over dan de boot te verkopen. Annelies heeft voor meer herstel de rust van thuis nodig, van een huis. Ter herinnering aan de lezer: alle klachten van Annelies komen voort uit de verkeerd geplaatste verdoving van een tandarts: de aangezichtspijnen, het ontregelde zenuwstelsel in heel het lijf. We hebben ooit besloten niet over te steken naar de Carieb, we hebben geen zin om de boot terug te varen naar Spanje en geen energie en lust om een rondje Canarische eilanden te doen of Azoren. Ooit een idee, maar nu mede door de klachten van Annelies en zeker ook door de Coronatijd zijn onze plannen sterk beinvloed. Er blijft dan niets anders meer over dan het Griekenland en dat is en blijft prachtig varen, maar er komen steeds nieuwe wensen. We zouden ook zo graag anders gaan reizen, of Duitsland, rivieren, Ardennen, Alpen, Spanje's vasteland en de Haute Savoie willen zien. Vliegen naar Amerika, Nieuw Zeeland...En helemaal weer lekker thuis wonen en genieten van de welvaart en het Nederlandse leven, afgewisseld met overwinteren in Europese warmere oorden of...zuid Afrika. Wensen genoeg en daarom gaat Skadi in de verkoop. Daarbij mogen we dankbaar zijn voor alle geweldige vaarjaren en ervaringen en voor onze verdere gezondheid. De energie van Peter en de liefde van de katten.
Siamezen aan boord
Odin en Freija zijn 2 Siamese "je weet wel" katten van nu 11 jaar, broer en zus uit het zelfde nestje. Deze reis is de eerste keer dat ze aan boord mee zijn gaan. De katten moesten veel leren, met name luisteren. Peter en Annelies zijn Cat-whisperer geworden. De katten lopen naast ons, vaak niet aan een tuigje en gehoorzamen bij elk bevel. Beloning is belangrijk in de vorm van liefde en een snoepje. Gebleken is dat een kat aan boord houden niet moeilijk is, maar wel aandacht en zeker zorg vereist. In ruil daarvoor krijg je veel gezelligheid en knuffels terug.
In de loop van 9 jaar reizen per zeilboot zijn de katten gewend aan de structuur aan boord. Die structuur is grotendeels gebaseerd op het welbevinden van de katten. Zo zeilen wij niet meer onder grote helling. Bij elke stap, verandering van zeil, bij aanleggen en afvaart gaat allereerst de aandacht naar de katten: dat ze op hun rustige veilge plaats liggen, dat wij hen niet in de weg lopen als ze juist gaan eten, onze bewegngen zijn vloeiend en zonder lawaai om ze geen stress te geven. Een kat heeft ruimte nodig en een privé m te eten en naar de bak te gaan. Als zij dat doen houden wij ons even stil. Een kat heeft een plek nodig waar hij zich veilig voelt, thuis kan dat een aparte kamer zijn, op een bed of in de tuin onder in een houthok of struik. In het begin was Odin erg zenuwachtig van alle geluiden en bewegingen en vooral van drukdoen van ons o andere mensen. Maar Peter kon hem ltijd troosten en dicht bij zich houden waarna het overging. Toen gaven we nog geen kalmerende pilletjes. Wel een Homeopathische maar die hielpen niet.
Door de communicatie (nee is nee) weten de katten wat niet mag, zoals te dicht bij de zwemtrap komen tijdens een vaartocht. Het is verboden over de gangboorden te lopen tijdens varen. Ze moeten in de mand en gaan er vanzelf in wanneer de motor gestart wordt: het sein dat we gaan vertrekken. De mand is veilig.
We zijn ons ervan bewust dat we niet alles kunnen doen met katten aan boord. Minder vrijheid hebben om een hele dag of zelfs 2 van boord te gaan om iets moois te bezoeken. We beseffen dat een oceaan-oversteek wellicht niet voor ons vieren is weggelegd maar het Med avontuur is al indrukwekkend genoeg voor allemaal. Ooit wanneer de katten er niet meer zijn kunnen we grotere reizen maken- we hebben ons daarbij neergelegd. Het compromis dat we maakten had tot gevolg dat we onze ambitie om de wereld over te steken moesten laten vallen maar daar tegenover staat het gezelschap, de afleiding, de troost en de onvoorwaardelijke liefde van je dier. Weeg dat alles af wanneer je huisdieren mee neemt. Je zorgt voor een dier, die taak heb je ooit op je genomen. En je weet dat het je beperkt. Of je zorgt ervoor dat je dier een ander en wel heel goed baasje krijgt, een familielid of goede vriend(in).
Wij zijn trekkers
Europa - een Walhalla van erfgoed.
Wij zijn trekkers, geen reizigers. Wij reizen niet naar de zon, wij varen mèt de zon. Wij hebben geen ander reisdoel, dan binnen elke mijl het land en het volk, cultuur en natuur (en binnen Europa wemelt het daarvan) te ontdekken en de wereld door nieuwe ogen te mogen zien. We genieten van elke zeildag maar vooral van de dagen dat we (eventueel een auto huren en-) de verscheidenheid aan cultuur en natuur kunnen "opsnuiven"; met bewoners te kunnen kennismaken en te leren over hun gewoontes en tradities.
Reis zonder tijdsbestek
Wij reizen zonder tijdlimiet. Dat betekent dat we hopen minstens 9 à 10 jaren te varen, zolang we gezond blijven en er geen ingrijpende dingen gebeuren. Wij hebben geen ambitie om te wedijveren met anderen die meer mijlen maken of andere mijlen maken dan wij, waardoor wij onbekende "schatten" zouden overslaan en spijt zouden krijgen die niet gezien- of beleefd te hebben. We wensen geen prestatie te leveren, al vindt men onze reis en reisduur (de eerste 2,5 jaar zonder pauze in Nederland) meer en meer een prestatie. Gerekend met de autotocht met katten naar de boot en terug. En de zorg die verhuur van ons huis met zich meebrengt.
We absorberen op reis indrukken, en spiegelen deze af tegen de maatschappij die wij achter ons gelaten hebben en tegenover het beeld dat ons wordt voorgeschoteld op school, in boeken en kranten, op TV. En in al die landen die we bezoeken passen we ons aan aan het levenstempo, maken we mee hoe zieknhuisbezoek is geregeld en onderzoek, en kijken we naar de verschillen. Verschillen? Het is niet beter of slechter in een ander land. Het is gewoon anders!
Onze reis is zich gaan kenmerken door rust, geduld, comfort en genieten. We jakkeren niet, want we hebben alle tijd. We wachten tot de juiste weersomstandigheden zich aankondigen om heerlijk te varen. We gebruiken daarvoor 4 meteorologische websites. LAmma in IItalië en de Adriatische Zee, Windy premium praktisch overal, In Griekenland nu ook Ventusky. We zijn ervaren Med-zeilers geworden, die soorten (kruis-)zeeën herkennen, veranderend weer zien aankomen en onprettige tot gevaarlijke omstandigheden op zee kunnen vermijden door te wachten met uitvaren of een veilig oord te vinden, bijv. vanwege de komst van een oorkaan! Meestal ontwikkelt zich deze tussen Tunesië en Malta.
De Skadi is ons drijvend huis en is van bijna alle gemakken voorzien. Naarmate je langer vaart ontstaan er andere wensen om de boot in te richten of aan te passen aan gemak, aan kou, hitte en zon (veel zonneschermen en raamschermen), insekten. Ook qua kastjes- en keukeninrichting, en (on-)nodige spulletjes. Prioriteiten gaan veranderen aangaande energie, watergebruik, gemak. Zouden we overnieuw vertrekken dan zou er veel anders gaan en zouden we andere investeringen hebben gedaan. Meer zonnecellen, meteen Lithiumbatterijen, meteen airco liever dan een Webasto kachel, een zoutwaterspoelkraan in de keuken en een spoelkraan om de ankerketting af te spuiten direct bij ophalen. Koelkasten met koeling op watercompressor. Nu na 8 jaar investeren we daarin niet meer. Absoluut geen spijt hebben we van het inbouwen van de airco. Die is onmisbaar in de Med. Wanneer we niet aan kades liggen met elektravoorziening, gebruiken we bij ankeren in midden zomer een losse generator die achterop de boot staat. Optie tot inbouwen is er wel.
Gesprekken met zeilers die kort of jarenlang in de Middellandse Zee varen, hebben ons overtuigd hier ten volle te genieten en niet overhaast naar de Cariben te vertrekken. Vermoedelijk verlaten wij de Med niet.
Corona heeft roet in iedere trekker zijn eten gegooid en wij hebben ons beperkt tot verblijven in veilig Griekenland. In 2 jaar extra Griekenland in coronatijd zijn onze inzichten qua bestemming en reizen veranderd en moeten we beamen dat je, wil je de wereld of de Med zien, je beperkt bent met een zeilboot. We gaan dus graag aan land, voor zolang dat kan en de katten even alleen kunnen zijn. Er zijn nog talloze bestemmingen te zien maar meest van al gaat het om genieten. Dat doen we intens van het blauwe water, de weldaad ervan, de Grieken, hun cultuur en hun eten. En we verbazen ons over uitgestrekte valleien, woeste eenzame kapen, kustwater gelijk Caraibisch blauw, en stiltes met uitzichten tot het einde van de wereld.
Op zee ben je ver weg van de wereld...
Eenzammheid is mooi maar menselijke contacten zijn uiteindelijk onmisbaar. Nu sinds 2021 zijn we dan trekkers in Ionian geworden en door de slechte maar gelukkig beterende conditie van Annelies zoeken we minder vermoeiende uitdagingen en genieten we de laatste jaren daarentegen van het sociale leven, de contacten met andere zeilvrienden en gelijkgestemden; en Annelies neemt in de middag rust in de slaapkajuit. Na boodschappen of voor een etentje. Daarna is het bijpraten, lachen, ervaringen uitwisselen. En sommige vaste vrienden van thuis komen nu weer meer in zicht, we bellen soms, we appen en hopen elkaar te kunnen zien in de winter. Helaas komen vrienden niet naar de boot of huren een apartement waar de Skadi is gelegen...
We zijn gezond en de pijnklachten van Annelies verminderen en ze bouwt langzaam weer conditie op. In de winter van 2022/2023 waarin we in Spanje overwinterd hebben, besloten we niet meer de Middellandse Zee te verlaten. Deze winter was een periode van beslissingen nemen voor de nabije toekomst. De dingen van de Skadi Bucketlist te schrappen en andere plannen uit te voeren, met ons eigen huis in Nederland en met de reizen die we wensen te maken, niet met Skadi. En je kunt nou eenmaal net alles doen. Je hebt beperkt levenstijd en gezondheid. Het gaat om de vrijheid en genieten met een treinkaart en een rugzak, of met per motor of een auto. Maak je reisdromen waar hoe dan ook. Landen die we per Skadi nooit zullen bereiken kunnen we op een andere manier bezoeken. En sommige zien we niet. Keuzes. De reislust is er niet uit, de Med blijft altijd trekken. En wie weet hoppen we nog per vliegtuig naar het einde van de wereld...
Het Zeilschip Skadi
De Skadi is een Bénéteau Oceanis 40 afgeleverd in 2007.
De voorafgaande jaren is de Skadi behoorlijk onder handen genomen om voorbereid te zijn op een lange reis. Zo is er een windvaan installatie van Wind Pilot geplaatst, zijn er zonnecellen met in totaal 400 Watt vermogen aangebracht,is een inverter van 2 kW geïnstalleerd, is er een nieuw anker van ultra Marine opgehangen, is er een complete nieuwe zeilgarderobe aangeschaft en zijn er 2 opvouwbare E-Bikes aangeschaft.
Voor verdere info over de uitrusting van Skadi: klik hier-->reis voorbereiding
De godin Skadi
Skadi is een berggodin uit de Noorse mythologie, de dochter van de Reus Thjazi. Als vrouw van de Wanengod Njörd is zij zelf ook een wanengod. Ook wordt zij öndurgoð en öndurdís, "Ski Godin", genoemd. Zij is verder nog godin van de winter en plaatselijk van de jacht.
Haar vader werd per vergissing vermoord door de goden, waarop Skadi naar Asgard trok om hem te wreken. De goden vreesden de vernietigende kracht van de winter. Zij beloofde van haar wraakneming af te zien als ze een echtgenoot onder hen mocht kiezen en zij haar aan het lachen konden maken. En dus beloofden ze haar dat ze een echtgenoot mocht kiezen tussen de goden; ze mocht haar keuze echter alleen baseren op hun voeten.
Skadi koos Njörd, de god van de zee, hopend dat het Baldr was. Odin maakte bovendien, ter genoegdoening, van de ogen van Thjazi twee schitterende sterren. Omdat Loki haar ook nog aan het lachen bracht, zag ze van verder verhaal af, werd vrede gesloten en nam ze haar nieuwe echtgenoot mee.
Na verloop van tijd gingen de twee echter uit elkaar, omdat Skadi de bergen prefereerde en Njord bij de zee wilde zijn. Volgens sommige mythen (de Ynglinga sage) baarde Skadi ook nog enkele zonen aan de oppergod Odin.
Etymologisch is de naam verwant met het woord schade, zij zou dus een schadeberokkende kracht vertegenwoordigen. Skadi wordt soms ook genoemd als de naam waarvan Scandinavië is afgeleid. Hij komt in ieder geval voor in de oudste plaatsnamen van Scandinavië.
Mogelijk was het een eerdere naam voor die van Nerthus.
Onze website
" Lees, niet om jezelf te onderrichten , niet om je te vermaken, maar lees om te leven!" (G. Flaubert)
Niet alleen schrijven wij over onze ervaringen om familie, vrienden en andere volgers op de hoogte te houden van onze reis. Wij zien het ook als enorme geheugensteun, zodat we grote- maar vooral kleine indrukken niet vergeten. Ook denken we de informatie ooit te gebruiken voor de uitgave van een boek.
Onze reis is een wereldreis per zeilboot, waarbij wij ons niet alleen beperken tot het zien van kuststreken, maar ook het binnenland verkennen. Daarbij bezoeken wij historisch- en cultureel erfgoed en soms stuiten wij op onverwachte wetenswaardigheden en gewoontes. Wij vinden het leuk om verder te zoeken en informatie op te diepen over de achtergronden.
Daarbij maken wij gebruik van Forums zoals Noonsite, Nautische websites: Pilotbook Rod Heikell, Jimbsail, Esys.org, cruiserswiki, Cruising Association, toeristisches internationale en plaatselijke websites en openbaar fotomateriaal van overheden, toeristische websites en sporadisch van derden, zoals een enkele luchtfoto; om zeilers te inspireren en hen een juist idee te geven van een havensituatie en landschap.
Wij zijn heel verrast en we worden enorm getroffen door de reacties van onze bezoekers van de website, die ofwel in het gastenboek geplaatst worden, of per mail aan ons worden verstuurd. Menigeen heeft door het lezen van onze blogs, motivatie gekregen om zijn/haar eigen droom waar te maken; een reis te maken, zijn schip in Spanje te leggen. Velen hebben tips gebruikt ter voorbereiding van hun reis. Anderen zijn door vooral de speciale blogs te lezen, gaan reflecteren over wat een reis met je doet of kan gaan doen. Sommigen zien in de verhalen een advies.
Wij weten nu dat hoe perfect je je reis ook voorbereid, emotioneel of technisch, de beste uitrusting van de boot komt pas onderweg bij ondervinding, net als de ware ontdekkingsgeest en het bewustzijn van vrijheid.
Copywrite ©2017.
Foto's en tekst: Annelies van Kleef en Peter Tilburgs
Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt in enige vorm, op enige wijze, electronisch, mechanisch, door fotokopiëren, of op enige andere wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de schrijvers.